هزار راه نرفته تا طلاق
کد خبر: 3639447
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۴

هزار راه نرفته تا طلاق

گروه اجتماعی: روانشناس و مشاور امور خانواده گفت: متأسفانه به دلیل عدم آگاهی، با بروز اولین مشکل اولین راه حلی که به ذهن زوجین می‌رسد گزینه طلاق است، برای تداوم خانواده می‌توان هزاران راه را به جز طلاق رفت درواقع رسانه باید هزار راه نرفته را به زوج‌هایی که فکر طلاق دارند آموزش دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، زهرا مطیعی، مشاور و روانشناس، در نشست جوانان، ازدواج و توانمند سازی که به همت معاونت فرهنگی اداره‌کل ورزش و جوانان استان و میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد گفت: ازدواج خوب و موفق ازدواجی است که در گام نخست زوجین شناخت کافی از خود داشته باشند، شناسایی نقاط قوت و ضعف به زندگی پایدار کمک می‌کند. 
وی تصریح کرد: دومین قدم این است که خانواده زوجین، از لحاظ چارچوب و ساختار مذهبی شبیه هم باشند، زوج‌هایی که از نظر خانوادگی اختلاف نظرهای اساسی و فرهنگی دارند بیشتر با مشکل مواجه می‌شوند ضمن اینکه همه ما چکیده خانواده‌های خود هستیم و حتی گاهی بدون اینکه خودمان متوجه باشیم رفتار والدین را در زندگی مشترک دنبال می‌کنیم پس اختلاف نظر دو خانواده می‌تواند به معنای اختلاف نظر خود زوجین باشد. 
مطیعی اظهار کرد: تأمین مخارج زندگی توسط مرد سومین قدم ازدواج موفق است. مرد حتماً باید از نظر اقتصادی در شرایطی باشد که بتواند زندگی را مستقلاً اداره کند. مردی که از نظر مالی توسط خانواده حمایت می‌شود و به نوعی وابستگی مالی به خانواده دارد باید دخالت‌های خانواده را هم بپذیرد.
وی ادامه داد: داشتن اهداف مشترک از لازمه‌های ازدواج پایدار است. زوجین در وهله اول باید برنامه‌ریزی خود را در قالب اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف کنند حضور زوجین در مراکز مشاوره به میزان شناخت اهداف مشترک یا اختلاف اهداف کمک می‌کند. 
مطیعی افزود: اگر زوجین برای شناخت فرهنگ و میزان اعتقادات دینی به مراکز مشاوره مراجعه کنند قطعاً از بروز اختلافات بعدی جلوگیری می‌شود. در این مراکز اختلاف نظرها به زوجین گوشزد می‌شود در مواقعی نیز صراحتاً به زوجین اعلام می‌کنیم که مناسب هم نیستند و تأکید داریم پیشگیری و حتی پذیرش این حقیقت که مناسب هم نیستند، بهتر از طلاق است. 
وی بیان کرد: جوان موفق باید مهارت زندگی را بداند و آن را به کار گیرد. پسران و دختران جوان باید مهارت درست نقد کردن را بدانند و بتوانند هیجانات را به موقع بروز دهند. گاهی زوجین مهارت حل مسأله را نمی‌دانند و همین عامل زمینه ایجاد اختلافات را فراهم می‌کند. هرچه مهارت زندگی کردن را بیاموزیم به همان اندازه می‌توانیم با هم سازش کنیم. 
مطیعی افزود: خوب بودن برای یک زندگی موفق کفایت نمی‌کند باید مهارت زندگی کردن بدانیم، دختران و پسران در سن کم قطعا شناخت درستی از خود ندارند و تصمیمات احساسی گرفته می‌شود ما در مراکز مشاوره به آنها برای یک هفته برنامه می‌دهیم که خودشان را زیر ذره‌بین قرار دهند و ویژگی‌های خود را در شرایط مختلف یادداشت کنند تا پس از مدت کوتاهی شناخت نسبی نسبت به خود پیدا کنند. 
وی تصریح کرد: زوجین در هدف‌گذاری‌ها باید خود واقعی را در نظر بگیرند نه آنچه آرزو دارند. خودشناسی باید مطابق با واقعیت باشد. بهتر است برای داشتن زندگی موفق، زندگی اطرافیان را با دید آموزشی نگاه کنیم مثلاً چرا فلان خانواده آرامش دارد؟ ویژگی‌های چنین خانواده‌هایی را در زندگی خود نیز دنبال کنیم.
این مشاور امور خانواده تصریح کرد: اینکه می‌گوییم مرد باید در امور اقتصادی مستقل باشد به این معنا نیست که باید درآمد آنچنانی داشته باشد ازدواج آسان یعنی زوجین بدانند در امور اقتصادی چه مقدار درآمد معین و مستقل دارند و مطابق با همین درآمد پیش بروند و از نظر مالی خود را به خانواده، اطرافیان و آرزوها متکی نکنند. 
مطیعی ادامه داد: ما در مراکز مشاوره پسران و دختران جوان را نسبت به اختلافات آگاه می‌سازیم. اگر به یقین برسیم که ارتباط این دو به یکی از دو طرف لطمه می‌زند و از طرفی آگاهی پذیر نیز نیستند از طریق یکی از اعضای خانواده یا بستگان نزدیک اقدام می‌کنیم البته معمولاً افردای که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند آمادگی شنیدن جواب مثبت یا منفی را دارند و باید گفت مشکل ما افرادی هستند که به مراکز مشاوره مراجعه نمی‌کنند. 
وی گفت: مهارت زندگی باید در خانواده آموزش داده شود اما وقتی خود والدین مهارت زندگی کردن را نمی‌دانند چه باید کرد؟ آموزش مهارت باید از خانواده آغاز و در مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه تقویت شود اما مراکز مشاوره برای پر کردن این خلأ وارد عمل شده‌اند.
مطیعی اضافه کرد: مشاور در اولین جلسه شرح حال کلی درباره خانواده و اعتقادات می‌گیرد و خود را متوجه محدودیت‌های فرهنگی و اعتقادی زوجین می‌داند، قطعاً این مراکز در چارچوب فرهنگ و آموزه‌های دینی مشاوره می‌دهند البته میزان اعتقادات دینی فرهنگی طرفین نیز باید سنجیده شود. 
وی بیان کرد: چند سالی است که مشاوره‌های مذهبی جای خود را در مراکز مشاوره پیدا کرده‌اند به طور کلی افراد مذهبی حرف شنوی بهتری از مشاوران مذهبی دارند، امروز بزرگترین مانع ازدواج سالم، عدم پختگی زوجین یا یکی از طرفین است، درواقع دختر و پسر به سن ازدواج می‌رسند اما هنوز بلوغ فکری و هیجانی ندارند، زوج‌هایی که تدبیر و مسئولیت‌پذیری بیشتری دارند زندگی موفقی هم خواهند داشت.
وی ادامه داد: امروز با وجود فضای مجازی تأثیرپذیری جوانان از یکدیگر و اجتماع بیشتر شده است اما این تأثیرپذیری هدفمند نیست مشکل اساسی این است که خانواده برای ازدواج موفق فرزندان برنامه آموزشی ندارد به طور کلی خانواده‌های فرهنگی ازدواج‌های موفق‌تری دارند چون با برنامه پیش می‌روند. 
مطیعی افزود: رسانه نقش بسیار مهمی در ترویج ازدواج سالم و موفق دارد متأسفانه برنامه‌های صدا و سیما در این زمینه خیلی کم است، بیشترین آمار طلاق در 5 سال اول زندگی است اگر آموزش لازم در این زمان به زوجین داده شود از طلاق‌های زودهنگام جلوگیری می‌شود.  
وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم آگاهی، با بروز اولین مشکل اولین راه حلی که به ذهن زوجین می‌رسد گزینه طلاق است، درحالی که طلاق باید آخرین راه باشد برای حل مشکل و تداوم خانواده می‌توان هزاران راه را به جز طلاق رفت درواقع رسانه باید هزار راه نرفته را به زوج‌هایی که فکر طلاق دارند آموزش دهد. برای جلوگیری از طلاق نمی‌توان به همایش و سخنرانی اکتفا کرد.
مطیعی در پایان گفت: اگر قرار است اتفاق خوبی در زمینه ازدواج بیافتد باید مشکلات را ریشه‌ای حل کرد یک زندگی خوب دارای سلسه مراتبی چون پدر و مادر خوب، شیوه ازدواج خوب، فرزند خوب، دوره نوجوانی و جوانی خوب است هر یک از این موارد نقص داشته باشد در زندگی آینده فرزندان تأثیر خودش را می‌گذارد.
captcha