تفسیر جاهلی از قرآن بزرگ‌ترین خطر است
کد خبر: 3639524
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

تفسیر جاهلی از قرآن بزرگ‌ترین خطر است

گروه معارف: مدرس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه اعراب جاهلی، قرآن را بر اساس ادبیات جاهلی خود معنی کرده‌اند، عنوان کرد: قرآن فراتر از زبان عربی است، پس تفسیر جاهلی از قرآن بزرگ‌ترین خطر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، عصام العماد، شيعه‌شناس، متخصص در علم رجال، حديث و تاريخ و مدرس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر که شب گذشته، 15 شهریورماه در هتل الغدیر مشهد برگزار شد، بیان کرد: مقایسه میان گمراهی و هدایت، روش خداوند در قرآن است و می‌بینیم هرجا در خصوص بهشتیان صحبت می‌کند در رابطه با دورزخیان نیز سخنی نقل شده است.
وی با بیان اینکه مسئله شناخت اهل بیت(ع) نیاز به بحث مقایسه‌ای دارد، افزود: وقتی از وهابیت به سمت دین، ولایت و امامت روی آوردم، مسئله اصرار اهل بیت‌(ع) که می‌گویند مخالفان، معانی و محتوا آیات قرآن را تحریف کرده‌اند، مورد بررسی قرار دادم.
این شیعه‌شناس در ادامه افزود: در زمان رسول اکرم(ص) آیه‌ای نازل شد و خداوند از زبان شکایت پیامبر(ص) بیان کردند: «اینان قرآن را ترک کردند»، این ترک از لحاظ تفسیر و تأویل است نه از جنبه حفظ و قرائت.
وی با اشاره به اینکه این امر در دوران بعد از پیامبر(ص) نیز همچنان ادامه داشته است، تشریح کرد: بعد از اینکه از وهابیت به مکتب 12 امامی آمدم، احساس کردم قرآن و کلمات آن برایم تازگی دارد.
این مدرس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه کلمات در هر مکتبی معنای متفاوتی دارد، عنوان کرد: در جامعه اگر غیر از مکتب امامت، کلمه ولایت را مطرح کنیم، می‌بینیم که معنای ولایت وارونه شده است، یعنی معنی قرآنی ولایت به تعبیر قرآن مهجور شده است.
العماد با اشاره به اینکه معانی جاهلی اعراب جاهلی قبل از نزول قرآن دوباره زنده شده است، عنوان کرد: در زمان رسول اکرم(ص) چون معانی جاهلی کلمات در جامعه اعراب نهادینه شده بود، این کلمات به فرهنگ تبدیل شد.
این شیعه‌شناس، برگشت به معانی قرآنی را برای اعراب جاهلی سخت‌تر از برگشت از اعتقادات دانست و ابراز کرد: تغییر معنی واژه‌ها و کلماتی که در جامعه نهادینه شده‌اند، کاری غیر ممکن است زیرا تبدیل به فرهنگ شده است.
وی با بیان اینکه اعراب جاهلی که نتوانستند روز قیامت را قبول کنند، ولایت را نیز نمی‌توانند بپذیرند، افزود: بخش زیادی در قرآن مربوط به بحث قیامت است، اما با وجود قرآن، آن‌ها نتوانستند لغت‌نامه اعراب جاهلی را از ذهنیت خود پاک کند.
مدرس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در پایان با بیان اینکه اعراب جاهلی، قرآن را بر اساس ادبیات جاهلی خود معنی کرده‌اند، عنوان کرد: قرآن فراتر از زبان عربی است، پس تفسیر جاهلی از قرآن بزرگ‌ترین خطر است.
captcha