زبان نرم؛ شرط موفقیت مبلغان
کد خبر: 3639578
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴

زبان نرم؛ شرط موفقیت مبلغان

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: بی‌تفاوتی نسبت به گناه و ترک امر به معروف و نهی از منکر از سوی روحانیان خیانت به امام زمان(عج) و دشمنی با ایشان است، روحانیان که سرباز امام زمان(عج) هستند باید بجنگند اما در تبلیغ و دعوت مردم به سوی دین باید با زبان نرم و از موضع پایین تبلیغ کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، صبح امروز، 16 شهریورماه در همایش روحانیان مستقر خراسان رضوی و روحانیان حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا(ع) که در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد برگزار شد، با بیان اینکه نکات قرآنی راهبرد وسیعی را در اختیار ما قرار می‌دهد، بر لزوم مراجعه روحانیان به قرآن تأکید کرد.
وی ادامه داد: تعمق در قرآن از بررسی تفسیرها مهم‌تر است، چراکه تفسیرها براساس برداشت مفسران در شرایط خاص اجتماعی خودشان بوده و ما که امروز در بستر خاص اجتماعی خود هستیم و با جریان‌های مختلفی روبه رو هستیم، شاید با تعمق در تعابیر و واژه‌های قرآن نکاتی برداشت کنیم که پیش‌تر بیان نشده است.
وی با اشاره به نحوه مواجهه مبلغان با مردم، اضافه کرد: در تبلیغ باید ابتدا دل مردم را جذب کرد و سپس آنان را دعوت کرد، همان‌طور که خداوند در قرآن به حضرت موسی(ع) می‌فرماید؛ « با فرعون با نرمی سخن بگو».
آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص علت‌های ناموفق بودن مبلغان در قرآن، افزود: تبلیغی که از ابتدا با برخورد و نزاع آغاز شود، موفق نیست و مبلغان باید توجه داشته باشند که آنان اعزام شده‌اند تا دل‌ها را جذب کنند نه اینکه با مردم برخورد کنند.
روحانی نباید ادعا داشته باشد
وی ادعا نداشتن را از دیگر علت‌های موفقیت مبلغان برشمرد و بیان کرد: مبلغ باید بدون ادعا با مردم سخن بگوید به گونه‌ای که افراد عامی و حتی کسانی که سوادی ندارند از حرف‌های او بهره‌مند شوند.
آیت‌الله علم‌الهدی مردمی‌بودن مبلغان را از ویژگی‌های لازم برای تبلیغ دانست و اضافه کرد: فردی که برای تبلیغ وارد جمعی از مردم می‌شود باید خود را از مردم بداند.
وی ادامه داد: بنابراین روحانیان باید توجه داشته باشند کسی که به فکر منزل، ماشین، حقوق ماهیانه، هزینه منبر و ... باشد در بین مردم جایی ندارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: پیامبر(ص) در زمان فرستادن امام علی(ع) برای فتح یمن فرمودند؛ « تو یمن را فتح می‌کنی اما بدان ما به دنبال پول، ثروت نیستیم، اگر کسی به وسیله تو هدایت شود، ارزشمندتر از آن است که دنیا را به تو بدهند»، بنابراین روحانی باید با حداقل‌ها زندگی را بگذراند چراکه پول با آخرت به ویژه برای روحانیان قابل جمع نیست و اگر به دنبال هر کدام باشد، دیگری را از دست می‌دهد.
آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: روحانی که برای خود و خانواده‌اش از غذای ساده‌ای استفاده کند و روحانی که برای خدا فقیرانه زندگی کند ابتدا از طرف خانواده‌اش و سپس سایر مردم مورد قدردانی قرار می‌گیرد.
وی در همین راستا ادامه داد: از ویژگی‌های لشگر امام زمان(عج) این است که هیچ سربازی درجه ندارد، ما روحانیان نیز باید همین‌طور باشیم، هیچ‌کدام از ما نباید بیشتر داشته باشد، همه مانند هم هستیم و هرچه داریم باید به پای امام زمان(عج) بریزیم، روحانی که خود را وقف امام زمان(عج) نکند و با تمام وجود در خدمت ایشان نباشد، از بدبخت‌ترین‌ها است.
اما جمعه مشهد عنوان کرد: کارمند ساعت کار و حقوق مشخص دارد و کارفرما به زندگی او کاری ندارد، در مقابل نوکر در قبال خدمت حقوق نمی‌گیرد و ساعت کاری مشخصی هم ندارد اما تمام زندگی‌اش از سوی کسی که به او خدمت می‌کند، اداره می‌شود و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، بنابراین بهتر است که ما روحانیان نوکر امام زمان(عج) باشیم.
زبان نرم؛ شرط موفقیت مبلغ و روحانی در امر به معروف و نهی از منکر
وی همچنین اضافه کرد: بی‌تفاوتی نسبت به گناه و ترک امر به معروف و نهی از منکر از سوی روحانیان خیانت به امام زمان(عج) و دشمنی با ایشان است، روحانیان که سرباز امام زمان(عج) هستند باید بجنگند اما در تبلیغ و دعوت مردم به سوی دین باید با زبان نرم و از موضع پایین تبلیغ کنند.

captcha