«غدیریه شیخ نقشبندی» امشب از شبکه قرآن پخش می‌شود
کد خبر: 3639664
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
برای اولین بار؛

«غدیریه شیخ نقشبندی» امشب از شبکه قرآن پخش می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: سیدمحمد نقشبندی مبتهل برجسته مصری در سفری که سال‌ها قبل به ایران داشته در جلسه مرحوم استاد مولایی ابتهالی را در وصف غدیر خم اجرا کرده که این ابتهال به همراه جزئیات اجرای آن در برنامه «غدیریه شیخ سید نقشبندی» از شبکه قرآن پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در سال‌های گذشته بیشتر شاهد حضور قاریان شهیر مصری نظیر نقشبندی، شحات محمد انور و ... در ایران بوده‌ایم، این قراء نیز در سفری که به کشورمان داشتند در جلسات اساتید برجسته شرکت کرده و به تلاوت می‌پرداختند.
یکی از اساتید برجسته کشورمان مرحوم استاد مولایی بودند که قاریان مصری در جلسه ایشان نیز حضور می‌یافتند، در یکی از سفرهایی که سیدمحمد نقشبندی مبتهل توانمند کشور مصر حوالی دهه 50 یا 60 به کشورمان داشتند در جلسه استاد مولایی حضور می‌یابند.
در ماه مبارک رمضان آن سال نقشبندی به جلسه ایشان می‌روند و حدود 36 شب به صورت مستمر در این جلسه شرکت می‌کنند، در یکی از شب‌ها یحیی علیمردانی شعری از حسان بن ثابت از شعرای پیامبر اسلام(ص) آماده می‌کند و از استاد مولایی می‌خواهد تا نقشبندی این شعر را به صورت ابتهال قرائت کنند.
موضوع شعر در مورد غدیر خم بوده که اتفاقا در بیت آخر این شعر نیز تضمینی به خطبه غدیر و عبارت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» داشته است، با موافقت استاد مولایی این شعر را به نقشبندی می‌دهند و او نیز بعد از آن که یکبار به مطالعه شعر می‌پردازد آن را به صورت ابتهال اجرا می‌کند.
با توجه به این که در آن زمان امکان ضبط صوت و تصویر این اجرا وجود نداشته و این کار فراگیر نبوده اما یکی از افراد حاضر در آن جلسه یعنی یحیی علیمردانی، این ابتهال را ضبط می‌کند، نکته جالب توجه این است که این فایل پس از سال‌ها توسط محسن بادپا یکی از اساتید قرآن کشورمان پیدا می‌شود و ایشان نیز این فایل را در اختیار گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن و معارف سیما قرار می‌دهد.
همین فایل از اجرای نقشبندی بهانه‌ای شد تا این گروه به تهیه کنندگی سیدمحمد قاسمیان برنامه‌ای تحت عنوان «غدیریه شیخ سیدمحمد نقشبندی» تولید کنند تا این واقعه برای مخاطبان روایت شود، در این برنامه تلویزیونی که مدت زمان آن 18 دقیقه خواهد بود محسن بادپا، یحیی علیمردانی و یکی دیگر از حاضران در آن جلسه استاد مولایی حضور دارند و این اتفاق را روایت می‌کنند.
در اواسط برنامه نیز ابتهال نقشبندی برای اولین بار از شبکه قرآن و معارف سیما تقدیم علاقه‌‌مندان خواهد شد، همچنین تصاویری از استاد مولایی به دست تیم تولید این برنامه رسیده که این تصاویر مربوط به چند سال بعد از آن جلسه است که برای استاد اجرای ابتهال نقشبندی و آن جلسه خاطره انگیز بازگو شده است.
یادآور می‌شود این برنامه جمعه و شنبه 17 و 18 شهریورماه ساعت 20:05 از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود و شبکه سوم سیما نیز اقدام به پخش آن خواهد کرد، همچنین از جمله کارشناسان این برنامه سیدعباس انجام است.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۱۰:۱۴
0
0
برپایی از این دست آثار توسعه یابد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۱۰:۱۵
0
0
برگزاری این مراسم به ارتقاء علاقمندان در زمینه مورد نظر کمک زیادی می‌کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۱۰:۱۶
0
0
به این دست از اقدامات توجه لازم صورت گیرد
captcha