دکترین سیاسی اسلامی در عید غدیر ارائه شد
کد خبر: 3639771
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶

دکترین سیاسی اسلامی در عید غدیر ارائه شد

گروه سیاست و اقتصاد: عید غدیر، عید ارائه دکترین سیاسی به جهان بشری است، چرا که مدیریت بشر باید به دست خدای بشر باشد، مدیریت بشر در دست خود بشر قابل‌تکمیل و دارای صلاحیت قطعی نیست، باید به دست خدای بشر باشد، ما غدیر را عید می‌گیریم تا مبنای قطعی سیاسی را در عرصه زندگی اجتماعی امت اسلام در دنیای اسلام نشر دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، ظهر امروز 17 شهریورماه در خطبه نماز جمعه اظهار کرد: عید، عید فطر و قربان است و بقیه اعیادی که به مناسبت ولادت ائمه (ع) یا بعضی حوادث و رویدادهای مسرت‌بخش که داریم، عید مذهبی و ملی است، عید اسلامی نیست، عید اسلامی، عید فطر و عید قربان است اما عید غدیر، عید اسلامی هست به این خاطر که در روز عید غدیر که عید می‌گیرید به خاطر حادثه 1400 سال قبل در بیابان غدیر خم که پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) را سر دست بلند کرد و او را به‌ عنوان وصی خود معرفی کرد، به این خاطر عید نمی‌گیریم، عید غدیر ارائه یک اندیشه است.
وی  به تشریح چرایی عید گرفتن غدیر، عنوان کرد: چرا عید فطر را عید می‌گیرید؟ به خاطر این‌که در هرسال یک ماه رمضان روزه گرفتید، مشمول غفران الهی قرار گرفتید، خدا را عبادت کردید، آمرزیده شدید، روز فطر را عید می‌گیرید به خاطر جشن آمرزش، عید قربان را چرا عید می‌گیرید؟ چون عید لقاء الله و نزدیکی به خدا است؛ در روز قبلش دعای عرفه خواندید، توبه کردید، به درگاه خدا آمدید، درهای رحمت خدا به روی شما باز شده است، بناست نفس خودتان را آن روز سر ببرید، بنده خدا شوید نه بنده نفس، لذا روز عید قربان را عید می‌گیرید.
 عید غدیر خم، عید اندیشه تداوم وحی در رهبری امت اسلامی است.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم، تداوم رهبری را در جریان حاکمیت مظهر الله عنوان کردند، ابراز کرد: عید غدیر نیز از نوع عید فطر و عید قربان است، یعنی عید غدیر عید اندیشه تداوم وحی در رهبری امت اسلامی است، آنی که پیغمبر اکرم(ص) در غدیر خم در خطبه غدیریه‌شان به‌عنوان مسئله اصلی بیان کردند غیر از معرفی امیرالمؤمنین(ع) و فضائل ایشان، مسئله اصلی این بود که همان‌طوری که مبعوث از طرف خدا است  و تشکیل امت داده و مبعوث از طرف خدا رهبری امت را به دست دارد، تداوم رهبری امت بعد از پیغمبر(ص) باید به‌وسیله عنصری باشد که مظهر خدا است و خدا او را برای امامت و ولایت خلق کرده، تداوم رهبری بعد از پیغمبر(ص) در جریان حاکمیت الله و مظهر الله است.
آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: پیغمبر اکرم(ص) در خطبه غدیریه می‌فرمایند: «فَلْیُبَلّغْ الشاهد الغائب»، یعنی شمایی که الآن حاضر هستید به آنان که نیستند برسانید، شما که پدر هستید به فرزندان و نسل خودتان برسانید، نسل آنان و فرزندان آنان که معلوم نیست امیرالمؤمنین(ع) را درک کنند، پس چرا می‌گویند به آنان برسانید؟ به آنان رهبری امت و رهبری جامعه اسلام جز با حاکمیت الله و رهبری منصوب از طرف خدا به ‌هیچ‌وجه قابل ادامه نیست، جز ولی امر از طرف خدا، هر نظام، حکومت و حاکمی طاغوت است.
دکترین سیاسی اسلامی در عید غدیر ارائه شد
وی بیان کرد: عید غدیر، عید ارائه دکترین سیاسی به جهان بشری است، چرا که مدیریت بشر باید به دست خدای بشر باشد، مدیریت بشر در دست خود بشر قابل‌تکمیل و دارای صلاحیت قطعی نیست، باید به دست خدای بشر باشد، ما غدیر را عید می‌گیریم تا مبنای قطعی سیاسی را در عرصه زندگی اجتماعی امت اسلام در دنیای اسلام نشر دهیم نه این‌که برای حادثه سال قبل فقط خوشحال باشیم لذا عید ما در غدیر عین عید ما در فطر و قربان است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بعضی از فقها در عید غدیر همان نمازی که در عید قربان و فطر خوانده می‌شود، همان نماز را گفتند مستحب است در عید غدیر هم همان نماز خوانده شود و در بین فقهای موجود نقل شده، حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی این مسئله را فتوا دادند که در روز عید غدیر هم عین نماز عید فطر و قربان خوانده شود به خاطر این‌که عید غدیر عین عید فطر و قربان است، عید ارائه اندیشه و دکترین سیاسی است، عید ارائه تفکر خاص دینی و توحیدی به جوامع بشریت و هم به امت اسلامی است، به این دلیل ما غدیر را عید می‌گیرم.
تقارن عید غدیر و 17 شهریور، یعنی برای حاکمیت ولایت باید مجاهده کرد
وی اظهار کرد: تقارن 17 شهریور با عید غدیر برای ما بیانگر و گویای یک حقیقت است و آن این‌که  حاکمیت ولایت و امامت در جامعه دینی، جان دادن می‌خواهد و نمونه آن، 17 شهریور 57 است.
captcha