فلسفه عید غدیر؛ مبارزه با شرک و حفظ توحید
کد خبر: 3639827
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

فلسفه عید غدیر؛ مبارزه با شرک و حفظ توحید

گروه معارف: رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران گفت: واقعه غدیر برای مبارزه با شرک و حفاظت از توحید اتفاق افتاد.

حجت‎الاسلام علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، عنوان کرد: غدیر برای مبارزه با شرک اتفاق افتاد برای حفاظت از توحید یعنی اگر ولی صالح و معصوم خدا، ولی زمان امور را به دست گیرد، در حقیقت توحید تضمین می شود از این جهت غدیر با واقعه بعثت قابل مقایسه است و از این جهت این عید بزرگ به عیدالله اکبر تبدیل شده است.
وی ادامه داد: این امر، مفهومش آن است که هر چند بعثت، عید قربان و عید فطر هر کدام به جای خود ارزشمند هستند و بر مدار توحید می چرخند، عید غدیر هم بر مدار ولایت می چرخد و بزرگداشت ولایت قلمداد می شود و از اعیاد بزرگ اسلامی است.
وی در پاسخ به این سؤال که عید غدیر چگونه می‌تواند محور وحدت مسلمانان باشد، گفت: عید غدیر عید ولایت و پیوند وسیع با توحید است، البته باید توجه داشت که خود اصل ولایت مورد قبول همه فرق و مذاهب اسلامی است هر چند در مصداق ممکن است تفاوت و خطایی را یافته باشد اما در اصل آن که ما عنصر ولایت را به عنوان مبانی بپذیریم، مورد اتفاق همه است.
حجت‌الاسلام رشاد با بیان اینکه برخی معتقدند هر آن کسی که چه با کودتا چه با غلبه توام با حضور، قدرت را قبضه کرد او ولایت دارد دیگری می گوید نه این گونه نیست، ابراز کرد: ولایت حضرت علی(ع) از سوی حق تعالی حمایت شده است.
وی با اشاره به اینکه ممکن است در شرایط و مصادیق تفاوت وجود داشته باشد اما در اصل ولایت به نظر می رسد بین مسلمانان اجماع وجود دارد، گفت: ما پیروان اهل بیت(ع) معتقدیم ولایت امیرمؤمنان(ع) از سوی حق تعالی و به نحوه انتصابی به نسل خاص مشخص شده و غیر شیعه و احیانا کسانی که در مذاهب دیگر هستند و مذاهب دیگر مذهب اربعه اهل سنت هستند، بر حسن ولایت قائل هستند.
رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران اضافه کرد: سایر فرق اسلامی چه بسا معتقد نیستند این ولایت به نحو انتصابی و خاص باشند، با توجه به این جهت به هر حال ولایت امیرمومنان(ع) حبل‌الله متین مورد قبول همه مذاهب اسلامی است و ما بر محور این حبل و رسیمان نورانی و مقدس الهی گرد بیاییم و حول این محور وحدت کنیم.
وی بیان کرد: اگر کسی ولایت را احیانا غیرانتصابی و تاریخی می داند و دیگری انتصابی و دائمی می داند ولی در اصل ولایت تردید ندارد از این جهت می توان با یک تبیین معنوی و معرفتی مناسب به ولایت امیرالمومنین(ع) به حبل الهی که قرآن تصریح می کند، متوسل شد واین حبل الهی را محوری برای وحدت تبدیل کرد.
وی گفت: واقعه غدیر محور ولایت محسوب شود و مجموعه‌ای مثل الغدیر مرحوم علامه امینی که موضوع اساسی اثبات امیرالمومنین(ع) و قطعیت واقعه غدیر است هرگز هیچ جا منشأ کمترین اختلافی نشده است، آن حجمی از تاییدها و تقریض‌ها و مقدمه هایی که علامه‌های جهان اسلام که اکثریت آنها ازغیرشیعه بودند در این کتاب نوشتند، خودش یک جلد است. علامه امینی به عنوان شخصیت مصلح و شخصیت مورد احترام مذاهب انتخاب شدند زیرا کتاب و تحقیق اصلی همین الغدیر است لذا واقعه غدیر و بیان غدیر و اصل ولایت همه می تواند محور وحدت بین مذاهب اسلامی باشد.
حجت‌الاسلام رشاد با بیان اینکه ولایت در حقیقت خلافت الهی است و خلافت الهی بر خواسته و برآمده از عبودیت الهی است، عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) بعد از رسول خدا(ص) مظهر عبودیت الهی است و این امر در بین همه خصایص، ویژگی‌ها، اوصاف، کمالات و ارزش‌هایی که ایشان برخوردار بودند، بارزترین و برجسته ترین، خصلت ایشان و خصوصیت ایشان قلمداد می‌شود.
وی با بیان اینکه ما اگر بگوییم برجسته ترین ویژگی امیرالمومنین(ع) چیست باید ذوب در توحید بودن را عنوان کنیم، اظهار کرد: رسول خدا و همه شواهد تاریخی ثبت شده در واقعه غدیر بیان می‌کنند که آن بزرگوار ذوب در توحید بودند و بقیه خصوصیات ایشان، تفسیر و تشبیه این خصوصیت امیرالمومنین است.
حجت‌الاسلام رشاد ادامه داد: ابعاد مختلف کجودی حضرت علی(ع) از بینش و منش گرفته تا کنش‌ها و رفتارها و گرایش‌ها، علایق و سلایق هر چه بگوییم متعالی است و بسیار عظیم است؛ در واقع تجلی همه اسم‌ها و صفات کمالی و جمالی حق تعالی است،  ایشان بالاترین ولایت را بعد از پیامبر اعظم(ص) داشتند.
وی به مهجوریت ثقلین عنوان کرد:هم قرآن و هم ائمه هر دو مهجور هستند ، برای بیرون آوردن این دو ارزش و به تعبیر خود پیامبر ثقلین گران‌بها از مهجوریت، اولاً باید سعی کنیم به معرفت دست پیدا کنیم ثانیاً التزام به ملازمت با آنها است که همراهی و پیروی کنیم و رفتار کاملاً معرفتی و معقول داشته باشیم؛ ما باید امثال مرحوم علامه امینی را الگوی خود قرار دهیم وی در این عرصه عمیق ترین استدلال ها را نوشته و پرحجم ترین و قوی ترین کتب را در اثبات ولایت نوشته اما هیچ مشکلی برای جهان اسلام ایجاد نکرده است.
حجت‌الاسلام رشاد گفت: راه خارج کردن قرآن و همچنین ائمه(ع) از مهجوریت، معرفت به اعتقاد درونی، قلبی و التزام زبانی و زیستی به آن است، اینکه قرآن را ببوسیم و روی طاقچه بگذاریم و در آغاز سفر از زیر آن عبور کنیم و به خانه بخت برویم، این‌ها قرآن را از مهجوریت خارج نمی کند بلکه با فهم قرآن و عمل و فعل قرآن این امر به تحقق می‌رسد، اهل‌بیت(ع) هم همین طور با شناخت و التزام به تعالی از مهجوریت خارج می شوند.
وی افزود: در نظام معرفتی ما مسلمانان بر اساس قرآن و سنت، هیچ امری با توحید قابل قیاس نیست اما از آن جهت که توحید که بزرگترین ارزش تحقق و استقرارش در گروی ولایت است و با واقعه غدیر اعلام رسمی، کامل و صریح ولایت صورت پذیرفته از این جهت، حفظ بیمه و ضمانت توحید ولایت است  این موضوع را فقط می‌توان با توحید مقایسه کرد.
captcha