ضرورت پرهیز از تفسیرهای نامعصوم
کد خبر: 3639994
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
در جشن غدیر ترکمنستان عنوان شد؛

ضرورت پرهیز از تفسیرهای نامعصوم

گروه بین‌الملل: جشن عید سعید غدیرخم شامگاه جمعه به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در مسجد فاطمه زهرا(س) این شهر برگزار شد.

آماده//قرآن؛ غذای روح انسان‌ها/ ضرورت پرهیز از تفسیرهای نامعصومرایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: در اين مراسم کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران، معلمان مجتمع آموزشی، نمایندگان و رؤسای ادارات ایرانی مقیم، ایرانیان مقيم و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و عاشقان مولی الموحدین حضرت علی(ع) (17 شهریورماه) در عشق‌آباد شركت كردند. 

اين مراسم با اقامه نماز جماعت آغاز شد و با تلاوت آياتي چند از كلام الله مجید ادامه یافت. سپس محمدجواد ابوالقاسمي، رايزن فرهنگي كشورمان با تبريک و تهنيت فرار رسيدن عید سعید غدیر خم مباحث خود را پیرامون امامت و ولایت مطرح کرد.

وی در ادامه گفت: پیامبر اکرم (ص) خاتم پیامبران و آخرین فرستاده خداوند برای  گذشتگان و فاتح و بازکننده ولايت وامامت برای آیندگان است، زندگی پیامبر(ص) در مرز بین عقلانیت و بین وحی است؛ درست است نبوت به مرحله آخر می‌رسد ولی رسالت پایان نمی‌یابد. قرار نیست بار دیگر وحی نازل شود، زیرا پیامبر اکرم(ص) تمامی غذای روح برای مردم را در کتاب «قرآن مجید» ارزانی داشته است.

وی تصريح كرد: با رفتن پیامبر اکرم(ص) پرونده وحی و نبوت بسته شد ولی پرونده امامت و ولایت گشوده می‌شود. تا قبل از رحلت نبی اکرم(ص) یک سازوکار وجود داشت و بعد از پیامبر یک سازوکار متفاوت دیگری به گونه‌ای که رسالت و شأن و جایگاه همان است و تنها روش تغییر کرده است.

کد تفسیر قرآن در اختیار معصوم است

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: اکنون وحی در کتابی به نام «قرآن مجید» گذاشته شده است و همه آنچه که انسان‌ها تا آخرین روز به آن احتیاج دارند در این کتاب آسمانی است؛ کتابی که حاوی رمز و راز است و کتابی نیست که هر کسی به سلیقه خودش بتواند برای مردم تفسیر کند. این کلام الله کتابی است برای همه نسلها و انسان‌ها و در همه زمانها باید پاسخگو باشد؛ پس این کتاب این نرم‌افزاری که کتاب آسمانی است یک کد دارد و این کد تنها در اختیار معصوم قرار می‌گیرد. اگر قرار باشد هر كس با سليقه شخصي خود قرآن را تبيين وتفسير كند و بر اساس آن حكم كند، به صورت طبيعي سلايق شخصي و خصلت‌هاي قومي و نژادي در تفسير متن تأثير مي‌گذارد و در اين شرايط است كه قرآن تابع سلايق و نظرات شخصي و قرآن از نظر معني تحريف مي‌شود.
 
ابوالقاسمی ادامه داد: علي(ع) ريشه تمام اختلافات و فتنه‌هاي دروني جهان اسلام را در همين نكته مي‌داند و مي فرمايد:  همه فتنه‌ها وآشوب‌ها از اينجا آغاز شد كه قرآن با هواي نفس  برخي از انسان‌ها تعبير و تفسير شد و هر كس در چارچوب سلايق و منافع خودش آن‌گونه كه مي‌خواست قرآن را تفسير كرد در نتيجه آنچه صادر شد و در جامعه به نام حكم خدا مطرح شد، حكم خدا نبود؛ بلکه نظر اشخاص بود.
 
وی گفت: طبيعي است كه وقتي تفسير قرآن از جايگاه اصلي انحراف پيدا كرد و هر كس به خودش اجازه داد بر اساس هوا و خواست نفساني به تفسير بپردازد، اختلاف در جامعه پديد مي‌آيد . اگر قرآن توسط فردي تبيين و تفسير مي‌شد كه خودش منتفع نبود و حكم خدا مطرح مي‌شد، اختلافي در جامعه پديد نمي‌آمد. اگر پيامبر (ص)، عترت واهل بيت(ع) را به عنوان همتاي قرآن قرار داد واز همه مسلمانان خواست جايگاه آنان را محترم دارند براي پيشگيري از اختلاف در جهان اسلام بود. او خواست كساني را معرفي كند كه مردم با خيال راحت معارف دين را از آنان دريافت دارند واگر اختلافي در تفسير وفهم دين پديد آيد مرجعي باشد كه به آن مر جع مراجعه كنند.
 
تفسیر انسان‌های نامعصوم؛ ریشه حوادث ناگوار

رایزن فرهنگی کشورمان عنوان کرد: اگر افراد «قرآن مجید» را با نظر خودشان تفسیر کنند به راحتی تحریف و نتیجه‌اش همین قتل عام هایی می شود که امروزه به نام آیههاي قرآن  توسط گروه‌هاي افراطي و تكفيري شاهدش هستیم؛ اگر این قرآن مفسر معصوم نداشته باشد؛ مانند شمشیردادن در دست زنگی مست(نا اهلان) است. یعنی این قرآن با همه خوبی‌هایی که دارد اگر تفسیرکننده آن ذهن آلوده داشته باشد تمام این آیات را بر ضد تمام انسانها تفسیر خواهد کرد و بسیاری از اتفاقات و حوادث ناگواری که در جامعه اسلامی اتفاق افتاده است، ریشه در تفسیر انسان‌های نامعصوم دارد.
 
وی ادامه داد: ما متأسف هستیم بعد از پیامبر اسلام، مسائل سیاسی مطرح و بحث امامت در این بین گم شد؛ بحث خلافت یک بحث سیاسی و يا شبه سياسي است که در هزار و چهارصد سال پیش در جامعه مدینه اتفاق افتاده و خود بزرگان باید جواب بدهند و ما فعلا کاری با آن نداریم؛ بحث خلافت بيشتر زعامت سیاسي وحكم‌راني واداره جامعه بعد از پيامبر (ص) است كه همه عقلا اين را تاييد مي‌كنند كه اگر اداره سياسي جامعه در اختيار يك انسان معصوم بود خيلي خوب بود ولي عملا اين اتفاق نيفتاد. حال كه اين اتفاق به هر دليلي نيفتاد سزاوار نيست كه ما امروز به دعوا بپردازيم و در مقابل هم صف‌آرايي كنيم و جامعه را از ساير مزاياي امامت و ولايت، محروم كنيم. سخن ما براي امروز است و نيازي كه جامعه امروز به امام و ولي دارد.
 
ابوالقاسمی همچنین گفت: امامان معصوم(ع) بيش از سه قرن در بين مردم زندگي و در اين مدت، آيات نوراني قرآن را تفسيركردند و سنت و سيره پيامبر را در عر صه‌هاي مختلف از طريق سلسله محكم و معصوم كه پدران بزرگوارشان بود بيان داشتند كه بخش عمده آنها در كتاب هاي معتبري چون «اصول كافي»، «تهذيب» و«من لايحضر» وديگر منابع آمده است ولي متاسفانه بخش بزرگي از جامعه از آن محروم و بي‌خبر هستند.
 
ولایت با خلافت چه تفاوتی دارد
 
رایزن فرهنگی کشورمان تأکید کرد: بحث ولایت با خلافت متفاوت است؛ خلافت یکی از شأن‌های امامت و ولايت می‌تواند باشد، اسلام نیامده است که یک سلطانی را کنار بگذارد و یک سلطان دیگری را جایگزین کند؛ بلکه هدف اصلی امامت، تداوم رسالت و تداوم راه پیغمبر و تفسیر درست قرآن مجید است که این مسئله امکان دارد با خلافت و حکومت انجام شود و امکان دارد انجام نشود. کما اینکه امام حسن مجتبی(ع) خلیفه بود ولی وقتی دید خون مردم ریخته می‌شود، کنار کشید و خلافت را کنار گذاشت. اگر خلافت اصل بود امام حسن مجتبی(ع) پای خلافت می‌ایستاد یا خود حضرت علی (ع) از خلافت کناره‌گیری نمی‌کرد یا  امام حسین (ع) و دیگر امامان هم خلافت را رها نمی‌کردند؛ ولی امامان قرار هست راه پیغمبر را ادامه دهند و از راه پیامبر اکرم‌(ص) و راه اسلام حراست و نگهبانی کنند.  
 
وی همچنین گفت: خلافت و حکومت‌داری و سیاست اصل اول امامت نیست بلكه يكي از شؤون ولايت است؛ امامت یک جایگاه الهی است؛  طرفداران امامت لازم نمي‌دانند که همه امور عقيدتي را توجیه سیاسی و عقلی کنند بخش عمده شبهه‌ها و سؤال‌هایی که پیرامون امامت مطرح می‌شود به خاطر تنزل جایگاه امامت به جایگاه یک مسئله سیاسی است؛ در صورتی که جایگاه امامت جایگاه ادامه رسالت و ثقل و همتايی قرآن است؛ در همین رابطه امام رضا(ع) خطبه قرایی درباره امامت دارد و می فرماید: «امامت آن چیزی نیست که شما تصور می‌فرمایید و در عقول شما می‌گذرد.»

اهل بیت(ع)؛ لازمه تفسیر دین در کنار قرآن

ابوالقاسمی در پایان سخنان خود اظهار کرد: همانگونه که قرآن تا آخر باید باشد حضور اهل بیت(ع) هم در کنار آن برای تبیین و تفسیر دین لازم و ضروری است و اگر زمینهای فراهم شد برای اینکه امام قدرت سیاسی هم در اختیار داشته باشد هیچ منافاتی با اصل موضوع ندارد و امیدوار هستیم زمین و زمان آماده بشوند برای روزی که امام مهدی(عج) ظهور پیدا کند و بتواند آن خلافت الهی را در بحث سیاسی هم به مرحله اجرا در بیاورد.

در ادامه مراسم اشعاری در وصف بزرگی مولا علی‌(ع) به زبان فارسی و آذری قرائت شد كه مورد استقبال حاضران  قرار گرفت.

همچنین از تعدادی از کارکنان مجتمع آموزشی سفارت ایران در ترکمنستان که مأموریت آنها به اتمام رسیده است تقدیر به عمل آمد و در پایان مراسم همه حضار مهمان سفره علوی بودند/.


captcha