درخشش گروه سیدالاحرار همدان در مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3640301
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

درخشش گروه سیدالاحرار همدان در مسابقات سراسری قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر گروه تواشیح سیدالاحرار استان همدان عنوان کرد: گروه تواشیح و همخوانی سیدالاحرار تنها گروه فعال و حرفه‌ای استان همدان و غرب کشور است که تاکنون حائز رتبه‌های ممتاز بسیاری شده است که از این میان می‌توان به کسب رتبه نخست جشنواره ملی ترنم بیداری در بخش تواشیح اشاره کرد.

حسین اولادیان، مدیر گروه تواشیح سیدالاحرار استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: این گروه همخوانی با 15 سال سابقه یکی از گرو‌ه‌های مطرح استان و کشور است که متأسفانه این مهم از دید عموم مردم به ویژه رسانه‌ها مغفول مانده است.
وی با اشاره به کسب رتبه‌های متعدد توسط گروه ممتاز سیدالاحرار در مسابقات و جشنواره‌های گوناگون افزود: گروه تواشیح و همخوانی سیدالاحرار تنها گروه فعال و حرفه ای استان همدان و غرب کشور است که تاکنون حائز رتبه‌های ممتاز بسیاری شده است که از این میان می‌توان به کسب رتبه نخست جشنواره ملی ترنم بیداری در بخش تواشیح اشاره کرد.
اولادیان اضافه کرد: رتبه نخست مسابقات اوقاف و رتبه سوم جشنواره ملی ترنم آسمانی در بخش همخوانی قرآن کریم، مقام اول جشنواره هنری سپاه در بخش تواشیح، رتبه دوم جشنواره هنری سپاه در بخش سرود و حضور پیاپی در مرحله پایانی مسابقات تواشیح اوقاف از دیگر افتخارات گروه تواشیح سیدالاحرار است.
مدیر گروه تواشیح و همخوانی سیدالاحرار عنوان کرد: این گروه برای نخستین بار توسط شورای عالی قرآن کریم خود را برای اعزام به خارج از کشور آماده می‌کند که گروه تواشیح سیدالاحرار اولین گروه استان همدان در طول تاریخ است که اجرای بین المللی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه گروه تواشیح سید الاحرار دارای 10 عضو است گفت: به دلیل شاغل بودن اعضای این گروه در اصناف مختلف، حضور همیشگی و دائم اعضا در کنار یکدیگر جهت اجرا در برنامه‌های مختلف مقدور نیست لذا فرصت محدودی جهت اجرا در کنار یکدیگر دارند.
 اولادیان با بیان اینکه گروه هم خوانی سید الاحرار خود شاعر و آهنگ ساز دارد عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های مهم این گروه که او را از دیگر گروه‌های تواشیح استان ممتاز می‌کند تولید آثار است نه بازخوانی و یا پیاده کردن شعر بروی یک آهنگ از قبل موجود.
مهم ترین هدف گروه همخوانی سید‌الاحرار حضور در مرز‌های فراتر از ایران است
مدیر گروه سید الاحرار با اشاره به اینکه مهم ترین هدف گروه همخوانی سید الاحرار حضور در مرز‌های فراتر از استان و ایران است ابراز کرد: این گروه کار خود را در دو حوزه همخوانی قرآن و تواشیح و سرود با موضوعات انقلابی، اسلامی و جهادی ادامه می‌دهد که با یاری خداوند توانست در چهلمین مسابقه سراسری قرآن کریم اوقاف، در رشته همخوانی قرآن رتبه نخست کشوری و در تواشیح رتبه نهم را در میان 66 گروه شرکت کننده کسب کند.
وی با بیان اینکه گروه‌های تواشیح ما از لحاظ فنی دچار مشکل است یادآور شد: متأسفانه دیدگاه بسیاری ازمردم در برخورد با گروه‌های تواشیح، همخوانی زیبا با آهنگ‌های فوق العاده شاد است در حالی پیاده کردن صدا بروی موسیقی‌های غیر مجاز نه تنها در شأن اهل بیت(ع) نیست بلکه کاری به دور از حرفه و تخصص است.
اولادیان با تأکید بر اینکه متأسفانه هنوز انقلاب اسلامی به معنای واقعی در منازل، اعمال و رفتار اجتماعی، بانک‌ها، سرود‌ها و موسیقی‌های ما وارد نشده است اظهار کرد: تولید اثری فاخر، ارزشمند و با ریشه از مهم ترین اهداف گروه تواشیح سید الاحرار است و این همان عاملی است که باعث غربت این گروه شده است چرا که بسیاری از گروه‌های سرود با تقلید از آهنگی خاص و یا پیاده کردن سرود خود بروی یک ملودی غیر مجاز نام خود را تا به عرش می‌رسانند.
مدیر این گروه ممتاز کشوری با عنوان اینکه 5 اثر جهت ماه محرم در دست تولید است افزود: این گروه به هر قیمتی به دنبال اجرا نیست مگر اینکه شاخصه‌های اسلامی و انقلابی در قالب تولید یک اثر فاخر و با اصیل در آن نمود پیدا کند، طی سه سال گذشته نیز توانسته 15 اثر فاخر به صورت 5 هم خوانی قرآن و 10 اثر تواشیح و سرود تولید کند که به حق در سطح کشور و حتی آسیا نمونه است.
وی اضافه کرد: لازمه کار تواشیح، انس با قرآن کریم است و بدون ورود به هم خوانی قرآن نمی‌توان به گروه تواشیح و سرود وارد شد لذا سنجش عیار یک گروه تواشیح تلاوت قرآن است بنابراین افرادی که در نظر دارند در این حوزه فعالیت کنند بدانند که باید ابتدا در مرحله هم خوانی قرآن کریم حائز رتبه شوند.
captcha