مسابقات قرآن با منافع شخصی برخی گره خورده/ چرا اعتراض نشود مگر معصوم هستیم
کد خبر: 3640333
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
موسوی‌بلده:

مسابقات قرآن با منافع شخصی برخی گره خورده/ چرا اعتراض نشود مگر معصوم هستیم

گروه مسابقات: سیدحسین موسوی‌بلده، قاری و پیشکسوت قرآنی ضمن انتقاد از روند داوری در رشته قرائت تحقیق در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: داوری در این دوره از مسابقات قطعا با اشتباه همراه بود؛ به اعتراض‌ها نباید واکنش تند نشان داد و مانع بیان نقد شد.

سید حسین موسوی بلده
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در جریان برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ارومیه، شاهد اعتراض متسابقان به روند داوری رشته قرائت تحقیق بودیم و هنوز هم مسأله داوری رشته تحقیق بحث داغ مجالس و محافل قرآنی است. البته رقابت‌های این رشته همیشه پر سروصدا بوده است، اما امسال کاملا متفاوت بود. 
در همین راستا، سیدحسین موسوی بلده، خادم القرآن به گفت‌وگو با ایکنا پرداخت و ضمن انتقاد از وضعیت مسابقات بیان کرد: با توجه به این که اولین مسابقه‌ای که شرکت کردم در سال 56 بوده و 40 سال از آن می‌گذرد، اما با فضای مسابقات هم بیگانه نیستم، البته به جد با ساختار مسابقات مخالف هستم و جزء کسانی محسوب می‌شوم که از این قضیه آسیب هم دیده‌ام، اما هر چقدر که اعتراض کردم فایده‌ای نداشته و کسی گوش نمی‌کند.
مسابقات مثل خوره به جان قرائت کشور ما افتاده
وی در ادامه افزود: مسابقات قرآن مثل خوره به جان قرائت قرآن کشور ما افتاده و چون نتیجه آن با زندگی آدم‌ها گره خورده و تمام زندگی قاری، دعوتش برای اجرای محافل و الفاظ و القابی که به او می‌دهند به این مسابقات گره خورده، وقتی اول نمی‌شود، احساس می‌کند دنیا برای او به آخر رسیده و همین مسأله سبب بروز افسردگی‌ می‌شود، فقط کسانی که اول شده‌اند خوشحال می‌شوند و یا از مسابقات و حتی قرائت قرآن زده می‌شوند، گرفتاری‌ها در این زمینه نیز یکی دو تا نیست، هر کجای آن را که دست می‌گذاریم یک مصیبت است.
قاری پیشکسوت قرآن تصریح کرد: بزرگترین مصیبت نیز این است که کسی متاسفانه پاسخ‌گو نیست که بگوید به این دلیل این کار را انجام داده است، شنیدم برخی از دوستان می‌گویند قاری چرا نسبت به نتایج اعتراض می‌کند و ما به چه دلیل باید به شرکت‌کنندگان پاسخ دهیم؟ اما عده‌ای در مملکت ما یاد گرفته‌اند که پاسخ‌گو نباشند و یک طرفه حرف بزنند!
موسوی‌بلده گفت: البته شاید هم از روی دلسوزی باشد، قبول دارم که داور سعی می‌کند همیشه عادل باشد اما انصافاً آن کسی که اول می‌شود آیا واقعا اول است و یا اول شده؟ همین آدم ممکن است در 10 مسابقه دیگر با همین رقبا شرکت کند و در 9 مسابقه نهم یا دهم شود؛ چرا که فقط همان لحظه مهم است.
وی در ادامه و خطاب به داوران بیان کرد: شما که خدا نیستید، علی بن ابی طالب(ع) هم پاسخ‌گو بود و می‌گفت از من سؤال کنید، اما اگر از برخی دوستان ما سؤال شود، ناراحت می‌شوند، علت هم این است که همه در دلمان یک فرعون کوچک داریم و اگر کسی سؤالی بپرسد، ناراحت می‌شویم. بالاخره بحث قدرت مطرح است، وقتی یک نفر به این قدرت رسید خیال می‌کند حرف اول و آخر را او باید بزند و او باید برای زندگی مردم تصمیم‌گیری نماید.
نوسانات این مسابقات زیاد بود
قاری پیشکسوت قرآن در مورد تلاوت متسابقان در چهلمین دوره مسابقات قرآن تصریح کرد: من خودم تلاوت‌ها را گوش دادم، سواد و تجربه من هم کمتر از داوران نیست و کم هم داوری نکرده‌ام، اما نوسانات این مسابقات بسیار زیاد بود و در داوری صد در صد اشتباه صورت گرفته، ضمنا مگر علی بن ابی طالب(ع) یا امام صادق(ع) نمره داده؟ داور نمره داده است.
موسوی بلده بیان کرد: در داوری هم صد رقم فشار مختلف به داور وارد می‌شود، ممکن است، حواسش پرت شود و فکرش جایی مشغول باشد و ...، در همین شرایط ممکن است با یک صدم امتیاز و اختلاف رتبه یک نفر جا به جا شود، با این وضعیت اگر بعدا از او در این مورد سؤال شد باید بگوید پاسخ‌گو نیستم و جواب نمی‌دهم؟
وی در ادامه افزود: صریح بگویم، هرکسی می‌گوید خط‌کش گرفته است و این صدم‌ها را براساس آن خط‌کش نمره داده، اشتباه می‌کند و خود من هم انصافا همیشه نمره که دادم در مقام مقایسه نمره داده‌ام، هر کسی می‌گوید اصول را رعایت می‌کند برای خودش می‌گوید.
پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: من در طول این چند سالی که مسابقات برگزار شده یک یا دو نفر از داوران را دیده‌ام که از روی هوای نفسشان نمره می‌دادند البته به غیر از آنها کسی دیگر را ندیدم، خودشان هم می‌دانستند، دروغ می‌گویند و از روی عدالت نمره نمی‌دهند، اما در کل داوران ما عادلانه نمره می‌دهند، اما اینکه بگویند اشتباه نمی‌کنیم، خنده‌دار است. باید بپذیرند که اشتباه کرده‌اند، بپذیرند که پاسخگو باشند و حرف شرکت‌کنندگان را گوش کنند، مسابقه از حالت خودش دارد، خارج می‌شود، مسابقه‌ای که طرف تمام زندگی‌اش گره بخورد به نفر اولی، این اشتباه و خیانت به مملکت و قرآن است.
وی در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا افزود: من دندان طمع را از سازمان اوقاف و ... بیرون کشیده‌ام، وقتی دیدم فایده‌ای ندارد، زندگی خودم را می‌کنم. تمام زندگی طرف به اولی بستگی دارد، داوران هم حرف نمی‌زنند چون بالاخره باید بروند و داوری کنند و در طول سال با اوقاف کار دارند و در طول سال منافعشان با این داستان‌ها گره خورده است.
موسوی بلده گفت: داوران نمی‌توانند به وضع موجود اعتراض کنند، چون منافعشان در خطر است، مگر این که پیر شوند و آنها را کنار بگذارند تا این که بالاخره زبان به انتقاد باز کنند وگرنه تا زمانی که منافع خودشان با اوقاف گره خورده است، مصلحت اندیشی آنها باعث می‌شود که اعتراض نکنند و به اعتراضات و انتقادات هم پاسخ‌گو نباشند.
تقلید نیمه کاره از مصری‌ها
قاری پیشکسوت قرآن در ادامه بیان کرد: قبول دارم که سطح تلاوت قاریان در این مسابقات بسیار بالا و بسیار نزدیک به هم است و این نکته مضحک است که در مسابقات داخلی بکش بکش داریم بعد نفر اول که انتخاب می‌شود در مسابقات خارجی یک یا دو رقیب بیشتر ندارد، این یعنی سطح مسابقات داخلی ما بسیار بالا است، اما آقایانی که مسئول هستند باید این سیستم را عوض کنند.
وی تصریح کرد: نفر اول مسابقات نباید همه جا بخواند، در حال حاضر در کشورمان یک نفر را داریم که 35 سال است، تمام مراسم مهم را باید ایشان بخواند، با این وضعیت می‌خندند به ما، در آفریقا، آنگولا، زامبیا و مصر و ... کجای این کشورها یک نفر را می‌گذارند تا همه جا بخواند؟ در مصر هم با عبدالباسط این کار را نکردند، اگر از مصر تقلید می‌کنید و از آنها قرائت قرآن را یاد گرفتید یک مقدار هم به آنجا سر بزنید، اصلا آیا مسابقه قرآن دارند؟ اساتید قرآن با مسابقه جا‌به‌جا می‌شوند؟ عبدالباسط و منشاوی و مصطفی اسماعیل با یکدیگر مسابقه داده‌اند؟
موسوی بلده در ادامه ضمن ارائه راهکار برای برون‌رفت از این مشکل بیان کرد: راهکار این است که اولا مسئولان بخواهند؛ یک وقت یک نفر خواب است می‌شود، او را بیدار کرد، اما کسی که خودش را به خواب زده و منافع دارد، نمی‌شود از خواب بیدار کرد و جرأت هم ندارند که بنشینند انقلابی در این جریان ایجاد کنند، این سیستم فسیل شده، وقتی یک سیستم فسیل شده چه فرقی دارد که این آدم برود و فلانی بیاید، این سیستم فسیل شده است.
نمی‌خواهند این ساختار تغییر کند
وی تصریح کرد: یک نفر نیست که زیر این ساختار بیل بزند و بگوید ساختارتان را عوض کنید، شاید اتفاق مثبتی افتاد. آقایان نمی‌خواهند به این ساختار دست بزنند و آن را بالا و پایین کنند تا بفهمند اشکال کجاست که وقتی یک نفر در مسابقات اول نمی‌شود، احساس می‌کند سقوط کرده؟ در کشور ما قاری بیست و چند سال است که دارد مسابقه می‌دهد، امکانات در جمهوری اسلامی نیز باید به گونه‌ای باشد که طرف وقتی اول نشد، احساس نکند همه چیز به اتمام رسیده، این ساختار و داوری اشتباه است.
موسوی بلده تصریح کرد: نکته دیگر این که وقتی در مورد مسابقات هم حرف می‌زنیم می‌گویند مسابقاتِ قدسی قرآن را با فلان مسابقات ورزشی و جاهای دیگر اشتباه نگیرید، یعنی همگی معصوم هستیم و اگر کسی دست به شما بزند به عصمت بر می‌خورد؟ مسابقه قرآن با مسابقات ورزشی چه فرقی دارد؟ یعنی نمی‌شود به آن انتقاد کرد؟
وی در ادامه افزود: پس زمانی که شما بیمار می‌شوید و قرص می‌خورید یا به اتاق عمل می‌روید آنها شما را به روش قدسی عمل می‌کنند؟ چطور اینجا غرب بد نیست؟ شنیدم که گفته‌اند ایکنا نیز غرب‌گرایانه برخورد کرده، موبایل و ماشین و ... شما غربی است به این جا که می‌رسد و می‌خواهیم در مورد مسابقات صحبت کنیم می‌گویید این الهی و قدسی است و بدان تقدس می‌دهید؟ چه تقدسی؟ شما تقدس می‌دهید که کسی جرأت نکند، نزدیکتان شود.
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
احمدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۱۱:۳۶
0
0
درود فراوان براستاد موسوي بلده عزيز كه همه چيز را تام وكمال درباره مسابقات متذكرشدند.
مسابقات قرآن دركشور ما مدتهاست كاركرد خود را ازدست داده است وباعث سرخوردگي وازبين رفتن استعدهاي قرآني كشور شده است
ملک ثابت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۱۲:۱۵
0
1
با سلام
معلوم نیست که این استاد محترم پس از سالها دوری از مسابقات، حال برای چه به صحنه آمده و سنگ چه کسی را به سینه می زند؟!!! انشاالله که برای خدا و در راه احقاق حق همه شرکت کنندگان باشد نه فقط خواص تهرانی!!!
اولا: این مساله سالهاست که بحث مجالس و محافل قرآنی کشور است و اظهارات ایشان چیز جدیدی نیست و همانطور که معلوم است ایشان نیز مانند دیگران صرفا منتقد بوده و راهکار عملی برای این مساله ندارند و گرنه بجای حاشیه رفتن، راهکار عملی ارائه می دادند
ثانیا: ایشان از جمله اساتید تهرانی هستند که مثل همیشه صدا، نظر و انتقاد و ... آنان در ایکنا و امثال ایکنا منتشر می شود!! آیا کسی هست تا فریاد سالیانه سایر اساتید استانها را نیز بشنود؟!!!
ثالثا: اشکالات و راهکار عملی در این مساله چند امر بسیار واضح و مشخص است که برخی را عرض خواهم کرد:
۱- مهمترین اشکال اصل و بنیان این گونه مسابقات است که بفرمایش استاد موسوی بلده از ریشه باطل است؛ راهکار آن رقابت هر شخص با خودش است نه با دیگران!!! ؛ این روش را استاد ما حجت الاسلام گندمی (استاد شهید حاج حسن دانش - شهید جنایت منا) سالها پیش در شهر یزد و در جلسه خودشان اجرا نمودند که نتایج جالبی به همراه داشت؛ اینکه بنده که مثلا نهایت سطح تلاوتم ۸۰ از ۱۰۰ است با کسی رقابت کنم که حداقل سطحش ۸۵ از ۱۰۰ است نتیجه این خواهد شد که من هرگز و هرگز و هرگز به او نخواهم رسید!!! مسابقات ما اکنون این چنین است! برخی سطحشان بالاتر است و برخی باید سالها و سالها زحمت بکشند و در نتیجه مثل من و امثال من یا از مسابقات کناره گیری کنند یا کنار زده شوند یا... البته در این زمینه هم طرح دارم اما گوش شنوایی نیست و نخواهد بود ...
۲- اشکال دوم داوران و سطح داوری انان است؛ به جرائت می توان گفت انگشت شمار داور داریم که استحقاق داوری این گونه مسابقات و در مرحله کشوری را داشته باشند چرا که اکثر قریب به اتفاق داوران فعلی ما که در این مسابقات نیز داوری کردند داوران تجربی هستند نه داوران علمی؛ داوری تجربی نیز نتیجه ای بهتر از این نخواهد داشت . راهکار هم معلوم است یکسان سازی و علمی کردن داوران و داوری انان است حال هرکس میخواهد باشد و با هر عنوانی و هر مقدار تجربه ای ...
۳ - اشکال اساسی دیگر متولی مسابقات است که معلوم نیست از کجا و به چه دلیل خود را مسئول امور قرآنی و مسابقات کشور میداند ... کجای اوقاف و امور خیریه به قرآن و مسابقات آن ارتباط دارد من که نمیفهمم!!! تا مسابقات متولی قرآنی پیدا نکند و با بودجه ای غیر از این اداره نشود همین خواهد بود که هست و البته هرساله بدتر هم خواهد شد.
و...
والسلام علی من التبع الهدی
-
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۱۲:۳۵
0
0
احسنت. ایکنا شمشیر رو از رو بسته. تا این انتقادات و رک گویی نباشه بیت المال به اسم مسابقات هدر می ره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۱۳:۵۱
0
0
خدا حفظ كند استاد موسوي بلده كه حرف حق را زدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۱۴:۱۶
0
0
عااااااالی.درود بر استاد موسوی بلده
آرش سوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۲۲:۰۸
0
0
جانا سخن از زبان ما می گویی
خدا شر این مسابقات رو از سر قرآن این کشور کم کنه
تا این مسابقات هست قرآن این کشور از این بهتر نمیشه
باید قرآن از داخل مسابقات و جلسات قرآنی که فقط قراء هستند به داخل مردم بیاد و ما قراء باید برای مردم بخونیم نه صرفا در مسابقات و مجالس قرآنی
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۲۲:۳۶
0
0
سید حسین از داوران و اساتید خوش برخورد و متواضعی است واقعا باید از اوقاف پرسید به کجا چنین شتابان،چرا سر و سامانی به تیم های داوری داده نمی شود چرا باید بعضی از داوران در همه مراحل از مرحله شهرستانی تا بین المللی هستند و هیچ کس حق اعتراض به این اساتید را ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۲۳:۱۸
0
0
راهکاری برای خروج از این وضعیت ارایه نشد؟
حسین احمدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۱۹:۲۱
0
0
ای بابا
یعنی یکی نیست تو این مملکت این مسابقات سراسر عیب و اشکال با اجراکننده سراسر پر عیب و اشکال تر جمع کنه ؟؟؟؟؟
اخه دیگه چقدر انتقاد و ندیدن یه حرکت
محمد حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۲۱:۴۹
0
0
سلام،
من به عنوان کسی که حدود ۵ سال است در رشته های مختلف حفظ در مسابقات مختلف از جمله اوقاف شرکت میکنم. بارها به چشم خود برخورد مستبدانه داوران و برگزار کنندگان اوقاف را دیده ام که در یک سیستم بسته اعلام نتیجه میکنند و اشتباهات فاحش داوری خود را از این طریق از چشم شرکت کنندگان دور نگه میدارند. حتی داوران بااصطلاح درجه یک که برنامه های متعدد قرانی سیما را در دست دارند.

از طرف دیگر به نظر میرسد سازمان اوقاف بایستی تمام لیست تمام هزینه هایی که برای برگزاری این مسابقات در مراحل مختلف شهرستانی و استانی و کشوری انجام میشود را ارایه کند. تا مردم از آن مطلع شوند. و نیز مشخص شود که این پولهای هنگفت به جیب چه کسانی میرود. و همچنین اینکه آیا بهترین روش همین ساختار است یا خیر.؟؟
من قصد توهین به کسی را ندارم و در ضمن از مشکلات و سختی های کارهای اجرایی تا حدی باخبرم.
ااا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۱۱:۲۵
0
0
جالبه طرف نفر اول ترتیل میشه بالاترین امتیاز رو تو نیمه نهایی میگیره جمع امتیازمقدماتی و نهاییش هم حد نصابها رو داشته ولی بعد از لیست ممتازین خارجش میکنن میگن اشتباه شده
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۴:۳۶
0
0
سلام علیکم
من که چند ساله وارد وادی قرآنی ها شدم (البته متخصص و قاری و حافظ نسیتم) اما اساتید قرانی را در جلسات از نزدیک میبینم و هر چی میبینم و میشنوم همه دارند میگن اینجا مشکلات داریم اونجا مشکلات داریم و باید!!! تاکید میکنم باید این مسائل حل شوند!!!
اساتید بسیار بزرگی!! هستند که از جلسات ستاد عالی مسابقات کشور و شورای توسعه و شورای عالی قرآن و ..... خبر دارن و میدونن چی میگذره و حتی وزنه سنگینی در جامعه قرآنی هستند، چرا تا الان کاری نکردن؟.... حداقلش اینکه نمیتونن کاری کنن بکشن کنار تا چند نفر دیگه بیان شاید اونا کاری کنن..

خواهشا دوستان بیخودی کسیو تایید نکنن همین شما که افراد را بزرگ میکنید اگه واقعا بزرگن و چیزی در چنته دارند چرا تا حالا رو نکردن.... فقط قاری و حافظ تربیت کردن بعد در این شرایطی که غرشو میزنن رها کردن شد کار!!! یا اینکه چون شاگردشون هست !! بجایی برسونن کافیه؟؟
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۴ - ۰۰:۲۹
0
0
با عرض سلام خدمت استاد گرامی باید عرض کنم بنده حافظ قرآن هستم و دارای چندین رتبه برتر کشوری. با عرض تاسف بنده طبق روال چند سال گذشته. در سال ۹۵ نیز در یکی از مسابقات شرکت کردم و مثل همیشه همان استاد بزرگوار در رشته حسن حفظ نمره می دادند و جالب هست که چون در اکثر مسابقات ایشون داور هستند با تمام احترامی که برای ایشون قائل هستم باید بگم که ایشون هر دوره و هر سال آیین نامه رو یه جور تازه تفسیر می کنه و باعث میشه اون نتیجه ای رو که متسابقین باید بگیریند نگیریند. مثلا من صفحه ۲۵ سوره مبارکه بقره رو از آیه شریفه ۱۶۴ ((ان فی خلق السموات و الارض و اختلف اللیل و النهار ... )) خوندم و میدونید که برای خوندن این آیه باید نفس کافی بگیری چون جای وقف آن بیش از دو و نیم سطر هست. ایشون با این گمان که من مکث کردم نمره ازم کسر کرد. و وقتی من معترض شدم اولا مسابقه فوتبال رو برام مثال زد که هیشکی توش اعتراض نمیکنه و ثانیا گفت مثل موسیقی دانان باید ریتم قرآئت یعنی فاصله بین آیاتی که در آنها وقف میشود باید یکسان باشد. آیا این مثال،مع الفارق نیست؟ آیا به نظرتون آیات قرآن با اشعار و ترانه هایی که حتی در برخی تعداد کلمات هر مصرع با هم برابرند مصداق دارد؟ لطفا این بزرگواران این نکته رو مدنظر قرار بدهند. ضمنا به علت اینکه ایشون هر سال یک آیین نامه تفسیر می کنند من امسال توی هیچ مسابقه ای شرکت نکردم و شاید هم تا زمانیکه ایشون داور هست دیگه شرکت نکنم. التماس دعا
captcha