روش و مکتب طب اسلامی نداریم مبانی طب چرا
کد خبر: 3640341
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

روش و مکتب طب اسلامی نداریم مبانی طب چرا

گروه سلامت: رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با اشاره به مطلب جدید عنوان شده در وزارت بهداشت مبنی بر نداشتن طب اسلامی گفت: این سخن اگر ناظر بر روش باشد ما طب اسلامی نداریم، اما اگر ناظر به مبانی باشد این سخن بی انصافی است.

مهدی مصری، رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر برخی از مدیران وزارت بهداشت مبنی بر عدم وجود مکتبی پزشکی به نام طب اسلامی اظهار کرد: اگر این سخن ناظر به عدم وجود روشی به این نام است؛ این سخن درست بوده و روش یا مکتبی و مجموعه‌ای به نام طب اسلامی در حال حاضر نداریم.
وی افزود: اما اگر این سخن ناظر به این باشد که ما یک مبانی در اسلام نداریم که به آن فلسفه داده تا این فلسفه راه و روش خود را پیدا کند و از آن به عنوان مکتب طبی یاد کنیم، این درست نیست و آقایان کم لطفی می‌کنند.
عضو گروه قرآن و عترت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر روش مشاهده‌ای مبنای طب غرب است که از مسلمانان اخذ شده گفت: این پایه روش مشاهده‌ای که در علم غرب جلو می‌رود بر اساس یک راه تکاملی در طب سینا که دانشمندان مسلمان از آن استفاده می‌کردند اخذ شده و منجر به این شد که تولید علم در این حوزه ارتقا پیدا کند.
وی تأکید کرد: ما مبانی را در روایت و قرآن داریم که باید توسط دانشمندان مسلمان و افرادی که علم را در کنار حلم دارند مستند شده و تیمی از انجمن فلسفه و حکمت این مبانی را تبدیل به فلسفه کنند، اگر این کار انجام شود در آینده می‌توان گفت که طب اسلامی داریم ولی در حال حاضر ادعای وزارت بهداشت مبنی بر اینکه طب اسلامی نداریم درست و به جا است. این ادعا همچنین مؤید این نگرانی است که برخی از افراد از این موضوع در بازارهای مختلف سوء استفاده کرده‌اند و وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت نگران این است.
مصری عنوان کرد: وزارت بهداشت می‌تواند پزشکان و دانشمندان مسلمان را در پژوهشکده‌ها جمع کرده به مبانی موجود فلسفه داده و از دل آن روش ایجاد کرده و در این حوزه پژوهش کنند تا این مسأله پیش رود، ما برخی از مسائل را با فلسفه دادن می‌توانیم جلو ببریم، برخی از مسائل را نیز با پژوهش و برخی دیگر را مانند سبک زندگی را با پروتکل نویسی می‌توانیم در خدمت علم بشر در حوزه سلامت در آوریم.
وی بیان کرد: فلسفه حکمت متعالیه که امروزه طرفداران زیادی دارد، می‌گوید با استفاده از تجربه‌های بشری خرد جمعی، عقلانیت و آموزه‌های وحیانی در کنار هم می‌توان به یک روش صحیح رسید، که ما را نسبت به وسایل مداخله‌گر در حوزه پزشکی کم نیاز کند و بتوانیم فیزیولوژی بدن را حفظ کنیم این همان قوه مدبره‌ طب قدیم است. ابن سینا چرا موفق شد؟ به این دلیل که هوش سرشاری داشت ولی رازی با تجربه کار خود را انجام داد در حال حاضر ما هم به رازی هم به ابن سینا و هم به جرجانی هم عقیلی خراسانی نیاز داریم که کنار هم قرار بگیرند.

دو طب در تقابل!
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله افزود: ما نیاز داریم که طب رایج و طب ملی کنار هم قرار گیرند در حالیکه اینگونه نیست و این دو در مقابل هم قرار دارند سوء استفاده و برخی ملاحظات سیاسی نمی‌گذارد این دو در کنار هم قرار بگیرند.

به گزارش ایکنا، محمود خدادوست مدیر کل دفتر طب ایرانی(سنتی و اسلامی) وزارت بهداشت، روز گذشته در گفت‌وگویی با بیان اینکه مکتبی به نام طب اسلامی وجود ندارد گفت: گفت: کارگروه نظام سلامت در اسلام که مدتی است در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تشکیل شده، مدت سه سال روی موضوع طب اسلامی بررسی کارشناسی انجام داده است. ما برای تعیین تکلیف این موضوع به مراجع تقلید و حدیث شناسان  پژوهشکده علوم قرآنی مراجعه کردیم. نتیجه تمام این بررسی‌ها این بود که ما موضوعی به نام طب اسلامی نداریم.
وی افزود: روایات زیادی در حوزه بهداشت و برخی توصیه‌های درمانی در اسلام داریم که البته باید در پژوهشکده‌های علوم قرآنی و از نگاه علم رجال و علم دلالت بررسی شوند. علمای اهل فن و قرآن‌شناس گفته‌اند که پس از اثبات سندیت یک روایت، برای تعمیم آن به زمان، مکان و مردم حاضر نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی داریم.
همچنین طی روزهای گذشته وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای استفاده از واژه مشترک «طب ایرانی» را به جای طب سنتی ایرانی و اسلامی به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد.
در این اطلاعیه آمده ‌است: با توجه به لزوم استفاده از نامی واحد در نامیدن مکتب غنی طبی کشور برای جلوگیری از دست‌اندازی و به نام خود کردن این گنجینه کهن ملی از سوی سایر کشورها و ‌موافقت وزیر بهداشت با عنوان پیشنهادی دفتر طب ایرانی، محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، استفاده از واژه «طب ایرانی» به عنوان نام مشترک فارسی و عبارت «Persian Medicine» به عنوان معادل انگلیسی آن را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد.
این عناوین که بر اساس مصوبه جلسه 354 گروه حکمت طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی و نظر اعضای شورای سیاستگذاری طب سنتی، دبیر هیات ممتحنه طب سنتی، انجمن علمی طب سنتی ایرانی و برخی روسای دانشکده‌های طب سنتی پیشنهاد شده و با توجه به نظر موافق تصمیم‌گیران ارشد حوزه طب ایرانی، مورد موافقت وزیر بهداشت نیز قرار گرفته است، از این پس جایگزین واژه‌هایی می‌شود که تا کنون به اشکال مختلف و در مقالات علمی برای نامیدن این مکتب غنی کشور استفاده می‌شد.
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۹:۲۰
0
0
مهمترین ضعف طب اسلامی بی توجهی به «تجربه» است و با طب اسلامی به منزله فلسفه اسلامی، فقه اسلامی و ... نگاه می شود.
طب اسلامی علاوه بر مبادی اسلامی، باید در تجربه و در عمل هم کارایی خود را به صورت علمی و مستند ثابت کند و نه در حد مظنه.
محمد
|
United States of America
|
۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۱۵:۰۷
0
0
سلام ، اینکه میگن پیامبر برای علم طب و هوافضا و ریاضی و فیزیک مبعوث نشده باید گفت از زمان پیغمبر تا غیبت امام عصر علم درحال پیشرفت توسط امامان و شاگردانشان بود چون این عزیزان نسبت به درک مردم زمان خودشون صحبت میکردن و زمان کافی و شرایطش رو به خاطر جهل و دشمنی اکثریت نداشتن که بیکران علمشون رو به مردم ارائه بدن وگرنه چرا امام علی روی منبر به مردم میگفت از من بپرسید تا علی را از دست ندادین من میتوانم برای شما از رود فرات روشنی بیاورم ... این اشاره به نیروی برقه یا مثلا علم شیمی الان رو مدیون جابر بن حیان که از شاگردای امام صادق بود هستیم ، طب یونانی که الان بهش میگن طب ایرانی همون دانش پزشکی پیامبران قبل از پیامبر اسلامه به خصوص حضرت عیسی که الان زدن به نام خودشون و تحریفش کردن از جمله تجویز خمر و شراب در ترکیبات داروییشون ، کلام آخر اینکه عمل و تجربست که همه چیز رو مشخص میکنه به هم وطنای عزیزم توصیه میکنم که فقط یک بار به طب و دانش اهل بیت اطمینان کنن فکر میکنم ارزش امتحان رو داره ... ( اللهم عجل لولیک الفرج )
captcha