انتظارات امیرالمومنین(ع) از جوانان/ نذر کنید آیات ولایت را بخوانید و بفهمید
کد خبر: 3640597
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

انتظارات امیرالمومنین(ع) از جوانان/ نذر کنید آیات ولایت را بخوانید و بفهمید

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دلیل این ضعف ما شیعیان، عدم آگاهی و مطالعه است، گفت: امیرالمومنین امام علی(ع) از جوانان انتظاراتی دارند و آن را در قالب نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به فرزند خود امام حسن(ع) بیان کرده اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در قرآن کریم خداوند سه مرتبه در آیات مختلف به اتمام نعمت اشاره کرده است که اولی پیرامون فتح مکه است که آمده: «إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبيناً(1) لِيَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْکَ وَ يَهْدِيَکَ صِراطاً مُسْتَقيماً(2)؛ ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم ساختیم! ...(1)تا خداوند گناهان گذشته و آینده ای را که به تو نسبت می دادند ببخشد (و حقّانیت تو را ثابت نموده) و نعمتش را بر تو تمام کند و به راه راست هدایتت فرماید(2)» که بیانگر اتمام نعمت از لحاظ جغرافیایی برای پیامبر(ص) است.
وی ادامه داد: دومین مورد در زمان تغییر قبله است زیرا پیامبر(ص) به جهت اینکه 15 سال مسلمانان به سمت بیت المقدس عبادت کرده و بهودیان آنان را ملامت و سرزنش می کردند، ناراحت بودند، به این جهت آیه 60 به بعد سوره مبارکه بقره نازل شد و قبله تغییر کرد و مجدد خداوند از اتمام نعمت سخن به میان آورد.
رفیعی اضافه کرد: در سومین مرتبه به جهت ابلاغ ولایت و امامت این عبارت نازل شد با این تفاوت که این بار در کنارش خداوند از اکمال هم سخن فرموده بود: «الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دينَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتي‏؛ امروز دینتان را براى شما کامل ساختم و نعمتم را بر شما تمام کردم» و این بسیار مهم است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خود زمانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان بوده و یک بار با دانشگاهیان عمره گذار راهی سفر حج شده است، ابراز کرد: در این سفر همراه تعدادی از دانشجویان پسر وارد بقیع شدیم که فردی افغان در آن مکان علیه شیعه تبلیغ می کرد و این جوانان با آن فرد به بحث و گفت وگو پرداختند و در برابر شبهات مطرح شده وی کاملا شکست خوردند، دلیل این ضعف ما شیعیان، عدم آگاهی و مطالعه است، به شما دانشگاهیان توصیه می کنند کتاب های امام شناسی یا نشریه امامت پژوهی بنیاد امامت را مطالعه کنید یا نذر کنید، یک مرتبه تمام آیات پیرامون امامت و ولایت قرآن را مطالعه کنید که آیت الله مکارم شیرازی پیرامون این آیات کتابی نیز تالیف کرده اند.
وی با اشاره به نامه هایی که میان سیداشرف الدین و شیخ سلیم پیرامون موضوع ولایت و غدیر رد و بدل شده است، بیان کرد: در آخرین نامه شیخ سلیم به سید اشرف الدین می نویسد: قبول دارم که پیامبر(ص) در دعوت و انذار خویشاوندان از جانشینی امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند، در جریان تبوک نیز حدیث منزلت را نقل کردند و سند حدیث غدیر نیز برایم معتبر است اما نمی توانم قبول کنم که چرا اصحاب بعد از رحلت پیامبر(ص) اعراض کردند و از غدیر دفاع نکردند، درحالی که ما آنان را عادل می دانیم و عمل آنان را حجت تلقی می کنیم لذا امامت علی(ع) را قبول نداریم.
رفیعی با بیان اینکه این شبهه امروز قوی ترین شبهه در خصوص امامت و ولایت است، گفت: سید اشراف در پاسخ می نویسد: مخالفت اصحاب با پیامبر(ص) سابقه داشته است زیرا آنها تعبدا عاشق پیامبر(ص) بودند و مطیع حضرت(ص) در اعمال دینی مانند سنگ زدن به شیطان، طواف خانه خدا و نماز بودند اما در مسائل سیاسی و اجتماعی با حضرت رسول(ص) اختلاف داشتند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای مثال اصحاب با صلح حدبیه مخالف بودند، اصحاب در جنگ احد دستور پیامبر(ص) مبنی بر ماندن در کوه را گوش ندادند و موجب شکست شدند، اصحاب در زمان تقسیم غنایم به رسول الله(ص)، عدالت را گوشزد می کردند و یا بعد از انتصاب اسامه که جوانی 18 ساله از سوی پیامبر(ص) به سمت فرماندهی برای جنگ با روم، از این فرمانده تبعیت نکردند.
وی گفت: روزی پیامبر(ص)، اسامه را فرمانده لشکر اسلام برای مبارزه و جنگ با روم برگزیدند زیرا بنا داشتند درس جوانگرایی، اطاعت از جوان و ... را به اصحاب دهند اما آنان رد کردند و در جریان سقیفه هم گفتند که امیرالمومنین علی(ع) جوان است.
رفیعی در توصیه به جوانان برای مطالعه نهج البلاغه تصریح کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) از جوانان انتظاراتی دارند که این انتظارات را در قالب نامه 31 نهج البلاغه خطاب به فرزند خود امام حسن(ع) بیان کرده اند که حتما توصیه می کنم آن را مطالعه کنید.
این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: ایشان در این نامه که در سن 60 سالگی خطاب به امام حسن(ع) 30 ساله نوشته اند، آورده اند: «پسرم من روزهای آخر عمر خود را سپری می کنم اما تو جوان و با احساس هستی گوش بده» و حضرت(ع) 12 نصیحت امام حسن(ع) می فرمایند که در موضوعات حسن اخلاق، حسن برخورد و ... است که امیدوارم آن را مطالعه کنید و ای کاش روزی این نامه در دانشگاه ها تدریس شود.
captcha