آغاز اقدامات وزارت بهداشت در میانمار/ ماجرای ژن خوب در دانشگاه‌های علوم پزشکی
کد خبر: 3640699
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
حریرچی تشریح کرد:

آغاز اقدامات وزارت بهداشت در میانمار/ ماجرای ژن خوب در دانشگاه‌های علوم پزشکی

گروه سلامت: سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه از آغاز اقدامات وزارت بهداشت در میانمار برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های همه گیر در بیم مسلمانان آواره این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری  امروز 20 شهریورماه این وزارتخانه با اشاره به حوادث اخیر میانمار و کشتار مسلمانان این کشور اظهار کرد: وزارت بهداشت ایران نگران اتفاقات رخ داده در میانمار است، برخی از بیماری‌ها ممکن است در این کشور شیوع پیدا کند، ضمن این که ما این وضعیت را رصد می‌کنیم اقداماتی را آغاز کرده و در صورت صلاحدید وزارت خارجه آنها را رسانه‌ای می‌کنیم.
وی همچنین با اشاره به ادامه جنگ در یمن عنوان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به شدت نگران یمن و فاجعه‌ای که در این کشور رخ می‌دهد هست؛ از سوی دیگر ما نگران شیوع وبا هستیم و اقداماتی را برای این نگرانی انجام داده‌ایم.
قائم مقام وزارت بهداشت در ادامه به وضعیت سلامت جمعیت ایران پرداخت و گفت: طبق آخرین سرشماری جمعیت ایران 79 میلیون و 900 هزار نفر است که 59 میلیون و 200 هزار نفر در شهرها و 20 میلیون و 730 هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند و نسبت شهرنشینی به روستانشینی در حال حاضر 74 به 26 است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 24 میلیون و 175 هزار خانوار در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۸.۵ خانوار یک نفره 20.7خانوار دو نفره 28.4 خانوار سه نفره و 14.75 خانوار پنج نفره در کشور وجود دارند.
حریرچی با بیان اینکه از دهه 70 رشد جمعیت منفی در روستاها را شاهد بودیم، گفت: علت عمده این موضوع مهاجرت است. همچنین هرم سنی جمعیت ما از سنین جوانی به هرم سنی میانسالی در حال تغییر است و بالاترین رده سنی ما از نظر درصد در سنین 30 الی 34 سال قرار دارد. در سال 1365، 45.5 درصد از جمعیت ما در سنین صفر تا 14 سال بودند، اما این میزان در سال 95به 24 درصد کاهش یافته است. این در حالیست که میزان سنین 30 الی 64سال از 25.1 به 44.8 درصد در سال 95 رسیده است. در عین حال از سال 65 تا کنون افراد بالای 60 سال کشور از 3.1 درصد به 6.1 درصد افزایش یافته است.
قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه افزایش میزان امید به زندگی در کشور رخ داده است، گفت: به طور میانگین میزان کلی امید به زندگی در ایران 74.6 و میانگین امید به زندگی سالم نیز 64.8 سال است.
حریرچی با اشاره به وقوع 327 هزار و 525 فوت در سال  گذشته، گفت: اولین علت این مرگ و میرها بیماری قلبی و عروقی، علت دوم سرطان‌ها و سومین علت نیز تصادفات است؛ به طوریکه 67 هزار و 171 نفر به دلیل سکته‌های حاد قلبی، 33 هزار نفر به دلیل سکته‌های حاد مغزی و 15 هزار نفر به دلیل سرطان‌ها در سال 95 فوت کرده‌اند و شاهد تغییر تابلوی مرگ و میر در کشور هستیم. البته باید توجه کرد که در شاخص‌های مربوط به سلامتی رشد قابل توجهی داشته‌ایم؛ به طوریکه میزان مرگ و میر نوزادان در هر 1000نفر را به زیر 10 نفر کاهش دادیم.

مشکل در برخی از شاخص‌های مربوط به سلامتی که مربوط به رفتار مردم است
 حریرچی با بیان اینکه متاسفانه در برخی از شاخص‌های مربوط به سلامتی که مربوط به رفتار مردم است مشکل داریم، گفت: در سال 85، 44 درصد از افراد بالای 18 سال دچار اضافه وزن یا چاقی بودند، اما اکنون این تعداد به 70 درصد رسیده و خطرناک است. همچنین شیوع چاقی و اضافه وزن به کودکان زیر پنج سال نیز رسیده است؛ به طوریکه 13.7 درصد از این کودکان یا چاق‌اند یا اضافه وزن دارند. در میان سنین 13 تا 18 سال نیز 20.5 درصد از افراد دچار چاقی یا اضافه وزن‌اند، یعنی از هر پنج نفر، یک نفر. در عین حال شیوع مصرف مواد دخانی در سال 90 به 14 درصد رسیده بود که اکنون توانستیم رشد آن را کنترل کنیم.
وی ادامه داد: از طرفی فعالیت فیزیکی ناکافی در افراد بالای 18 سال 80 درصد و در سنین 13 تا 18، 48.7 درصد است. شیوع بیماری فشار خون نیز در حال افزایش است. بر این اساس از هر چهار نفر یک نفر فشار خون دارند که اکثرا هم از این بیماری اطلاع ندارند. البته ما در کشور دستاوردهایی مانند کاهش بیماری‌های عفونی، کاهش مرگ و میر نوزادان و ... را داشته‌ایم، اما با تغییر حرکت جمعیت به سوی مسن شدن شهرنشینی و تغییر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ما ایرانی‌ها رفتارمان تغییر کرده و سبک زندگی ایرانی اسلامی را رعایت نمی‌کنیم و این موضوع باعث شده که بیماری‌هایی چون فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد شود. بنابراین هر ایرانی باید از خانواده و اجتماع خودش اصلاح را شروع کند و دولت هم باید عوامل اقتصادی و اجتماعی موثر بر سلامت را به سمت مثبت تغییر دهد.
وی یادآور شد: متاسفانه یکی از مشکلات ما در آینده نگهداری افراد سالمند خواهد بود و این روندی است که در برخی کشورها پیش آمده است. حال وقتی که بعد خانوار کاهش می‌یابد دیگر فرزندی وجود ندارد تا از افراد سالمند مراقبت کند. در عین حال امید به زندگی نیز افزایش یافته و در نتیجه بیماری‌های دوران پیری بیشتر می‌شوند. بنابراین ما چاره‌ای نداریم که هم خانوارها را برای نگهداری افراد پیر خانواده مجهز کنیم و هم مراکزی را برای آنها تامین کنیم.

نظارت وزارت بهداشت در مورد محصولات تراریخته شدید است
حریرچی در ادامه به موضع وزارت بهداشت در رابطه با محصولات تراریخته پرداخت و عنوان کرد: وضوع محصولات تراریخته یک موضوع جهانی است و با توجه به اینکه مصرف مواد غذایی بشری دچار کمبود شده‌اند روندی در کل دنیا وجود دارد که به سمت اصلاح نژاد محصول رفته‌اند. حال برخی از این محصولات  مانند سویا در بازار جهانی به طور انحصاری تراریخته‌ هستند.
وی افزود: کار وزارت بهداشت اطمینان از سلامت هر محصول غذایی است که در کشور تولید شده و یا وارد می‌شود. بر این اساس اطمینان می‌دهم که هر محصولی که به طور قانونی در بازار موجود است از نظر استانداردهای سلامتی تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کرده است؛ حال درباره محصولات تراریخته این بررسی‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود. در عین حال بررسی‌های میدانی را هم در سطح بازار انجام می‌دهیم.
حریرچی درباره اظهار نظر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر سلامت برنج تولیدی تراریخته گفت: دانشگاه علوم پزشکی یزد آزمایش‌هایی را بر روی این محصول انجام داده و نتیجه آن را اعلام کردند. آنطور که من شنیده‌ام این محصول مشکلی نداشته است.
معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه ویزیت همزمان چندین بیمار توسط یک پزشک تخلف است، عنوان کرد: نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی می توانند نظارت کنند. باید توجه کرد که ما در برخی مناطق کشور و در بخش دولتی با کمبود پزشک عمومی و متخصص مواجهیم و گاهی بنا به ضرورت و از روی ناچاری چنین شرایطی رخ می‌دهد؛ چرا که تعداد متخصصین ما کم بوده و توزیع آنها هم به دلیل محدودیت‌هایی که وزارت بهداشت دارد نامتقارن است. حتی در بیمارستان‌های ارجاعی برخی شهرهای بزرگ هم پزشک ما در یک شیفت کاری باید ۵۰ تا ۶۰ بیمار را ویزیت کند که منجر به تراکم می‌شود و ما از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنیم و امیدوارم با تدابیری مانند بومی گزینی این مسئله حل شود. در عین حال با توسعه متوازن و بهبود شرایط زیست در مناطق محروم و با محرومیت زدایی می‌توان بخش عمده‌ای از این مسئله را حل کرد.

قطع ارتباط مالی پزشک و بیمار ضروری است
سخنگوی وزارت بهداشت سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جلسه وزیر بهداشت با انجمن بیهوشی و وقایع گفت: ما با واقعی سازی تعرفه‌ها موافق هستیم همانطور هم که منتخبین جدید نظام پزشکی نیز اعلام کرده اند، قطع رابطه مالی بین بیمار و پزشک مطرح است. پزشکان ما قریب به اتفاق در شرایط جنگ، تحریم و ... اجازه نداده‌اند مشکلی برای مردم ایجاد شود.
وی با بیان اینکه این جلسه مبتنی بر تفاهم و همکاری بوده است، اظهار کرد: در مورد اینکه اعلام شده برخی از متخصصان بیهوشی در استان‌هایی همچون شیراز از بیهوشی بیماران امتناع کرده‌اند، تصریح کرد: بعید می‌دانم چنین شده باشد و امیدوارم خبر واقعی نباشد. باید این مسئله بررسی شود و بعد در این رابطه اظهارنظر کرد بعید میدانم چنین مواردی رخ دهد.

ماجرای ژن خوب در انتصابات وزارت بهداشت
حریرچی در پاسخ به سوالی که برخی از انتصابات در دانشگاه‌های علوم پزشکی گزارش شده بر اساس ژن خوب است و شایستگی‌ها در نظر گرفته نمی شود، گفت: برخی از درخواست‌ها که انجام می شود حتی اگر مطابق ضوابط باشد به دلیل بعضی از انعکاس‌ها ممکن است آن را انجام ندهیم. هیچ اقدام غیر قانونی که منجر به ظلم یا امتیاز برای کسی باشد، انجام نمی شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد درخواست نمایندگان مجلس از مسئولان وزارت بهداشت برای انتصاب افرادی خاص برای رؤسای شبکه های بهداشتی و درمانی گفت: گاهی در محیط مفاهمه این اقدام صورت می‌گیرد. نمایندگان مجلس صدای مردم‌اند و انتظاراتی برای بهبود شرایط خدماتی مردمانشان دارند از طرفی نیز هرجا انتصابی باشد به دلیل فضای رقابتی قضاوت‌هایی نادرست صورت می گیرد.


captcha