مبانی تربیت نسل مهدوی
کد خبر: 3640916
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

مبانی تربیت نسل مهدوی

گروه معارف: استاد حوزه و دانشگاه با بیان مبناهایی برای تربیت نسل مهدوی گفت: اگر ما بخواهیم نسل منتظری را با تلقی صحیح تربیت پیش ببریم دو عنصر وجود دارد؛ اعتراض به وضع موجود و آگاهی از وضع مطلوب.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی یمین، استاد حوزه و دانشگاه عصر چهارشنبه در اولین همایش خانواده و تربیت نسل منتظر با اشاره به میزان اثرگذاری خانواده بر تربیت فرزندان بیان کرد: طبق گفته قرآن انسان‌ها بر اساس شاکله رفتار می کنند.
وی افزود: انسان‌ها براساس سرشت به دنیا می آیند و بر اساس شاکله رفتار می کنند. شاکله مجموع چند عامل؛ محیط اجتماع، وراثت،محیط خانواده و اراده انسان است.
حسینی یمین اظهار کرد: خانواده در دو عنصر وراثت و محیط خانواده موثر است.
وی با اشاره به وجود دو نگاه زوجین در فرزند آوری بیان کرد: اکثر افراد دید اشتباهی نسبت به این موضوع دارند که بر اساس میل خود برای فرزند دار شدن رفتار می کنند، به این صورت که زمانی که دوست باشند بچه دار می شوند و اگر تمایلی نباشد و بچه دار شوند این موضوع بر وراثت اثرگذار است؛ نگاه درست فرزند دار شدن برای تربیت یک انسان است.
وی خاطرنشان کرد: در باب تربیت یک تلقی رایج و غلط وجود دارد که استاد مرتضی مطهری در این باره می گوید تلقی غلط از تربیت؛ اعمال کردن و ایجاد کردن است، تربیت به این معنی نیست بلکه در چنین حالتی باعث تقابل شخص و فرار او می شود. تربیت از واژه رب می آید که به میزانی در آن اجبار وجود دارد. خداوند در قرآن پیامبران را به عنوان هادی مطرح کرده است نه اینکه مبعوث شده باشند برای تربیت بشر، چرا که قرار نیست انسان‌ها را تربیت کنند فقط برای نشان دادن راه و بعنوان هادی هستند.
وی ادامه داد: تلقی صحیح از تربیت بنا به گفته شهید مطهری در یک عبارت یعنی زمینه سازی شرایطی برای شکوفا شدن استعدادهای دینی.
وی با بیان مبناهایی برای تربیت نسل مهدوی گفت: اگر ما بخواهیم نسل منتظری را با تلقی صحیح تربیت پیش ببریم دو عنصر وجود دارد؛ یک اعتراض به وضع موجود و دو آگاهی از وضع مطلوب.
وی ادامه داد: انسان وقتی می تواند منتظر باشد که از شرایط موجود ناراضی باشد و آن وضع را نفی کند. متاسفانه در جامعه ما مردم از وضع موجود راضی هستند.
وی با بیان مصادیق اعتراض به وضع موجود تصریح کرد: یکی از این اعتراضات، نفی سبک زندگی غربی در زندگی است که در 4 مورد نمود دارد؛ پوشش غربی، زبان غربی، مشاهده فیلم و عکس های غربی و سفرهای غربی.
وی در مورد پوشش غربی یادآور شد: امام باقر(ع) می فرمایند: «من رق ثوبه رق دینه؛ کسی که لباسش نازک باشد دینش نازک می شود».
این استاد حوزه و دانشگاه و مسلط به زبان فرانسه بیان کرد: در بحث آموزش زبان غربی، قصه وارد کردن سبک زندگی غربی است. اگر هم میخواهیم زبان غربی بخوانیم به موقع باشد زمانیکه تحت تاثیر ان سبک زندگی قرار نگیریم.
وی دومین مصداق اعتراض به وضع موجود را نقد تمدن غرب دانست و گفت: فرزند نباید غرب را ستایش کند طبق آیه «فَمَن يَكفُر بِالطّاغوتِ» نفی طاغوت بسیار مهم است.
حسینی یمین با اشاره به دو ویژگی تمدن غرب یادآور شد: جریان استعمار و پدید آوردن جنگ های جهانی اول و دوم، چهره واقعی غرب را نشان می دهد سعی کنیم اطلاعات خوبی در این  باره در دست داشته باشیم در اینصورت حال انسان از استعمار و غرب بهم خواهد خورد، چرا که کشورهای استعمارگر 200-300 سال دنیا را چاپیده‌اند.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خواندن رمان «ریشه‌ها» گفت: جوانان ما باید بدانند امریکا در سال 1492 توسط کریستف کلمب کشف شد، کشف یعنی مردم هیچ نشانی از این قاره نداشتند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به داستانی عنوان کرد: ملکه الیزابت انگلیس که به هند سفر کرده بود در آیین این کشور که در گذشته زیر دم گاو را می بوسیدند و در زمان حضور ملکه با پیشرفت چند ساله دیگر پیشانی گاو را می بوسیدند، ملکه الیزابت طی اقدامی زیر دم گاو را می بوسد و در جواب سوال اطرافیانش که چرا زیر دم را بوسیده می گوید با این حرکت 500 سال دنیای این ها را به عقب برگرداندم.
وی ادامه داد: حق وتو وحشیانه‌ترین نوع حقوق بشر است، چرا باید 5 کشور برای تمام دنیا تصمیم بگیرند با شرایطی که خود آنها حق داشتن بمب اتم را دارند.
حسینی یمین بیان کرد: امام صادق (ع) فرمودند 《یکی از ظلم های بنی امیه این بود که به مردم قرآن را آموزش دادند اما دشمن را نه》.
وی با اشاره به پایه های تربیتی صحیح عنوان کرد: مهر مادری در خانواده بسیار در تربیت صحیح فرزندان موثر است.
وی با بیان اینکه اطاعت ثمره محبت است خاطرنشان کرد: در خانواده ای که فرزند محبت را دریافت می‌کند، ولایت‌پذیر می‌شود و این ولایت‌پذیری از خانواده در ارتباط با ولی زمان و امام هم وجود خواهد داشت.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اقتدار پدر در منزل دومین اصل تربیت صحیح است که این اقتدار را خود پدر نمی تواند بسازد بلکه مادر ان را ایجاد می کند.
وی سومین اصل را قدرت عبور و بزرگواری عنوان کرد و گفت: در تربیت فرزند باید روح فرزندان را بزرگ کرد، به طور مثال جمع کردن وسایل و اسباب‌بازی‌های فرزند در صورتی که که مهمان به منزل می آید اشتباه است اتفاقا مادر و پدر باید بگویند وسایلش را در اختیار دیگر دوستانش هم قرار دهد.
وی ادامه داد: چنین روحیه ای زمینه ایثارگری و شهادت طلبی است که برگرفته از شیوه تربیتی حضرت زهرا(سلام الله علیها) است که ابتدا همسایه را دعا می کردند و در آخر خانواده و خود را.
گفتنی است؛ در پایان مراسم از اولین کتاب درس نامه معارف مهدویت ویژه کودکان نوشته جواد دی آبادی رونمایی شد و از فرزند شهید حسین بشیری مدافع حرم استان همدان نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.
captcha