اعتقاد به قدرت مستقل ائمه(ع) از خداوند شرک است
کد خبر: 3641184
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
آیت‌الله هادوی تهرانی:

اعتقاد به قدرت مستقل ائمه(ع) از خداوند شرک است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه تنها راه پیمودن صراط مستقیم و جداشدن از عالم ماده، تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) است گفت: البته این به معنای معتقدشدن به قدرت مستقل برای ائمه(ع) نیست؛ زیرا اعتقاد به قدرت مستقل ائمه(ع) از خداوند شرک است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 21 شهریور در تفسیر سوره زمر گفت: در سوره زمر قرآن خطاب به پیامبر(ص) فرمود که خدا را خالصانه بندگی کن که اشاره کردیم بندگی خدا دارای مراتب است؛ مرتبه مخلصین درجه‌ای است که هیچ شائبه شرکی در آن نیست و نقطه مقابل آن نیز شرک جلی است و میان دو مراتبی از عبادت وجود دارد.
وی اظهار کرد: در آیه سوم این سوره خداوند فرموده است که دین خالص از آن اوست و کسانی که غیر از خدا ولی برای خود بگیرند خداوند در قیامت برای آنان حکم خواهد کرد.
استاد تفسیر حوزه ادامه داد: کسانی که غیر خدا را بندگی می‌کنند می‌گویند ما اگر غیر خدا را پرستش می‌کنیم برای این است که به خدا تقرب بیابیم؛ یعنی خود را معتقد به خدا می‌دانند ولی درعین حال غیر خدا را ولی خود قرار داده و این بهانه را می‌آورند.
هادوی تهرانی بیان کرد: استدلال این افراد آن بود که چون خداوند در محدوده فهم و ارتباط انسان نیست ما باید موجوداتی مانند فرشتگان که از ما بالاتر و از خدا پائین‌تر هستند را پرستش کنیم که یکسری قدرت‌هایی دارند. 
وی ادامه داد: اینها می‌گویند بت نماد و تمثالی از قدرت برتری است که امور در دست اوست و ما به این نماد احترام می‌گذاریم به همین دلیل خداوند آنان را کافر معرفی کرده و فرموده در قیامت در مورد این مسایل که درباره آن اختلاف دارند داوری خواهد شد.
وی با بیان اینکه شینتو که عبادت ارواح گذشته خود را می‌کنند و یا هندوها که برای فرشتگان و ... بندگی دارند مصادیق شرک جلی است عنوان کرد: این شبهه وجود دارد که آیا آنچه شیعه در مورد اهل بیت(ع) می‌گوید همین حرف و سخن مشرکان نیست؟ در پاسخ باید گفت اگر کسی اهل بیت(ع) را دارای قدرتی مستقل از خدا بداند دچار شرک جلی است ولی ما توسل به آنان را در طول قدرت و اذن الهی می دانیم زیرا از خود اراده و قدرت مستقلی ندارند و اراده آنان ارادةالله شده است و در قرب نوافل هم گفته می‌شود که ایشان محو در قدرت خداوند هستند.
هادوی تهرانی همچنین در تفسیر سوره مبارکه «ص» تصریح کرد: مشکل مشرکان در توحید ربوبی بود وگرنه خالق بودن خداوند را قبول داشتند.
این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: خصوصیت کفار این است که زیر بار حق نمی‌روند و اهل تعدد و تفرقه هستند و دنبال یکپارچگی نیست به همین دلیل با وحدانیت در خالقیت و ربوبیت خدا هم مشکل دارند.
وی افزود: انس انسان با عالم ماده و عالم کثرت یکی از دلایل این نوع تفکر است و اینکه بتوانیم این تنوع را کنار زده و به وحدت برسیم کار ساده‌ای نیست و انبیاء نیز برای وحدت یافتن ما آمده‌اند.
این استاد حوزه با بیان اینکه انسان جز آنچه وحی آورده تصوری از عالم غیب ندارد ادامه داد: حرف کفار حرفی است که عادتا از انسان مانوس با عالم ماده انتظار می‌رود؛ بنابراین انسان باید با زحمت خود را از این عالم دور و به عالم اصلی وارد کند.
وی افزود: راه رفتن به این عالم هم تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است.
captcha