جهان اسلام سازوکار اقتصادی و حقوقی را علیه دولت میانمار فعال کند
کد خبر: 3641212
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
فلاحت‌پیشه:

جهان اسلام سازوکار اقتصادی و حقوقی را علیه دولت میانمار فعال کند

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کشورهای اسلامی در مواجهه با نسل‌کشی مسلمانان میانمار باید سازوکارهای اقتصادی و حقوقی بین‌المللی را فعال کنند، گفت: در حوزه اقتصاد باید میانمار را مورد تحریم قرار داد و در حوزه حقوقی، کیفرخواستی علیه مقامات آن کشور تهیه و در دیوان بین‌المللی کیفری مورد پیگیری قرار داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در ابتدای جلسه درس خارج فقه به تبیین ابعاد فاجعه نسل‌کشی مسلمانان میانمار پرداخت و در بخشی از بیانات خود به لزوم اقدام عملی کشورهای اسلامی اشاره کرده و فرمودند: البته منظور از اقدام عملی، لشکرکشی نیست بلکه باید فشار سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را بر دولت میانمار افزایش دهند و علیه این جنایات در مجامع جهانی فریاد بکشند.

سخنان مقام معظم رهبری درباره اقدام عملی علیه دولت میانمار واقع‌گرایانه بود

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ظرفیت‌های جهان اسلام در برخورد با نسل‌کشی مسلمانان میانماری توسط دولت و ارتش این کشور گفت: نوع برخورد مقام معظم رهبری با جنایات علیه مسلمانان میانمار یک برخورد کاملا واقع‌گرایانه بود.
وی ادامه داد: ایشان اقدام نظامی را رد کردند، زیرا اقدام نظامی تنها بهانه‌ به دست تندروهای بودایی و قاتلان مسلمانان روهینگیا خواهد داد تا اقدامات خود را توجیه کرده و با شدت بیشتری به جنایات و نسل‌کشی خود ادامه داده، که منجر به آوارگی همیشگی اقلیت مسلمان خواهد شد.
فلاحت‌پیشه اظهار کرد: از طرفی هر جا در جهان اسلام و سایر نقاط آسیا اقدام و دخالت نظامی صورت گرفته، آن منطقه روی خوش به خودش ندیده و منجر به حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز شده است.

کنار گذاشتن اختلافات داخلی؛ گام اول جهان اسلام در کمک به مسلمانان میانمار
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: مسئله دیگر اینکه در راستای فشار اقتصادی و حقوقی به دولت میانمار، سازمان همکاری‌های اسلامی باید دو اقدام انجام دهد. اول اینکه اختلافات داخلی کشورهای اسلامی کنار گذاشته شود، زیرا همین اختلافات داخلی باعث شده که کشورهای اسلامی از هم منفک شده و مسلمانان در این شرایط توسط قدرت‌های خارجی به قربانگاه برده شوند.
وی افزود: نکته دوم اینکه نسل‌کشی مسلمانان میانمار، بستری برای همفکری و اتحاد عملی کشورهای اسلامی برای دفاع از برادران دینی خود در میانمار فراهم کرده است. اگر این مجموعه اقدامات هماهنگ از سوی کشورهای اسلامی صورت بگیرد آنگاه می‌توان به اثرگذاری آن اقدامات در عرصه بین‌المللی امیدوار بود.

ضرورت فعال‌سازی سازوکارهای بین‌المللی از سوی کشورهای اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: در واقع نگاه اصلی مقام معظم رهبری این است که مجموعه کشورهای اسلامی در مواجهه با این قضیه سازوکارهای بین‌المللی را فعال کنند که بخشی از این سازوکارها، حقوقی و بخش دیگر اقتصادی است.
فلاحت‌پیشه در تشریح این سازوکارها گفت: در حوزه اقتصاد باید دولت مسلمان‌کش میانمار را مورد تحریم قرار داد و بخش دیگر آن ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مسلمانان روهینگیا است.

اقدام حقوقی اثرگذار، پیگیری در دیوان بین‌المللی کیفری است

وی اضافه کرد: سازوکار دیگری که رهبر معظم انقلاب چندی پیش نیز خطاب به قوه قضائیه آن را مورد تأکید قرار دادند اقدامات حقوقی است. اقدام حقوقی در این رابطه که بتوان نظر رهبری معظم انقلاب را محقق کرد، پیگیری این موضوع در دیوان بین‌المللی کیفری است.
وی عنوان کرد: این دیوان براساس اساسنامه رم در سال 1999 شکل گرفت و بر مبنای آن می‌توان علیه مقامات سیاسی و نظامی کشورها به جرم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و نقض گسترده حقوق بشر، کیفرخواست صادر کرد و آنها را دادگاهی نمود. براساس منشور ملل متحد مقامات سیاسی کشورها از پیگرد مصونیت داشتند اما اساسنامه رم این مصونیت را از بین برد و کشورهای اسلامی می‌توانند با یک اقدام هماهنگ حقوقی، علیه مقامات سیاسی و نظامی میانمار کیفرخواستی تهیه‌ کنند و مقدمات محاکمه این جنایتکاران را فراهم کنند.

تشریح جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی درباره فاجعه میانمار/ ضرورت فعال‌ کردن امکانات پارلمانی

فلاحت‌پیشه درباره جلسه فوق‌العاده صبح امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص فاجعه میانمار گفت: به دلیل اهمیت مسئله نسل‌کشی مسلمانان در میانمار و با وجود تعطیلی مجلس، اما کمیسیون جلسه‌ای در این رابطه برای فعال کردن امکانات و مناسبات پارلمانی تشکیل داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: فعال کردن امکانات پارلمانی نیز از سه طریق اتحادیه بین‌المجالس جهانی، اتحادیه بین‌المجالس آسیایی و اتحادیه بین‌المجالس اسلامی امکان‌پذیر است و می‌توان این سه موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار داد.
وی در پایان یادآور شد: در عین حال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از این امکان برخوردار است که با اعزام هیئت‌هایی به کشورهای همسایه میانمار از نزدیک موضوع را مورد پیگیری قرار دهد. 
captcha