به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست نقد و بررسی آییننامه مسابقات قرآن عصر روز گذشته، 21 شهریور در محل خبرگزاری ایکنا با حضور احمد ابوالقاسمی، عضو هیئت داوران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن و جمعی از قاریان ممتاز شرکتکننده در این دوره و ادوار گذشته برگزار شد. البته محمدرضا پورزرگری، قاری بینالمللی و تعداد زیادی از قاریان جوان شرکتکننده در این دوره از مسابقات دعوت شده بودند که هر یک به دلایل مختلف موفق به حضور در این نشست نشدند.
در ابتدای این جلسه که با تلاوت سعید پرویزی، قاری بینالمللی همراه بود، ابوالقاسمی بیان کرد: وقتی استفاده صحیحی از جامعه قرآنی نشود و وقتی محلی برای عرضه تلاوت قاریان خوشخوان وجود نداشته باشد، نتیجه این خواهد شد که قاریان نیز با یک سردرگمی مواجه میشوند.
وی در ادامه افزود: این افراد تا یک مرحلهای در تلاوت قرآن پیش آمدهاند، اما از یک جایی به بعد با مانعی به اسم مسابقات برخورد میکنند که اگر از آن عبور کنند در همه محافل و مجالس از آنها استفاده میشود و تسهیلات مختلف به آنها ارائه میشود، اما اگر نتوانند از مسابقات به صورت موفقیتآمیز گذر کنند، طبیعتا به این امتیازات نمیرسند.
ابوالقاسمی گفت: البته این اشکال به فرهنگ مردم ما نیز بازمیگردد، برای مثال اگر در یک محفل از نفر اول مسابقات مالزی دعوت شود و او بگوید نمیتواند در آن محفل شرکت کند و تصمیم بر حضور فردی شود که رتبه دوم مسابقات مالزی را دارد، مردم قبول نمیکنند و حکم میکنند که حتما باید نفر اول مسابقات مالزی تلاوت کند.
ابوالقاسمی: نهتنها عوام، بلکه همگی چشم به نفر اول دوختهاندوی بیان کرد: این در حالی است که فاصله نفر اول و دوم ممکن است، تنها چند صدم باشد، اما مردم او را قبول نمیکنند، البته اگر این دید فقط در عوام باشد، ایرادی ندارد، اما متأسفانه در دستگاههای مختلف نیز اینگونه است که فقط نفرات اول تا سوم را به عنوان نخبه معرفی و از امتیازات مختلف بهرهمندشان میکنند و به افراد دیگر بها داده نمیشود.
قاری بینالمللی قرآن تصریح کرد: اگر قرار است سالانه 20 نفر به عرصه مسابقات وارد شوند باید 20 نفر هم خروجی داشته باشد، اما این اتفاق نمیافتد و همین مسأله باعث شده تا بسیاری از شرکتکنندگان از مسابقات خاطره خوبی نداشته باشند، اما بین حدود 70 نفر فقط یک نفر است که خوشحال میشود، البته در مواردی هم بوده که همان نفر اول هم اعتراض داشته است.
وی بیان کرد: البته یک بخش از مشکل هم به قاریان برمیگردد، این افراد باید بپذیرند که با یکدیگر تفاوت دارند، به این نکته توجه نمیکنند، اما توقع دارند که مانند یکدیگر دیده شوند.
ابوالقاسمی گفت: در یکی از مواردی که اعتراض شده بود یکی از متسابقان گفته بود، من که منشاوی میخوانم و نوآوریهایی هم دارم، پس چطور نمره لحن نباید بالاترین نمره باشد؟ شما تصور کنید داوران در چنین فشاری میخواهند بین این همه شرکتکننده حرفهای قضاوت کنند.
داور لحن چهلمین دوره مسابقات قرآن تصریح کرد: در آییننامه قید شده که باید این تعداد به فینال راه یابند، اما هیچ اشارهای نشده که داور باید به صورت استاندارد روزی چند ساعت قضاوت کند؟ کسی در آییننامه به این فکر کرده که داور در روز بیش از شش ساعت نمیتواند داوری کند؟ طبیعی است که نفر اولی که تلاوت میکند، داور با شرایط مناسبتری میتواند تلاوت او را ارزیابی کند.
وی در ادامه بیان کرد: اگر شرایط برای داوری مناسب نباشد، نمیتوان شاهد داوری عادلانهای بود، چطور داور میتواند از هشت صبح تا 12 شب قضاوت کند؟ خب طبیعی است که بعد از آن ممکن است شرکتکننده معترض شود.
ابوالقاسمی با اشاره به برخی صحبتها که میگویند مگر در کشور مصر، مسابقه قرآن وجود دارد که ما اینقدر به مسابقه اهمیت میدهیم؟ گفت: در مصر به اندازه تولید، مصرف وجود دارد و هیچ وقت قاری، بلااستفاده نمیماند اگر کشور ما هم به این سمت برود، قطعا وضعیت بهتر خواهد شد، اگر همه چیز دست خود ما است و اگر قرار است ما به کسی درجه بدهیم چه اشکالی دارد که به جای 3 نفر ممتاز که برای آنها تسهیلاتی در نظر گرفته میشود، 10 نفر ممتاز داشته باشیم؟
وی در ادامه بیان کرد: متأسفانه خروجی مسابقات قرآن مانند سال 58 است و این در حالی است که ورودی مسابقات، اصلا این چنین نیست، در آن زمان در رشته حفظ، در مجموع 5 حافظ مسلط داشتیم، اما الآن هزاران حافظ خوب داریم.
دلیل اجرای 20 دقیقهای ابوالقاسمی گفت: امسال به این نتیجه رسیدیم که به جای این که قاری 3 بار تلاوت کند یک تلاوت 18 تا 20 دقیقهای ارائه کند، در این شرایط قاری که میدان ندیده، قطعا حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما در شیوه قبلی همه مدعی بودند. در مسیر دو کیلومتری که نمیتوان کیفیت یک خودروی خوب را سنجید باید در مسیرهای پر پیچوخم این کار را انجام داد، در حال حاضر آییننامه مسابقات پاسخگوی نیاز این همه قاری حرفهای نیست.
وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که آیا نباید مسیری فراهم شود تا کرسی تلاوت در اختیار قاریان قرار گیرد تا این وضعیت مسابقات را شاهد نباشیم؟ گفت: پیشنهاد میکنم ایکنا یک مسابقه برگزار کند و اساتید نیز نمرهدهی کنند به این صورت که مثلا بعد از تلاوت بگویند این قاری تجویدش بین 5 تا 10 میشود 6 یا ... و با این روش میتوان تمام افرادی که به نیمهنهایی راه یافته بودند، مجدد مورد ارزیابی قرار داد.
وی در ادامه افزود: شما اگر بخواهید نماز بخوانید، اگر یک نفر امام باشد، طبیعتا شما به او اقتدا میکنید، اما در مواردی که چند امام جماعت وجود دارد، باید معیارهای علم، تقوا، قرائت صحیح و ... را در نظر گرفت تا یکی را انتخاب کرد، خب وقتی ما در مسابقات هم چند قاری حرفهای داریم و به داور میگوییم داوری انجام بده، سخت است.
ابوالقاسمی تأکید کرد: هر کدام از تلاوتها که در این دوره مسابقات اجرا شد، ظرفیت پخش از صدا و سیما را دارد، اما چون این قاریان، عنواندار نشدهاند رسانهها به ضبط تلاوتشان اقدام نمیکنند در حالی که این مجوز دست خود مسئولان قرآنی کشور است.
داور مسابقات بینالمللی قرآن گفت: در داوری، باید شیوه نمرهدهی به شیوه معیاری تبدیل شود، در مسابقات باید عیار خواندن افراد سنجیده شود، اگر به عیار تلاوت افراد توجه شود خروجی آن نیز بیشتر خواهد شد.
قاسمآبادی: اهداف برگزاری مسابقات چیست؟در ادامه این جلسه، نوبت به علی قاسمآبادی از قاریان ممتاز که سالهای متمادی است در مسابقات قرآن شرکت میکند رسید تا به بیان نقطه نظراتش بپردازد، وی بیان کرد: این آییننامه پاسخگوی نیاز فعلی ما نیست و باید بررسی شود، حتی میتوان در قالب یک کار پژوهشی بدان پرداخت که اصلاً اهداف ما از برگزاری مسابقات چه چیزی بوده؟ آیا باید این اهداف بهروز شوند یا خیر؟
وی در ادامه افزود: در یک جلسه آقای انجمشعاع گفتند بودجه برگزاری مسابقات قرآن 300 میلیارد تومان است، من اعتقاد دارم اگر 10 درصد این پول را در همه فضاها و دستگاهها پخش کنند مشکل حل خواهد شد. شما مطمئن باشید از این 30 نفر نیمهنهایی 20 نفرشان شب قبل از مسابقه قرص آرامبخش خوردهاند و برخیها هم زیر سرم رفتهاند، اینها باید بررسی شود.
قاسمآبادی بیان کرد: یکی از انتقادات این است که زمان تلاوت افراد از قبل مشخص نشده، بنده متوجه شدم که باید نفر چهل و هشتم تلاوت کنم، یعنی سه روز باید منتظر باشم تا نوبت من برسد، خب چه اصراری است که وقت قاری به این صورت گرفته شود؟
وی در ادامه افزود: یکی از مباحث انتقادی هم این است که یک سخنگو وجود نداشت تا تمام صحبتها را انجام دهد، آقای امام جمعه از یک طرف، آقای ابوالقاسمی از یک طرف، آقای بادپا هم از طرف دیگر در زمینه داوری و اعتراضات صحبت میکنند و این شیوه صحیح نیست.
قاسمآبادی گفت: گلهای که از داوران دارم این است که حداقل نمرهها را قدری بالاتر میدادند، یک قاری با آن همه شاگردی که دارد، وقتی نمره پایین میگیرد زیبنده نیست.
ابوالقاسمی در پاسخ به درخواست قاسمآبادی عنوان کرد که طبق آییننامه برای لحن 11 آیتم وجود دارد، در برخی از آیتمها برای قاری، نمره کامل داده شده اما در بخشی به نام خلاقیت نمیتوان کاری کرد، وقتی قاری خلاقیت ندارد، چطور میتوان به او نمره بالا داد؟
سردرگمی قاری برای انتخاب نوع تلاوتدر ادامه قاسمآبادی تصریح کرد: انتقاد دیگر به آییننامه سردرگم شدن قاریان بود و تکلیفشان روشن نبود که چه نوع تلاوتی میخواهند انجام دهند که باید برای این موضوع هم فکری شود.
منصور آقامحمدی، عضو کمیته نظارت بر مسابقات سراسری قرآن که در این جلسه حضور داشت در این بخش بیان کرد: لازم است که یک سخنگو برای این مسابقات گذاشته میشد تا حواشی به وجود آمده کمتر شود، ضمن این که آییننامه هم جا دارد که هر سال مورد بازنگری قرار گیرد.
در ادامه جلسه ابوالقاسمی با اشاره به این که گفته میشود داوران سلیقهای عمل میکنند گفت: ببینید معیار مصطفی اسماعیل، منشاوی و عبدالباسط هستند، معیار بنده که نیستم! مصطفی حسینی امسال منشاوی خواند و اول هم شد.
گزارش ایکنا حاکی است، در این جلسه جمعی از فعالان قرآنی نیز حضور داشتند، یکی از این افراد که خود منتقد برگزاری مسابقات است، داود جعفری است، وی پس از صحبتهای ابوالقاسمی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این است که برخی از داوران نه جلسات آموزشی و نه کتب آموزشی دارند، افزود: همه میگویند این آییننامه نقص دارد، اما اگر کسی بخواهد تلاوت آییننامهای ارائه کند، همه این بچهها این ظرفیت را دارند تا منطبق با آییننامه بخوانند.
ابوالقاسمی پاسخ داد که کیفیت اجرای آنان فرق میکند و در ادامه داوود جعفری افزود: بحث کیفیت را اگر میخواهید، مطرح کنید، اصلا قالب آن متفاوت میشود و این مسابقات که به صورت کمی دارد، ارزیابی میشود باید به صورت کیفی باشد.
ابوالقاسمی در پاسخ به این بخش از اظهارات جعفری تصریح کرد که به طور نمونه بخش تنغیم 5 نمره دارد و کسی که از سبک علیالبنا میخواند، ممکن است نمره کمتری در این بخش بگیرد، خب این را چه میتوان کرد؟ آییننامه تکلیف این مسأله را روشن کرده، تنغیم تعریف دارد، آییننامه همان یک ورق نیست، 10 ورق هم توضیح دارد.
ابوالقاسمی: کسی که تلاوت را خوب فهمیده باشد و با بخش زیادی از آییننامه تطبیق دهد، موفق استوی در ادامه افزود: مگر من تلاوت آقای حسینینژاد یا مختار دهقان را چند بار گوش دادهام؟ مگر آنها سلیقه ما را میدانستند، این حرفها نیست، کسی که تلاوت را خوب فهمیده باشد و بخش زیادی بتواند خودش را با آییننامه تطبیق دهد، موفق است. سیدمصطفی حسینی قبل از مسابقات پیش من آمد و گفت میخواهم طوری بخوانم که در پنج دقیقه اوج بگیرم، من هم به او نکاتی گفتم، البته ما برای ارائه این نکات در دسترس همگان هستیم. البته کسانی که در دسترس هستند و بیشتر از آنها استفاده میشود باید داوری بهتری ارائه دهند. خیلی از آنها که اوت شدهاند با هم بودهایم، ناراحتم از این حرفهای الکی که نمیگذارد، حرفهای واقعی شنیده شود.
ابوالقاسمی بیان کرد: سال 94 قرار شد 20 نفر به فینال بیایند،
شما نمیدانید چه تلاشی میکردند، افرادی که رتبه آنها از 20 به بعد شده بود
تا به فینال راه یابند. خلاصه گفتیم یک تعداد بیشتری بیایند، بلافاصله حدود 16 نفر از آن 20 نفر پیامک زدند که ما راضی نیستیم که شما به رقبای ما اضافه میکنید، بعد امسال حدود چهار نفر از همان افراد که در کرمانشاه میگفتند کسی اضافه نشود میگفتند، میشود امسال تعداد به 40 نفر برسد تا ما نیز اضافه شویم؟ ما با این مسائل هم درگیر هستیم. یعنی این افراد مذبذب هستند و به دنبال منافع خودشان میگردند.
وی در ادامه افزود: قبول کنیم افراد دوست دارند همه شرایط برای آنها مهیا باشد و باید این اعتراضات ناحق جدا شود، چون اوقاف که نمیتواند طبق سلیقه افراد کار کند، لذا آنها که در کرمانشاه میگفتند نفرات اضافه نشوند همین افراد که امسال به نیمه نهایی نیامده بودند میگفتند اگر بشود ما هم بیاییم!
قاری بینالمللی قرآن با اشاره به مرحله نیمه نهایی گفت: طبق آییننامه نیمی از شرکتکنندگان باید به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کنند که میشود 36 نفر.
داوود جعفری در این بخش با اشاره به نصاب تعیین شده روی عدد 80 تاکید کرد و گفت: این نصاب که از رسانه ملی هم اطلاعرسانی شد چه بود؟
در حالی که بحث داغ شده بود، ابوالقاسمی در پاسخ گفت: این عدد 80 حدس آنها بوده، ما گفتیم با توجه به اینکه یک سری از حفاظ پروازشان لغو شده بود و 17 نفر که باید روز اول میخواندند و این تعداد ماندند و روز بعد افتادند، آقایان گفتند اگر بخواهیم الآن اعلام کنیم، ممکن است وقت کم بیاید، در ادامه یکی از دوستان اوقاف گفت 30 نفر به مرحله نیمه نهایی بیایند، در حالی که نظر ما اصلا نصف بود نه 30 نفر و اعلام هم کردیم.
بحث بر سر عدد 80وی در ادامه افزود: دو نفر طبق آییننامه جا مانده بودند و تعداد شرکتکنندگان شد 38 نفر، نصف این تعداد شد همان تعدادی که به نیمه نهایی رسیدند، حرفهایی که زده میشود حدس دیگران است. متاسفانه حرفهای غیر صحیح در فضای مجازی هم کم زده نشد، برای نمونه در یکی از گروههای تلگرامی یک نفر هر چه دلش خواست گفت که اینها منشاویکُش هستند و... بعد منشاویخوانی مثل حسینی اول میشود، چرا به حرف اینها گوش میکنید؟
جعفری در ادامه مجدد به عدد 80 اشاره کرد و گفت: این عدد در برنامه رصد پخش شده و فیلم آن را هم دارم.
ابوالقاسمی گفت: جالب اینجا است که سیوهشتمین نفر میشد آقای وحید خزایی و عدهای گفتند، پس نتیجه میگیرم قطعاً اتفاقات دیگری افتاده تا این افراد به مرحله بعد راه یابند، ما واقعا نمیدانستیم سیوهشتمین نفر چه کسی بوده است، حالا این که عدهای برای خودشان حدس میزنند ما که پاسخگوی آنها نیستیم، از این حرفها بسیار است، ما باید آنچه حق است بگوییم.
وی در ادامه افزود: اصلا موضوع افراد خاص نبود، آن کسانی که این حرفها را زدهاند، استغفار کنند.
جعفری: تشریح آییننامه برای خیلیها معلوم نیستجعفری در ادامه جلسه گفت: باید یک نفر فصل الخطاب باشد و بگوید 30 نفر دروغ است، تشریح آییننامه برای خیلیها معلوم نیست.
ابوالقاسمی پاسخ داد: یکی از دلایل آن، چیدمان فشرده مسابقه است، یعنی ما از ارومیه یک دیوار هتل دیدیم و یک ورق داوری، این چیدمان غلط است، حتما باید در داوری قید شود 6 ساعت داوری بیشتر در روز غلط است، همیشه این فشردگی افراد را به استرس میاندازد.
ابوالقاسمی بیان کرد: به قاریان دیگر میگویم مگر ما را نمیشناسید؟ همان کسانی که جلسه من میآیند، میروند و این حرفها را میزنند، اگر اینطور است جلسه من نیایید، سه سال میآید در جلسه من، بعد میرود میگوید بالاخره یک چیزی در اتاق داوران وجود دارد! اگر اعتماد ندارید؛ اصلا مسابقه شرکت نکنید، اصلا تلاوت را کنار بگذارید، تلاوتی که در نظر تو چیزی است که احمد ابوالقاسمی درست کرده که به راحتی میتواند ظلم کند تو یک کار دیگر انجام بده، ناراحتی من از این است که چرا جوانان حد و حدود خودشان را نمیدانند؟
شریفیان: از عوامل تضعیف داوری، زمان طولانی داوری استدر ادامه این جلسه حسین شریفیان از قاریان و مدرسان برجسته قرآن که اداره نشست را نیز برعهده داشت بیان کرد: البته در شبکههای اجتماعی و گروههای قرآنیان، افراد مختلفی وجود دارند، ولی من با همه رفاقت میکنم، اما با همه همنشینی نمیکنم، در آن تالار از اساتید تا افراد دیگری هستند و دیدم که آقای جعفری که مدیریت یکی از این گروهها را برعهده دارند، بعد از انتقادی که به شما شد، تذکر دادند.
شریفیان بیان کرد: همچنین آن صحبتی که آقای آقامحمدی داشتند نیز حواشی را کمتر کرد. این حواشی باید دیده شود و پاسخ درست داده شود، البته یکسری از این حواشی، غیر اخلاقی است، مثلا یک نفر فلان داور را زیر سوال میبرد، خب ایشان به عنوان یک قاری متخلق از کسی به ناحق نمره کم نمیکند، یکی از عوامل تضعیف داوری هم، زمان طولانی داوری است و کسی که 10 ساعت داوری میکند، طبیعی است که این اتفاقات میافتد.
شریفیان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در یکی از
مسابقات قرآن، بنده رئیس هیئت داوران بودم، وقتی به داوری اعتراض کردم که
شما چطور این نمره را دادهاید، جواب من را اینطور داد که به سابقه تلاوت
شرکتکننده نگاه کردم، واقعا من تعجب کردم و باید توجه داشت که کسی که
نمیتواند داوری کند، نباید حضور یابد؛ هر قاری، داور نیست.
در ادامه جلسه مهدی احمدی، فعال قرآنی و خبرنگار خبرگزاری فارس بار دیگر بر حرارت این نشست افزود و بحث نصاب عدد 80 برای ورود به نیمه نهایی را مطرح کرد، وی بیان کرد: عدد 80 که آقای جعفری اشاره کردند درست بود، آن شبی که اسامی آن 30 نفر رسانهای شد و صبح فردا که 8 نفر دیگر اضافه شدند، کانال رسمی مسابقات اعلام کرد تا پیش از این نصاب 80 بود و الآن داوران آن را به 79 کاهش دادهاند و 6 نفر اضافه شدند.
ابوالقاسمی با تاکید بر اینکه اشتباه کردند افزود: در درجه اول باید در انتخاب داور خیلی دقت کنیم و وقتی داوری را انتخاب کردیم، واقعا از او دفاع کنیم، همچنین کسانی که اعتراضی دارند باید به آن اعتراض رسیدگی شود. اگر دیدم اعتراض به آن داور زیاد است، دیگر از او دعوت نشود، تعارف هم نکنیم که پیشکسوت است. سالهاست که میگویم برای شرکتکنندگان هم احترام قائل باشیم که خود آنها هم در داوری حق انتخاب داشته باشند، اما اجازه نمیدهند این اتفاق بیفتد. وقتی اینطور شود، اعتراض هم کم میشود.
ابوالقاسمی در ادامه به مهدی غلامنژاد اشاره کرد و گفت: امسال اول شدن غلامنژاد بستگی به نمره من داشت، من ترسی ندارم از این که این را بگویم، اگر یک نمره بیشتر میدادم، اول میشد و در بینالمللی ایران هم اول میشد، اما او در تلاوت 20 دقیقهای خوب نخواند، اگر یک نمره به او بیشتر داده بودم، احدی به من خرده نمیگرفت، اما مختار دهقان و سیدمصطفی حسینی بهتر بودند، با هیچ کدام هم رفاقت ندارم در حالی که با مهدی رفاقت دارم، سوم شدن او به خاطر نمره من بود و امکان اول شدنش هم به راحتی وجود داشت، البته خوب نخواندن او هم به خاطر سرماخوردگی او بود نه بیهنریاش اما من به سابقه او نگاه نکردم.
صحبت از اتفاقی بودن کسب رتبه اولدر ادامه این جلسه پرحرارت نوبت به محسن قاسمی، قاری ممتاز و جوان کشورمان رسید، وی بیان کرد: من خودم به عنوان کسی که شش سال در مسابقات کشوری به این نتیجه رسیدم که مسابقات و کسب رتبه اول یک اتفاق است، جدای از برنامهریزی و تلاش در اصل یک اتفاق است. سال قبل، سعید پرویزی در بین افراد اول شد، اما همان سال که ایشان اول شد در مسابقات کارمندان دولت با هم بودیم که من اول شدم و ایشان دوم شد.
وی با اشاره به اینکه چند سال است با صدم امتیاز اختلاف، دهم و یازدهم میشوم، گفت: قبول کنیم که این یک اتفاق است و ممکن است در مسابقات، رقبای قاری خراب کنند و او آماده باشد. باز هم قبول کنیم که سلیقه در امر داوری دخیل است، یک سال برای خود من داوران صوت خوب نمره ندادند، یک سال لحن و امسال هم تجوید؛ اما مسابقات به من این را یاد داد که قرآن را برای مسابقات نخوانم، یعنی قرآن بخوانم تا بتوانم افراد را جذب کنم.
قاسمی در پاسخ به داود جعفری که پرسید آیا باز هم شرکت میکنی؟ گفت: بله، میخواهم رقابت کنم، چرا شرکت نکنم؟ چون این اتفاق ممکن است برای من هم بیفتد و در خودم اول شدن را هم میبینم.
وی ادامه داد: من الآن مسابقات را برای خودم آسیب نمیبینم و به این نتیجه رسیدهام که در مسابقات این اتفاق است که موجب اول شدن قاری میشود.
در ادامه این جلسه احمد ابوالقاسمی وارد بحث شد و خطاب به داوود جعفری که صحبت از آسیب دیدن قاریان در مسابقات کرد، گفت: آقای جعفری، یک بخشی از آسیب دیدنها و ندیدنها، بستگی به نوع نگاه افراد دارد، خود من، کسی را در باختنم مقصر نمیدانستم از خودم شاکی میشدم، حالا الان برخی، عوض اینکه اشکال کارش را پیدا کند، فقط اعتراض میکند. وقتی قاری میگوید چطور این که دو سال است شرکت کرده از من بهتر شده! باید به این فرد گفت: خیر؛ تو پایینتری! این نشان از بیمهارتی خودش است.
ارائه یک پیشنهاددر اینجا بود که جعفری پیشنهادی را مطرح کرد که شما که خود به آسیبها معترفاید بیایید حدود دوسالی این مسابقات را برگزار نکنیم و روال جدیدی را شروع کنیم که ابوالقاسمی چنین پاسخ داد: زمانی که مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) شکل گرفت، گفتم که نحوه داوری اینجا را دیگر عددی نکنید و آییننامه اوقاف را مجدد اینجا به کار نگیریم و بحث کیفی را مطرح کنید، باز هم نگذاشتند و نمیدانم چرا عدهای دنبال عددی کردن ارزیابی هستند؟
جعفری خطاب به ابوالقاسمی بیان کرد که همه شما را قبول دارند و تمام معایب و محاسن مسابقات را میشناسید، میشود یک کمپین تشکیل دهید برای تغییر این قصه و از صفر تا صد پشت آن بایستید؟ که ابوالقاسمی پاسخ داد: کمپین را من نمیزنم، اما حمایت میکنم.
ابوالقاسمی این چنین ادامه داد که اگر روی آییننامه فکر شود، اتفاقات بهتری میافتد، مثلا ساعت داوری تغییر کند و بیش از 6 ساعت نشود.
خبر از یک تخلفگزارش ایکنا حاکی است، داود جعفری به رشته حفظ و تخلفاتی که در این بخش صورت گرفت اشاره کرد و گفت: در رشته حفظ کل قرآن در مرحله فینال و بخش استقامتی، حافظ باید به سه سوال پشت سر هم از هر 10 جزء جواب میداد و سه داور باید همزمان حضور داشتند، قطعا اگر یک نفر بنشیند و 40 دقیقه جواب دهد، تُپق خواهد زد.
وی افزود: در جلسه اول سه داور نشستهاند و مجتبی علیرضالو به این شکل اجرای برنامه داشته، تایم گرفتهاند و داوران دیدند 40 دقیقه طول کشید و داوران خود تصمیم گرفتند که هر یک از داوران به اتاقشان بروند، این حافظان هم برای هر 10 جزء به یک اتاق مراجعه کنند، خب اینجا دیگر حفظ استقامتی نیست! چرا؟ چون از علیرضالو به بعد، اینطور شد که حافظ رفته در یک اتاق خوانده بعد استراحت کرده و بعد اتاق دیگر، این همانی است که داور خودش تصمیم گرفته و اجرا کرده بدون اینکه عواقبش را در نظر گیرد.
ابوالقاسمی بیان کرد: یکی از دلایل وجود چنین مشکلاتی نامنظم بودن در وقت دادن بوده است.
جعفری در ادامه این جلسه خطاب به محمد بادپا معاون کمیته فنی مسابقات گفت: این را باید اعلام کنید که این اتفاق افتاده، در نظر بگیرند که نفر اول 40 دقیقه، جواب سه نفر از داوران را داده و بقیه رفتهاند در اتاقهای دیگر و با استراحت کافی پاسخ دادند، حداقل این بود که علیرضالو شایسته تقدیر میشد. این تخلف صورت گرفته است و حقی ضایع شده. مرکز امور قرآنی اوقاف باید به این تخلفات توجه کند و از خودش اقتدار نشان دهد، به ویژه در تغییر مواضع داوری که اجازه ندهد هر داوری قانون بنویسد و اجرا کند.
بادپا بیان کرد: اگر قرار است انتقاد و پیشنهادی باشد باید تمام مسئولان ذیربط و قاریان نیمه نهایی باشند که الآن در این نشست حضور ندارند.
وی در ادامه افزود: مشکلی که داریم بحث برنامهریزی در مسابقات است که بسیار هم مهم است که این نقیصه وجود دارد، اما اینطور دوستان اعتراض داشتند و پشت دربهای بسته قرار گرفتند از انصاف خارج است و همه باید جواب دهند چون حداقل امسال در بخش فنی زحمات زیادی در این حوزه کشیده شد.
بادپا: اکثر اعتراضات وارد نبودبادپا تصریح کرد: با توجه به تجربیاتم میگویم اکثر اعتراضات وارد نبود، البته حدود 30 اعتراض داشتیم که به صورت رسمی به دست ما رسید و ما نیز رسیدگی کردیم، اما باید به این نکته توجه شود که ما الآن حدود 50 تا فینالیست خوب داریم که حضور داشتند، برای آنها باید فکری شود، این که با یک صدم و چند صدم جابهجا میشوند، اصناف نیست، ضمن اینکه برخلاف صحبتهای برخی افراد، سطح تلاوتها پایین نیامده است.
در این بخش شریفیان بیان کرد: صرفاً کیفیت تلاوت، کیفیت تجوید و ... نیست، تلاوت را باید از مناظر مختلف دید، من روزانه چند تلاوت گوش میکنم، ایرانی و ... من در جایگاه معلم هستم، اگر با شیب ملایم از سالی که استاد خدام حسینی خوانده بخواهیم بررسی کنیم باید بگوییم کیفیت تلاوتها افت کرده است، ممکن است کمیت داشته باشد، اما کیفیت نه؛ وقتی استرس قاری به حدی است که شب مسابقه قرص میخورد، این یعنی مسابقات زیر سوال است.
وی در ادامه افزود: اگر کیفیت، الحان است پس تاثیرگذاری کجاست؟ کل قاریان میخوانند سرشان پایین است و از مصحف میخوانند، متسابقان فقط برای خودشان میخوانند در صورتی که هدف این است که آیات را از حفظ بخوانند. اینقدر فشل هستیم که نمیتوانیم قطعهای را از حفظ بخوانیم، مگر قرار نشد قرآن را همانطور که نازل شده به مردم انتقال دهیم. در رشته حفظ هم همین است، قرار نیست حافظ سرش را پایین اندازد باید به مخاطب نگاه کند.
شریفیان گفت: ابعاد بیرونی، خیلی از مباحث صوت و لحنی مهمتر است، من که میگویم کیفیت نداشتهایم، دلایلم هم این است که اگر از زمان استاد خدامحسینی حساب کنیم، واقعا افت کردهایم، قاری که از حفظ میخواند و در مخاطب تأثیر میگذارد با کسی که سرش را پایین میاندازد متفاوت است و بیکیفیتترین نوع تلاوت این نوع است. ما قرار است تلاوت کنیم تا در دیگران تاثیر کند، قرار نیست، مسابقه، معنویت ما را زیر پا بگذارد، مسابقات خشک و بیخاصیت شده است.
بادپا در ادامه ضمن پاسخ به شریفیان گفت: نظر شما محترم است؛ اما این ملاک نیست که به جمعیت نگاه کنیم، تلاوتمان اثر دارد. من هم 25 سال است معلم هستم، البته از حفظ تلاوت کردن یک امتیاز است، اما این نیست که اگر قاری حفظ نخواند، اثرگذاری نداشته باشد. جلسات قدیم استاد مولایی را اگر حضور داشته باشید، تلاوت حفظ نداشتیم، اگر قرار است در مخاطب تأثیر بگذاریم باید آیات را در مسیر خواندن نیاوریم، خودمان را در مسیر آیه بگذاریم تا موفقیت حاصل شود. در هر حال اگر در فضای مسابقات شاهد برپایی جلساتی باشیم که اساتید هم به شرکت کنندگان پاسخ دهند اعتراضها کمتر خواهد شد.
گزارش کامل تصویری را
اینجا ببینید.