«حلال» در حوزه نظری طفلی نوپا است
کد خبر: 3641526
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
علیرغم قدمت؛

«حلال» در حوزه نظری طفلی نوپا است

گروه سلامت: رئیس مرکز تحقیقات حلال با بیان اینکه حلال از قدیم‌الایام با ادیان در ارتباط بوده گفت: مباحث علمی، پژوهشی حلیت در علوم و همچنین سلامت جدید است.

بهروز جنت، رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه حلال از قدیم الایام با نظام‌های دینی همراه بوده است، اظهار کرد: مبحث حلال در علم امروز موضوع جدیدی است که علاوه بر حوزه‌‎های فقهی، موضوع سلامت نیز در آن نمود دارد.

جنت با بیان اینکه جهان اسلام چند سالی است توجه ویژه خود را به موضوع فراورده‌های حلال معطوف کرده است، گفت: به دلیل تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر همه دنیا با واژه حلال آشنا هستند اما واقعیت این است که تداخل این موضوع مهم با مباحث علمی و پژوهش‌های نظری و تجربی طفلی نوپا محسوب می‌شود که در آغاز راه رشد، پویایی و بالندگی‌ است.

رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو ادامه داد: حلیت ژلاتین، استحاله و علوم تجربی از جمله این مباحث مهم در حوزه پژوهش‌‌های نظری در حوزه حلال است.

وی با اشاره به پیشگامی کشور مالزی در بین کشورهای مسلمان در حوزه تولید محصولات حلال گفت: گردش مالی تجارت حلال در سال ۲۰۱۶ در جهان اسلام ۵۰ میلیارد دلار اعلام شده و ایران نیز در این میان از پتانسیل بسیار خوبی برای پیشروی در این مسیر برخوردار است.

جنت با تاکید بر اینکه بازار جهانی حلال در غذا متوقف نشده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر حوزه‌های دیگری مثل دارو، آرایشی و بهداشتی، گردشگری، ترانزیت و پوشاک و غیره نیز به این بخش وارد شده‌اند.

وی در ادامه به موضوعات پیش روی پیش نشست اولین همایش بین‌المللی حلال پرداخت و گفت: نوشیدنی‌ها و الکل، تشخیص منشا روغن‌های حیوانی، شوینده‌های پاک، روش‌های تجزیه و تحلیل سندیت حلال، تشخیص منشاء بافتی ژلاتین گاوی، تشخیص منشاء حیوانی ژلاتین، حلال دریایی و تشخیص نوع ذبح حیوان با آنالیز بیومارکرهای شیمی از جمله دیگر مباحثی است که در این نشست بدان‌ها پرداخته می‌شود.

وی یادآور شد: همایش بین‌المللی فراورده‌های حلال بر آن است که دغدغه و چالش‌های موجود در زمینه مباحث فقهی حلال را به تصویر بکشد امید می‌رود، اقدامات کوچک ما در این راه روشن کننده مسیری بزرگ و موثر در  سلامت باشد.

captcha