توجه به فرهنگ رضوی، شهادت و اقتصاد مقاومتی در جشنواره تئاتر خراسان رضوی
کد خبر: 3641529
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

توجه به فرهنگ رضوی، شهادت و اقتصاد مقاومتی در جشنواره تئاتر خراسان رضوی

گروه فرهنگی: معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به سوال ایکنا در رابطه با سهم نمایش‌ها و نمایشنامه‌های فرهنگی و مذهبی و توجه به موضوع مشهد 2017 در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی، اظهار کرد: در این دوره به شعار سال، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، به فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ رضوی و ارزش‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، افشین تحفه‌گر، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، صبح امروز، 22 شهریورماه، در نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی که در محل دفتر معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت این دوره از جشنواره تئاتر استان از شش‌ماه قبل آغاز شد، بیان کرد: انتخاب دبیر انجمن هنرهای نمایشی استان به عنوان دبیر این جشنواره، نشان‌دهنده نگاه ما در انجام امور به انجمن‌های تخصصی و بخش غیردولتی است و ما نقش حمایتی و نظارتی را برعهده داریم.
وی همچنین اضافه کرد: استان خراسان رضوی اولین استانی بوده که دبیر انجمن هنرهای نمایشی را به عنوان دبیر جشنواره معرفی کرده است.
تحفه‌گر با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریز‌های انجام‌شده و رونق مشارکت شهرستان‌ها در جشنواره تئاتر استانی، بیان کرد: شهرستان‌های ما در این دوره رقیبان سرسختی برای مرکز استان هستند چراکه به سطح قابل قبولی رسیده‌اند و تئاتر استان شاهد نزدیکی هنرمندان تئاتر شهرستان با مرکز استان است چراکه تلاش‌هایی برای ارتقای سطح علمی، آموزشی و اجرایی شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اعلام این مطلب که تعداد گروه‌های ثبتی تئاتر نسبت به سال گذشته افزایش صد در صدی داشته است، افزود: 23 گروه ثبت شده در سال جاری به 50 گروه رسیده که نشان‌دهنده شور، هیجان و نشاط در جامعه تئاتری است.
وی در همین راستا به برخی آثار رسیده به جشنواره از سوی شهرستان‌ها اشاره و بیان کرد: در سال جاری هفت اثر از نیشابور و برای اولین بار از طرقبه یک اجرا در مرحله بازبینی داشتیم، در درگز نیز پنج گروه داشتیم هرچند یک گروه توانست خود را به جشنواره برساند.
تحفه‌گر با بیان اینکه همه سالن‌های تئاتر در جدول برنامه‌های سال جاری فعالیت دارند، ادامه داد: در روزهای این دوره از جشنواره، شش سالن تئاتر به طور همزمان فعالیت دارند و تلاش شده همه سالن‌هایی که در طول سال برنامه داشتند، در جشنواره نیز مشارکت داشته باشند.
وی با اعلام افزایش نمایش‌های جدول جشنواره از 15 به 22 اثر، افزود: در این آمار نیز افزایش حدود 50 درصدی را شاهد هستیم.
تحفه‌گر در پاسخ به سوال ایکنا در رابطه با سهم نمایش‌ها و نمایشنامه‌های فرهنگی و مذهبی و توجه به موضوع مشهد 2017 در بیست و هفتیمن جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی چقدر است، اظهار کرد: در این دوره به شعار سال، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، به فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ رضوی و ارزش‌ها توجه ویژه‌ای شده است؛ آسیب‌های اجتماعی، آموزش مهارت‌های زندگی، سبک زندگی، تحیکم بنیان خانواده، مبارزه با مفاسد اخلاقی و ایجاد همدلی بین اقوام مختلف استان از اولویت‌های ما در این دوره از جشنواره بوده است.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص تعداد آثار رسیده به دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، اعلام کرد: آثار رسیده با 20 درصد افزایش کمی نسبت به سال گذشته به 90 اثر رسیده که 60 متن از مشهد و 30 متن از شهرستان‌ها ارسال شده است.
وی با اظهار این مطلب که 60 اثر در جشنواره تئاتر استانی این دوره به مرحله بازبینی رسیده است، اضافه کرد: از این تعداد 40 نمایش از مشهد و 20 نمایش از شهرستان هستند که نسبت به سال گذشته 80 درصد رشد داشته است.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد آثار رسیده به مسابقه نمایشنامه‌نویسی افزایش 300 درصدی داشته است، ادامه داد: تعداد 18 متن در سال گذشته به 63 متن در سال جاری رسیده است که نشان‌دهنده موفقیت‌های خوب در نقشه راه تئاتر استان است.
تحفه‌گر با اشاره به فعالیت بخش تجربه‌های نو در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی، بیان کرد: این بخش برای اولین بار علاوه بر بخش اصلی در جشنواره تئاتر استانی فعالیت دارد؛ حوزه تئاتر محیطی و بخش میهمان نیز از دیگر بخش‌های جشنواره هستند.
captcha