سهم 30 درصدی ایثار و شهادت در آثار شهرستانی جشنواره تئاتر خراسان رضوی
کد خبر: 3641572
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵

سهم 30 درصدی ایثار و شهادت در آثار شهرستانی جشنواره تئاتر خراسان رضوی

گروه فرهنگی: دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در رابطه با سهم نمایش‌ها و نمایشنامه‌های فرهنگی و مذهبی و توجه به موضوع مشهد 2017 در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، عنوان کرد: ما در همه فراخوان‌ها در بخش نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌نامه‌خوانی به موضوعاتی همچون آیین‌های مذهبی، ایثار و شهادت و اقتصاد مقاومتی تأکید داشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدجواد اشکذری، دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی و دبیر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی صبح امروز، 22 شهریورماه در نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی که در محل دفتر معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به دغدغه‌ای که به عنوان منتقد نسبت به مشارکت شهرستان‌ها در تئاتر استان دارد، اظهار کرد: تمرکززدایی در دستور کار ما است و در همین راستا تلاش کردیم 28 شهرستان را در برنامه‌ریزی‌ها قرار دهیم چراکه مشهد رشد خود را پیدا کرده است.
وی با اشاره به حضور دو برابری شهرستان‌ها در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، افزود: آثار 11 شهر در بازبینی بررسی شد و در نهایت هفت شهر به جشنواره راه پیدا کردند؛ مشهد با هفت اثر، کاشمر با یک اثر به عنوان اثر راه‌یافته به جشنواره و یک اثر در صورت بازبینی، قوچان با یک اثر، نیشابور با یک اثر در بخش تجربه‌ها و یک اثر در بخش اصلی، فریمان و تربیت حیدریه هرکدام با یک اثر در بخش تجربه‌های نو و سبزوار نیز با دو اثر به جشنواره آمده‌اند.
اشکذری با اشاره به نمایش 22 اثر در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، اعلام کرد: از این تعداد 13 اثر در بخش اصلی، چهار اثر در بخش تجربه‌های نو، چهار اثر در بخش تجربه‌های محیطی و نمایش «شنا در آتش» روی صحنه خواهند رفت؛ همچنین آثاری در بخش میهمان اجرا خواهند شد.
اشکذری در پاسخ به سوال ایکنا در رابطه با سهم نمایش‌ها و نمایشنامه‌های فرهنگی و مذهبی و توجه به موضوع مشهد 2017 در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی چقدر است، بیان کرد: ما در همه فراخوان‌ها در بخش نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌نامه‌خوانی به موضوعاتی همچون، آیین‌های مذهبی، ایثار و شهادت، اقتصاد مقاومتی تأکید داشته‌ایم؛ همچنین از بین 30  درصد از نمایشنامه‌های رسیده از شهرستان‌ها کارهایی در حوزه سبک زندگی اسلامی و  ایثار و شهادت داریم که اگر آثار خوبی به انتخاب داوران انتخاب شود، جوایز حوزه ایثار و شهادت بخش جداگانه‌ای خواهد داشت. 
دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اظهار این مطلب که تئاتر مشهد پوست‌اندازی داشته و نسل جدید با استعدادی وارد تئاتر شده‌اند، افزود: وقتی محمدحسن نیازی یک جوان دهه هفتادی، کاندیدای کارگردانی می‌شود برای ما پیامی دارد که نمی‌توان به این نسل بی‌توجه بود.
اشکذری با بیان اینکه داورانی از تهران، مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی به داوری آثار می‌پردازند، اضافه کرد: جلسه نقد و بررسی نیز با حضور علی جعفری از تهران، از جمعه، 24 شهریورماه همه‌روزه در ساعت 18 تا پایان جشنواره در تالار اجتماعات مجتمع فرهنگی_هنری امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.
وی در همین راستا با اعلام اینکه عکاسی تئاتر نیز در جشنواره برای ما بسیار مهم است، افزود: تلاش ما این است که در حوزه نقد نیز اگر آثار مکتوب خوبی به دست‌مان برسد، برگزیدگان این بخش را نیز اعلام کنیم.
دبیر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی با بیان اینکه این دوره از جشنواره از 23 شهریورماه آغاز می‌شود،اظهار کرد: اختتامیه این دوره مراسمی پر از شور، نشاط و جایزه است؛ در این مراسم همچنین از کتاب جشنواره که در رابطه با گذشته تئاتر استان در 26 دوره پیشین است و همچنین از کتاب «درام به علاوه چهار» که با موضوع برگزیدگان دو دوره از جشنواره تئاتر استانی، از جمله، بانوان سحر رضوانی، شادی غفوریان، راضیه ایرانی و عارفه بهرامی رونمایی خواهد شد.  
وی در همین راستا اضافه کرد: کتاب «درام به علاوه چهار» اولین کتابی است که توسط انجمن هنرهای نمایشی استان به چاپ رسیده است که دومین جلد آن نیز با معرفی برگزیدگان این دوره از جشنواره به چاپ خواهد رسید.
اشکذری با بیان اینکه مدیران تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی حضور دارند، افزود: اختتامیه در ساعت 17 روز 27 شهریور در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برگزار می‌شود.
وی با اشاره به جلسه‌هایی که با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد داشته است، از احتمال تغییر نام درب سنگی جنوبی بوستان بزرگ ملت، منتهی به سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به در «تئاتر شهر» خبر داد و افزود: امیدواریم بتوانیم در اختتامیه این دوره از جشنواره تئاتر استان نام این در را تغییر دهیم؛ البته این همکاری اهالی رسانه را نیز می‌طلبد که از نام تئاتر شهر برای در منتهی به سالن تئاتر شهر استفاده کنند.
اشکذری همچنین از پیش‌فروش 20 اثر بخش اصلی و مسابقه از 22 شهریورماه در سایت مشهدگیشه خبر داد.
captcha