نشست خبری جشنواره تئاتر خراسان رضوی و رونمایی از پوستر جشنواره
کد خبر: 3641613
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
صبح امروز صورت گرفت؛

نشست خبری جشنواره تئاتر خراسان رضوی و رونمایی از پوستر جشنواره

گروه فرهنگی: نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با حضور مسئولان و مدیران تئاتر استان برگزار و از پوستر جشنواره، صبح امروز، 22 شهریورماه در مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، صبح امروز، 22 شهریورماه در دفتر معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در مجتمع فرهنگی_هنری امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.
در ابتدا پس از تلاوت قرآن، افشین تحفه‌گر، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص تعداد آثار رسیده به دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، اعلام کرد: آثار رسیده با 20 درصد افزایش کمی نسبت به سال گذشته به 90 اثر رسیده که 60 متن از مشهد و 30 متن از شهرستان‌ها ارسال شده است.
وی با اظهار این مطلب که 60 اثر در جشنواره تئاتر استانی این دوره به مرحله بازبینی رسیده است، اضافه کرد: از این تعداد 40 نمایش از مشهد و 20 نمایش از شهرستان هستند که نسبت به سال گذشته 80 درصد رشد داشته است.
افزایش 300 درصدی در بخش نمایشنامه‌نویسی
معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد آثار رسیده به مسابقه نمایشنامه‌نویسی افزایش 300 درصدی داشته است، ادامه داد: تعداد 18 متن در سال گذشته به 63 متن در سال جاری رسیده است که نشان‌دهنده موفقیت‌های خوب در نقشه راه تئاتر استان است.
تحفه‌گر با اشاره به فعالیت بخش تجربه‌های نو در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی، بیان کرد: این بخش برای اولین بار علاوه بر بخش اصلی در جشنواره تئاتر استانی فعالیت دارد؛ حوزه تئاتر محیطی و بخش میهمان نیز از دیگر بخش‌های جشنواره هستند.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص تعداد آثار رسیده به دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، اعلام کرد: آثار رسیده با 20 درصد افزایش کمی نسبت به سال گذشته به 90 اثر رسیده که 60 متن از مشهد و 30 متن از شهرستان‌ها ارسال شده است.
اختتامیه جشنواره
سید جواد اشکذری، دبیر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی با بیان اینکه این دوره از جشنواره از 23 شهریورماه آغاز می‌شود،اظهار کرد: اختتامیه این دوره مراسمی پر از شور، نشاط و جایزه است؛ در این مراسم همچنین از کتاب جشنواره که در رابطه با گذشته تئاتر استان در 26 دوره پیشین است و همچنین از کتاب «درام به علاوه چهار» که با موضوع برگزیدگان دو دوره از جشنواره تئاتر استانی از جمله بانوان سحر رضوانی، شادی غفوریان، راضیه ایرانی و عارفه بهرامی رونمایی خواهد شد.  
اشکذری با بیان اینکه مدیران تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی حضور دارند، افزود: اختتامیه در ساعت 17 روز 27 شهریور در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برگزار می‌شود.
سید حجت طباطبایی، رییس اداره هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه جشنواره تئاتر خراسان رضوی به یک جشنواره جامع تبدیل شده است، افزود: نمایشنامه‌خوانی، تئاتر میثاق و تئاتر خیابانی زیرمجموعه تئاتر استان تعریف می‌شوند.
وی با اعلام اینکه برای اولین بار چارت سازمانی انجمن هنرهای نمایشی استان مورد تایید قرار گرفت، عنوان کرد: بر اساس این چارت شوراهای اداری انجمن هنرهای نمایشی، شورای سیاستگذاری تئاتر استان و شورای مشورتی تعریف شده که شورای مشورتی از سرپرستان 40 گروه‌ مختلف نمایشی ثبت‌شده تشکیل یافته و تصمیم‌گیری برای تئاتر استان به دست هنرمندان سپرده شده است.
وی در همین راستا اضافه کرد: هیئت مدیره گروه‌های نمایشی می‎توانند نظرهای‌شان را به شورای مشورتی ارائه دهند؛ نظرها پس از بررسی به شورای سیاستگذاری ارسال و در صورت تصویب، برای اجرا ابلاغ می‌شود.
توجه به نمایش‌‌های آیینی از سوی اداره هنرهای نمایشی
طباطبایی ضمن تقدیر از همکاری اداره و انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی، تولید، آموزش و به ویژه پژوهش را از اولویت‌های اداره هنرهای نمایشی دانست و بیان کرد: درباره پژوهش برنامه‌ریزی‌های جدی به ویژه در خصوص نمایش‌های آیینی که شاید به فراموشی سپرده شده باشند، در حال انجام است؛ امیدواریم بتوانیم نمایش‌های آیینی را زنده کنیم چراکه فرهنگ‌ساز هستند و فرهنگ خراسان را زنده نگه می‌دارند.
وی با اشاره به اضافه‌شدن دو تماشاخانه با سه سالن به تماشاخانه‌های مشهد توسط بخش خصوصی، ادامه داد: دو سالن دیگر در مشهد در حال راه‌اندازی هستند؛ در شهرستان‌های استان نیز سه تماشاخانه در حال بهسازی و دو تماشاخانه دیگر در حال ساخت است.
حمایت ارشاد از ساخت تماشاخانه‌های جدید
وی با اعلام حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بهره‌برداری تماشاخانه‌های جدید، اظهار کرد: وزارت ارشاد با ارسال نامه‌ای اعلام کرد که به ساخت تماشاخانه‌های جدید کمک می‌کند و تجهیزات در اختیار می‌گذارد که برای بخش خصوصی خبر خوبی است.
طباطبایی همچنین با اشاره به صدور مجوز برای مؤسسه‌های تک‌منظوره نمایشی، اضافه کرد: هنرمندان تئاتر می‌توانند با اخذ مجوز مؤسسه‌های تک‌منظوره نمایشی در حوزه نمایش بهتر و آسان‌تر از گذشته فعالیت داشته باشند.
یادآور می‌شود، در پایان این نشست خبری از پوستر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی رونمایی شد؛ به گفته سیدجواد اشکذری، طرح پوستر یکی از طرح‌های کاشی موجود در حرم امام رضا(ع) است و طرحی ایرانی است. 
captcha