نمایش‌های آیینی فرهنگ‌ساز هستند/ حمایت اداره هنرهای نمایشی از نمایش‌های آیینی
کد خبر: 3641630
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

نمایش‌های آیینی فرهنگ‌ساز هستند/ حمایت اداره هنرهای نمایشی از نمایش‌های آیینی

گروه فرهنگی: رییس اداره هنرهای نمایشی خراسان رضوی تولید، آموزش و به‌ویژه پژوهش را از اولویت‌های اداره هنرهای نمایشی دانست و بیان کرد: درباره پژوهش، برنامه‌ریزی‌های جدی به ویژه در خصوص نمایش‌های آیینی که شاید به فراموشی سپرده شده باشند، در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سید حجت طباطبایی، رییس اداره هنرهای نمایشی خراسان رضوی، صبح امروز، ۲۲ شهریورماه، در نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی که در محل دفتر معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه جشنواره تئاتر خراسان رضوی به یک جشنواره جامع تبدیل شده است، افزود: نمایشنامه‌خوانی، تئاتر میثاق و تئاتر خیابانی زیرمجموعه تئاتر استان تعریف می‌شوند.
وی با اعلام اینکه برای اولین بار چارت سازمانی انجمن هنرهای نمایشی استان مورد تایید قرار گرفت، بیان کرد: بر اساس این چارت شوراهای اداری انجمن هنرهای نمایشی، شورای سیاستگذاری تئاتر استان و شورای مشورتی تعریف شده که شورای مشورتی از سرپرستان 40 گروه‌ مختلف نمایشی ثبت‌شده تشکیل یافته و تصمیم‌گیری برای تئاتر استان به دست هنرمندان سپرده شده است.
وی در همین راستا اضافه کرد: هیئت مدیره گروه‌های نمایشی می‌توانند نظرهای‌شان را به شورای مشورتی ارائه دهند؛ نظرها پس از بررسی به شورای سیاستگذاری ارسال و در صورت تصویب، برای اجرا ابلاغ می‌شود.
توجه به نمایش‌‌های آیینی از سوی اداره هنرهای نمایشی
طباطبایی ضمن تقدیر از همکاری اداره و انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی، تولید، آموزش و به ویژه پژوهش را از اولویت‌های اداره هنرهای نمایشی دانست و بیان کرد: درباره پژوهش، برنامه‌ریزی‌های جدی به ویژه در خصوص نمایش‌های آیینی که شاید به فراموشی سپرده شده باشند در حال انجام است؛ امیدواریم بتوانیم نمایش‌های آیینی را زنده کنیم چراکه فرهنگ‌ساز هستند و فرهنگ خراسان را زنده نگه می‌دارند.
وی با اشاره به اضافه‌شدن دو تماشاخانه با سه سالن به تماشاخانه‌های مشهد توسط بخش خصوصی ادامه داد: دو سالن دیگر در مشهد در حال راه‌اندازی هستند؛ در شهرستان‌های استان نیز سه تماشاخانه در حال بهسازی و دو تماشاخانه دیگر در حال ساخت است.
حمایت ارشاد از ساخت تماشاخانه‌های جدید
طباطبایی با اعلام حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بهره‌برداری تماشاخانه‌های جدید، اظهار کرد: وزارت ارشاد با ارسال نامه‌ای اعلام کرد که به ساخت تماشاخانه‌های جدید کمک می‌کند و تجهیزات در اختیار می‌گذارد که برای بخش خصوصی خبر خوبی است.
طباطبایی همچنین با اشاره به صدور مجوز برای مؤسسه‌های تک‌منظوره نمایشی، اضافه کرد: هنرمندان تئاتر می‌توانند با اخذ مجوز مؤسسه‌های تک‌منظوره نمایشی در حوزه نمایش بهتر و آسان‌تر از گذشته فعالیت داشته باشند.
captcha