ششمین جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع) خراسان رضوی برگزار شد
کد خبر: 3641767
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳

ششمین جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع) خراسان رضوی برگزار شد

گروه اجتماعی: ششمین جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع) استان خراسان رضوی با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی ششمین جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع) با حضور استاندار ظهر 22 شهریورماه در محل استانداری برگزار شد.
ششمین جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع) خراسان رضوی برگزار شد
در ابتدای این نشست مسئولان کمیته‌ها به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های خود از ابتدای کار تاکنون پرداختند.
در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه شور این زیارت و راهپیمایی در زائران وجود دارد باید با همت کلیه کمیته‌های ستاد اربعین خاصه کمیته فرهنگی در راستای ایجاد شعور این حرکت تلاش شود.
وی در راستای تحقق این هدف همکاری کلیه مسئولان کمیته‌های ستاد پیوست فرهنگی را خواستار شد.
ششمین جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع) خراسان رضوی برگزار شد
رشیدیان گفت: با هماهنگی از ظرفیت شهرداری برای ارائه خدمات مناسب تر برای زائران باید استفاده شود.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در پی پیروزی های عراق و سوریه، شرایط امسال عراق نسبت به سال گذشته بهتر است اما باید توجه داشت که دشمن زخم خورده، در پی ضربه زدن نیز است و لذا کمیته امنیتی باید ملاحظات لازم را در این زمینه داشته باشند.
وی تصریح کرد: همچنین کمیته‌ها از اعزام تا برگشت آخرین زائران باید کارهای خود را با قوت اول ادامه دهند.
استاندار خراسان رضوی نسبت به حضور نیروهای سازمان حج و زیارت استان در مرزهای خروجی برای جلوگیری از سرگردانی زائران تأکید کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از اربعین با تجمع زائران در مرزها همراه است لذا ایستگاه سامرا نیز اضافه شده تا زائران قبل از بازگشت با تشرف به زیارت کاظمین و سامرا ضمن بهره‌مندی از زیارت، سایر اعتاب مقدسه و تجمع در مرزها نیز کاهش یابد.
رشیدیان بیان کرد: شعار اربعین امسال بیان معروف حضرت رسول(ص) «احب الله من احب الحسین(ع)» در نظر گرفته شده است.
در ادامه مهدی فروزان، مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی و دبیر ستاد هماهنگی اربعین استان گفت: 60 هزار زائر سهمیه شرکت از خراسان رضوی در راهپیمایی اربعین و تخصیص 2500 روادید از 15 هزار روادید رایگان به استان تخصیص یافته است.
مهدی فروزان، مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی و دبیر ستاد هماهنگی اربعین استان بیان کرد: در سال جاری 60 هزار سهمیه از سوی کمیته ملی برنامه‌ریزی برای شرکت زائران در راهپیمایی اربعین از استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: همچنین از کل 15 هزار روادید رایگان که عراق به ایران اختصاص داده، 2 هزار و 500 روادید به خراسان رضوی تعلق دارد.
فروزان اظهار کرد: صدور گذرنامه از ۲۰ شهریورماه در محل شرکت سماح واقع در خیابان فرامرز عباسی جنب کنسولگری عراق آغاز شده است.
ششمین جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی(ع) خراسان رضوی برگزار شد
وی با بیان اینکه مرز اصلی خروج برای زائران استان مرز مهران است، ادامه داد: صدور گذرنامه ویژه زائران استان خراسان رضوی برای عبور از دو مرز شلمچه و مهران انجام خواهد شد.
وی با اشاره به مشارکت خوب مردمی، تصریح کرد: تاکنون 60 موکب برای خدمت‌رسانی به زائران ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد برای 40 موکب پروانه صادر شده است.
فروزان در خصوص صدور گذرنامه برای زائران شهرستانی، گفت: نماینده سازمان حج و زیارت هر شهرستان با جمع‌آوری مدارک لازم جهت صدور گذرنامه اقدام خواهند کرد و لزومی ندارد که زائران شهرستانی برای صدور و تحویل گذرنامه به مشهد مراجعه کنند.
مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی و دبیر ستاد هماهنگی اربعین استان اظهار کرد: کمیته فرهنگی ستاد اربعین، به منظور ارائه خدمات فرهنگی و اجرای برنامه در مسیر کربلا تا نجف مستقر شده است.
در ادامه حجت الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف خراسان رضوی اظهار کرد: طرح قدم های آسمانی تا حرم حسینی(ع) از ویژه برنامه های این اداره است که ویژه اربعین برگزار می شود.
وی افزود: ایستگاه صلواتی در عمود 1217 که زمین آن یک و نیم میلیارد خریداری و ساخت آن با هزینه یک و نیم مییارد تومان تا اربعین تکمیل خواهد شد، برپا شده که روزانه 5هزار قرص نان برای زائران در این مکان از طریق نانوایی سیار پخت و توزیع می شود.
ایزدی ادامه داد: پذیرایی دو هزار نفر در سه وعده غذایی و میان وعده و همچنین برگزاری جلقه‌های معرفت و پاسخگویی به سوالات شرعی با حضور 50 روحانی و همچنین برگزاری مراسم عزاداری ویژه زائران در این مکان در نظر گرفته شده است.
بنابراین گزارش اعزام 500 نفر مبلغ از سوی حوزه علمیه و اداره کل تبلیغات اسلامی استان برای امور تبلیغی در اتوبوس‌های زائران اعزامی پیش بینی شده است.
همچنین 190 دفتر جهت ثبت نام زائران در مشهد و 80 دفتر در شهرستان ها منطفه بندی شده و صدور روادید در مشهد 48 ساعت و در شهرستان ها 72 ساعت با حضور نیروهای مجرب انجام خواهد شد.
گفتنی است، اعزام 250 پزشک، پرستار و گروه‌های امداد و نجات در قالب 32 موکب در دو گروه 12 ساعته و در کل شبانه روز برای ارائه خدمات درمانی به زائران صورت خواهد گرفت.
یادآور می شود، به جهت پر خطر بودن سفرهای جاده‌ای پیش‌بینی اعزام زائران از طریق هوایی 50 درصدی، ریلی 20 درصد هماهنگ شده است.
captcha