به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی امروز 22 شهریور در ادامه تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) با بیان اینکه تعبیر«أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُول» علاوه بر این سوره در چند سوره دیگر نیز آمده به طرح این سؤال پرداخت که چرا در اینجا میان اطاعت از خدا با اطاعت از رسول،«واو» بیان و این دو از هم شده است.
وی افزود: پاسخی که داده میشود این است که «اطیعو الله» ارشاد به حکم عقل است ولی اطاعت از پیامبر(ص) مولوی است و خدا آن را جعل کرده است.
این استاد تفسیر ادامه داد: ولایت خدا، ذاتی است ولی ولایت نبوی، ذاتی نیست؛ ولایت خدا بر ما نتیجه خالقیت او و ربوبیت و مالکیت اوست ولی ولایت پیامبر(ص) ولایت اعتباری است و خدا آن را جعل کرده است.
وی افزود: اگرچه یکی اعتباری و دیگری ذاتی است ولی از لحاظ وجوب همانند هم هستند البته در آیه 59 سوره نساء، عطف اولیالامر به اطاعت از خدا و رسول صورت گرفته است.
هادوی تهرانی با اشاره به آیه ولایت با بیان اینکه مراد از اولیالامر در این آیه، ولایت امام علی(ع) است بیان کرد: خداوند برای جلوگیری از تصرف و دخل بشر در آیات قرآن، در این آیه، نام امام علی(ع) را نمیآورد ولی آنچنان قرائن را ذکر کرده و با توجه به شرایط تاریخی آن دوره و شان نزول آیه، کاملا آشکار است که مراد حضرت علی(ع) بوده است.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره حجرات با اشاره به آیه دوم تاکید کرد: در این آیه خداوند تاکید فرموده است که ای مومنان، صدای خود را از صدای پیامبر(ص) بلندتر نکنید مبادا اعمال شما حبط شود در حالی که نمیدانید.
هادوی تهرانی بیان کرد: فضای آن دوره و فرهنگ عربی در ظاهر این آیه متجلی است و آیه نشان میدهد که مومنان آن دوره عادت به بلند صحبت کردن داشتهاند و این عادت را در نزد پیامبر(ص) هم انجام میدادند و آیه هشدار داده است.
این استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: این آیه یک مفاد کلی دارد یعنی ما کارهایی را انجام میدهیم که اعمال خود را حبط میکنیم؛ بنابراین باید در برخورد با بزرگان و علما و اقوام و دوستان و همکاران و ... دقت لازم را داشته باشیم تا کاری موجب از بین رفتن اعمال ما نشود.
هادوی تهرانی عنوان کرد: باید مراعات شان بزرگان را داشته باشیم و به هر بهانهای مزاحم وقت آنان نشویم.