«داود تک‌فلاح» همگی را به آرامش و همدلی برای رفع نقایص فراخواند
کد خبر: 3641820
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
با انتشار یادداشتی؛

«داود تک‌فلاح» همگی را به آرامش و همدلی برای رفع نقایص فراخواند

گروه مسابقات: رئیس کمیته فنی مسابقات قرآن طی یادداشتی مطرح کرد که آنچه الآن داریم نتیجه تجربیات و تلاش تمامی اساتید در دوره‌های مختلف است و با وجود برخی نقایص پر است از تجربیات و نکات ارزنده و باید با کمک هم در سایه دوستی و آرامش، نقایص مرتفع شود؛ قطعا با قهر و گرفتن پیکان اتهام به سوی یکدیگر، فقط شاهد دلسردی و پسرفت خواهیم بود.

تک فلاح
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروز، 22 شهریورماه یادداشتی از سوی داود تک‌فلاح، رئیس کمیته فنی مسابقات با عنوان «گفت‌وگوی خودمانی پیرامون حواشی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن» در کانال رسمی مسابقات سراسری قرآن منتشر شد. متن این یادداشت بدین شرح است؛
امر برنامه‌ریزی، سازماندهی، برگزاری و داوری مسابقات سراسری در هر حوزه‌ای کار بسیار طاقت‌فرسا و در عین حال حساس و پرحاشیه‌ای است، به ویژه که این مسابقات در رشته‌های قرآنی و مرتبط که بدون مدلی جهانی است، باشد.
در اغلب قریب به اتفاق مسابقات از انواع مسابقات ورزشی گرفته تا المپیادهای علمی، مجموعه‌هایی بین‌المللی و ملی، تحت عناوین فدراسیون، کنفدراسیون، انجمن و از این قبیل به صورت مستمر و با مشارکت یکدیگر مشغول تنظیم آیین‌نامه‌هایی استاندارد در سطح جهانی و منطقه‌ای هستند و از این رو خواسته یا ناخواسته مجریان مسابقات ملزم به اجرای قوانین و چارچوب‌های نهایی ابلاغی از سوی بالاترین مرجع بین‌المللی یا قاره‌ای مربوطه هستند. داوران مربوطه نیز طبق قوانین بین‌المللی خاصی تعیین و سطح‌بندی شده و بر مبنای یک آیین‌نامه مشترک در تمامی مسابقات مشابه به امر داوری می‌پردازند. از این رو صاحب‌نظران و متسابقین آنها نیز اگر اشکالی هم در فرآیند یا آیین‌نامه ابلاغی باشد، تا زمان ابلاغیه جدید، خود را ملزم به تبعیت از آن می‌دانند.
با این وصف متاسفانه در حوزه مسابقات قرآن، فدراسیون یا انجمنی جهانی برای سازماندهی و ساماندهی، تدوین آیین‌نامه‌ها و چارچوب‌ها، تعیین شرایط داوران و نیز تعیین شرایط ورودی متسابقین در سطوح عمومی، حرفه‌ای و قهرمانی و بین‌المللی، وجود ندارد. از این رو به دلیل فقدان مدلی بین‌المللی یا ملی و مورد توافق برای اجرای چنین رویدادهایی در سطح ملی، اگرچه تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران، برنامه‌ریزان و مجریان مسابقات سراسری قرآن کریم، تلاش‌های مستمر و خالصانه‌ای در حد توان خود برای تدوین آیین‌نامه‌های جامع و مانع در امر اجرا و داوری انجام می‌دهند، متاسفانه همواره درگیر حواشی مختلف و انتقادهای متعدد مطرح از سوی اساتید و متسابقینِ خارج از حوزه برنامه ریز، هستند و گویا این روال با فراز و نشیب‌هایی هر ساله، پیوست مسابقات سراسری قرآن کشور است و فقط جای منتقدین عوض می‌شود.
این نکته نیز نباید فراموش شود که با توجه حساس‌تر شدن سالانه این مسابقات به دلیل شیب صعودی موجود در روند ارتقاء و رشد کمی و کیفی متسابقین حرفه‌ای، و نیز باور بسیاری از متسابقین از این رویداد، به عنوان ایستگاه پایانی برای اخذ کارنامه و مزد تلاش یکساله خود و انتظار دستیابی به نتیجه‌ای بهتر از سال قبل و تصاحب صدر جدول نتایج؛ موجب شده است تا مواجهه با نتایج دور از انتظارشان، حواشی مختلفی را گاه و بیگاه ایجاد کند.
متاسفانه فرآیند استاندارد و اخلاق‌مداری نیز در بسیاری از موارد برای ارائه و انعکاس انتقادات وجود ندارد و متاسفانه برخی رسانه‌ها بدون بررسی صحت و سقم انتقادات ایراد شده، صرفا به استناد یک ادعا و برای جلب مخاطب، هر انتقادی را انتشار داده و موجب تشویش اذهان مخاطبان خود می‌شوند. از سوی دیگر نیز متاسفانه ظرفیت انتقادپذیری بسیار کم است.
بدیهی است هیچ یک از ما اعم از مسئول، مجری، صاحب نظر، داور و متسابق، معصوم و بری از خطا و اشتباه نیستیم و امکان اشتباه همواره وجود دارد، ولی تایید امکان اشتباه، تاییدی برای وجود اشتباه نیست. همانگونه که امکان بروز خطا برای هر انسانی نمی‌تواند لزوماً مؤید خاطی بودن تمامی انسان‌ها باشد، ولی باید این امکان را همواره به حداقل ممکن رساند.
باید توجه داشت مسابقات قرآنی صرفا یک مسابقه همانند مسابقات دیگر نیست که هدف آن فقط انتخاب بهترین‌ها و حرفه‌ای‌ترین‌ها باشد، بلکه اصل و محور در این مسابقات در وهله‌ اول ایجاد حلقه‌های نورانی بر گِرد حبل المتین قرآن و ایجاد شور قرآنی در جامعه، برای انس و تشویق رجوع ذکری، فکری و عملی به قرآن و گسترش دوستی‌ها و آرامش بین متسابقین و عوامل و داوران است. بدیهی است نیروی محرک این رویداد از حس رقابت متسابقین و تلاش‌های شبانه‌روزی مجریان، نشأت گرفته و شور اولیه ایجاد می‌شود و سپس جامعه نیز به تناسب شور اولیه و با تبلیغات هوشمندانه، جذاب و سراسری، با آن همراه می‌شود.
آنچه الآن داریم نتیجه تجربیات و تلاش تمامی اساتید و پیشکسوتان و داوران در دوره‌های مختلف است و علیرغم وجود برخی نقایص و اشکالات، پر است از تجربیات و نکات ارزنده و باید با کمک هم در سایه دوستی و آرامش، نقایص و اشکالات را هم مرتفع سازیم. قطعا با قهر و گرفتن پیکان اتهام به سوی یکدیگر، فقط شاهد دلسردی و گسستگی و پس‌رفت خواهیم شد نه اصلاح و پیشرفت. به هرحال به علت ضعف علمی و زیرساختی و توان اجرایی که همواره موجود است نمی‌توان تمامی مشکلات را رفع کرد ولی می توان آنها را بهتر مدیریت کرد.
ما همه برای جذب جوانان و جامعه، پیرامون قرآن مسئولیم و باید سعی کنیم نکات مثبت را پررنگ تر نماییم و اشکالات را هم بدون بزرگنمایی و همانگونه که هست و صرفاً در جهت رفع آنها، انعکاس دهیم. قطعا با متهم نمودن یکدیگر، مشکل حل نخواهد شد و باید اشکالات موشکافانه، احصاء و در مجمعی دوستانه و با هدف حل مسئله، آنها را مدیریت کرد. بدیهی است هیچ‌کس نمی‌خواهد کار ضعیف انجام دهد و بسیاری از اشکالات ناشی از نبود زیرساخت‌ها و پشتوانه‌های علمی و مهارتی و امکانات و اعتبارات لازم است.
به عنوان یک برنامه‌ریز عرض می‌کنم ما به علت برنامه‌ریزی روی کاغذ بسیار خوبیم ولی در اجرا با صدها کمبود مواجه‌ایم. برخی موارد اشکال هم ناشی از اختلاف دید و سلیقه مخاطبان با مجریان است و باید با هم‌اندیشی به یک نظام‌نامه مورد توافق حداکثری برسیم.
کلام آخر:
خداوند در آیه آخر سوره مبارکه فتح، از بارزترین صفت مؤمنین، صفت «رحماء بینهم» را علیرغم وچود اختلافات و اشتباهات، مورد تاکید قرار می‌دهد و قطعاً ایجاد تفرقه و یأس و دوگانگی بین مجریان و داوران مسابقات با متسابقین قرآنی به هیچ وجه مورد پسند صاحب قرآن نبوده و مشکلی را حل نخواهد کرد و بالعکس گسست جامعه قرآنی را منجر خواهد شد. همه مجریان و داوران مسابقات سراسری، تمامی مشکلات و سختی‌ها و فعالیت‌های شبانه‌روزی و طاقت‌فرسا را فقط و فقط با هدف احساس دِین به قرآن و در جهت خدمت به جامعه قرآنی و ارتقاء ایشان متحمل شده و می‌شوند و این توفیقی بس عظیم است، لذا امید است همانگونه که قرآن الگویی جامع برای سعادت دنیوی و اخروی است، منشِ قرآنی مجریان، داوران، متسابقین و خبرگزاری‌های قرآنی نیز، الگویی برای دیگر مسابقات گردد و این مهم فقط با یکدلی و حسن ظن و در یک کلام با عمل به توصیه «رحماء بینهم» و ایجاد فضای بدون تنش و با الفت و مهربانی در سایه قرآن، ممکن خواهد بود. به امید آنکه همه رفتار و سکنات ما در تمامی شئون رنگ خدایی بگیرد که «وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صبغَه».
ارادتمند همه سروران قرآنی
داوود تک‌فلاح
یادآور می‌شود، چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن طی 11 تا 18 شهریور 96 در رشته‌های مختلف به میزبانی ارومیه برگزار شد و این مسابقات در بخش بانوان تا 26 شهریورماه ادامه دارد.
captcha