مهاجرت بدون بازگشت نخبگان و خالی شدن روستاها از نیروهای جوان
کد خبر: 3641898
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
بررسی عوامل فقر در شهرستان خوشاب/ 1

مهاجرت بدون بازگشت نخبگان و خالی شدن روستاها از نیروهای جوان

گروه شهرستان‌ها: فقر يكی از غم‌بارترين و تلخ‌ترین مصيبت‌هايی است که بسیاری از انسان‌های خیر و سازمان‌ها در طول تاریخ برای رفع آن تلاش کرده‌اند، به دنبال کشف علل فقر به شهرستان خوشاب سفر می‌کنیم تا از نزدیک ریشه‌های فقر در این شهرستان را شناسایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فقر يكی از غم‌بارترين و تلخ‌ترین مصيبت‌هايی است كه در زندگي برخی انسان‌ها دامنگير آن‌ها شده است و تلاش‌های برخی از انسان‌های خیر و سازمان‌ها در طول تاريخ دست به دست هم داد تا اين آفت را ريشه‌كن کند ولي علي‌رغم همه اين تلاش‌ها فقر همچنان باقی است و تا به امروز قربانيان زيادی را از جوامع بشريت در كام خود فرو برده است.
بنا بر آمار رسمی مسئولان در شهرستان خوشاب بیش از هشت هزار نفر از خدمات کمیته امداد و بهزیستی در این شهرستان در حال استفاده هستند، در حالی که اگر آمار افراد فقیر در خانواده‌های بد سرپرست و معتاد را به این آمار اضافه کنیم، آمار واقعی فقر بیشتر از این است.
با حسابی ساده می‌توان درک کرد که بیش از 20 درصد از جمعیت حدود 38 هزار نفری شهرستان خوشاب در محرومیت هستند، محرومیتی که علل مختلفی دارد و یکی از آن‌ها نبود کارخانجات صنعتی در منطقه و نبود اشتغال پایدار برای شاغلان است.
مهاجرت بدون بازگشت نیروهای مولد روستاها
در گذشته‌های دور برخی از مردم این شهرستان با هجرت به مناطق شهرنشین و کار در شهرهای بزرگ بعد از جمع‌آوری اندکی سرمایه بر می‌گشتند ولی با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مردم بسیاری از اهالی این مناطق محروم با مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها و یا ساکن شدن در شهرهای بزرگ از جمله تهران و مشهد، عملا برخی از روستاها خالی از سکنه شدند و با حذف نیروهای مولد در روستاها بیشتر افراد ساکن در روستا را پیران تشکیل دادند.
برای بررسی این مطلب می‌توان جمعیت متغیر این روستاها را در ایام تعطیل و غیر تعطیل مقایسه کرد؛ برای بررسی علل فقر و مهاجرت در شهرستان خوشاب به سراغ مسئولان می‌رویم تا از نزدیک به تحلیل موضوع بپردازیم.
50 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد خوشاب بالای 60 سال هستند
ابراهیم خطیب، مسئول کمیته امداد شهرستان خوشاب در همین رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: در حال حاضر هزار و 857 خانواده تحت پوشش این نهاد در شهرستان خوشاب قرار دارند که قبلا دو هزار و 413 خانواده بودند.
وی با اشاره به آخرین آمار موجود، ادامه داد: از این خانواده‌ها در شهرستان خوشاب به سه هزار و 917 نفر کمک معیشت زندگی پرداخت می‌شود که از این تعداد 1956 نفر بالای 60 سال سن دارند.
مسئول کمیته امداد شهرستان خوشاب درباره علل فقر در این شهرستان با اشاره به کوچ و فرار مغزها و نخبگان شهرها و روستاها، افزود: یکی دیگر از مشکلات شهرستان را می‌توان نبود کارخانجات صنعتی و مشکلات فرهنگی از جمله ازدواج زودهنگام دختران ذکر کرد، دخترانی که برخی از آن‌ها علت ازدواج خودشان را نمی‌دانند.
وی با تأکید بر اینکه معضل اعتیاد در شهرستان خوشاب از دیگر عواملی است که بر فقر برخی از خانواده‌ها می‌افزاید، تصریح کرد: برخی از افراد خانواده‌های معتاد به دلیل فقر فرهنگی، اعتیاد را به عنوان یک بیماری، معضل اجتماعی و فرهنگی نمی‌شناسند و در جمع خانواده در کنار کودکان و نوجوانان مواد مخدر مصرف می‌کنند که به عنوان نمونه می‌توان به کودک معتاد سه ساله اشاره کرد.
زیرساخت‌های لازم مهیا نیست
خطیب با تأکید بر نبود برخی از زیرساخت‌های لازم در این شهرستان برای جلوگیری از فقر، ابراز کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی کشور از جمله رکود حاکم بر صنعت کشور و نبود بازار فروش تولیدات کشاورزی و تولیدات کارگاه‌های صنعتی مزید بر علت برای افزایش فقر شده است.
وی ابراز کرد: یکی از بهترین کارگاه‌های تولید جوراب‌بافی و کیف‌سازی شهرستان به دلیل عدم حمایت مسئولان تعطیل شدند و در حال حاضر پنج هزار کیف تولیدی کارگاه به دلیل مشکلات موجود در انبار مانده است.
این گزارش ادامه دارد
علی اکبر ملکی
captcha