او نمی‌شنود، کسی صدای حسین را می‌شنود؟
کد خبر: 3641918
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
حسین تا کمتر از دو ماه دیگر شهید می‌شود؛

او نمی‌شنود، کسی صدای حسین را می‌شنود؟

گروه اجتماعی: از همه‌جا بی‌خبر، با گوش‌هایی که نمی‌شنوند، با زبانی که نمی‌چرخد، ایستاده است بر لبه‌ی پرتگاه.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایسنا نوشت: حسین از وقتی یادش می‌آید، دنیا برایش چیزی جز بازی دست‌ها نبود. انگشت‌هایی که در هوا تکان می‌خوردند و زندگی را برایش معنی می‌کردند. یک پانتومیم طولانی که باید کلمات زیادی را با آن انگشت‌ها حدس می‌زد؛ کلماتی مثل مادر، پدر، خواهر، رفیق، شادی، غم، بُهت و این اواخر، قتل.
پنج سال است در زندانی به سر می‌برد که تنگ‌تر از دنیای قبلش و تاریک‌تر از عمر 27 ساله‌اش است؛ زندانی که دیگر حتی دستی برای اشاره حرکت نمی‌کند. از وقتی به دنیا آمده، ناشنوا بوده و در روستایی اطراف تربت حیدریه با پدر و مادری پیر و ناتوان زندگی می‌کرده است. حالا داستان زندگی او را از خواهر بزرگترش می‌شنویم که معتقد است حسین به خاطر مشکلش در تکلّم، نتوانسته از پسِ این برهه از زندگی‌اش بربیاید.
داستان قتل او از یکی از شب‌های ماه محرم سال 91 شروع شد
فاطمه می‌گوید: سال 91 بود که برای عزاداری‌های محرم به تربت رفته بودم و در آنجا شنیدم یکی از اقوام ما به مدت 15 روز گم شده و بعد هم خبر کشته‌شدن او رسید. همه می‌گفتند شاید چون معتاد بوده، دور و بری‌هایش در قتل او دست داشته‌اند. قبل از پیداکردن مقتول، یک نفر با شماره‌ای ناشناس به برادر مقتول پیام و از مکان دفن‌شدن او خبر می‌دهد. حتی بعد از گشتن پلیس در مکان معرفی شده و پیدا نکردن جسد، این ناشناس دوباره پیام داده و می‌گوید که باید عمیق‌تر زمین را حفر کنند که درنهایت جسد کشته‌شدۀ رضا را پیدا می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: پلیس هم بعد از جست‌وجوهای خود و رسیدگی به ماجرا متوجه می‌شود این شماره‌تلفن متعلق به زن مقتول بوده و او را بازداشت می‌کند. پلیس طی اظهارات ابتدایی زن مقتول، دو نفر را به‌ عنوان مظنون شناسایی و بازداشت می‌کند که آن دو نفر تبرئه می‌شوند. باز زن مقتول در اظهاراتی بیان می‌کند که شوهرخواهرش این قتل را انجام داده که پلیس نیز محمود، باجناق مقتول را احضار و بازداشت می‌کند.
طبق گفته‌های فاطمه، در اظهارات محمود عنوان می‌شود که حسین این قتل را انجام داده است که درنهایت پلیس حسین را نیز بازداشت می‌کند. بعد از چند روزی که حسین در بازداشت می‌ماند، به پدر و مادر او خبر می‌دهند که او را به‌ عنوان متهم قتل رضا تا زمان رسیدن موعد دادگاه، در بازداشت نگه می‌دارند.
حسین در اظهارات خود به خواهرش گفته است: در هیئت عزاداری بودم که محمود به من پیام داد و با بهانه‌های مختلف من را راضی کرد تا به خانه رضا برویم. در آن‌جا من رضا را دیدم که خوابیده است و به من گفتند که مریض شده است و شام نمی‌خورد. من گفتم خب چرا او را به دکتر نمی‌برید یا حداقل بیدارش کنید که شام بخورد که بعد به من گفتند از بس مواد کشیده، حالا او مرده است. تو که خوب بلدی، با محمود او را به جایی ببرید و درون چاه بیندازید. به گفته مریم، زن مقتول، گوش دادیم. او را داخل چاه انداختیم و لباس‌هایش را سوزاندیم.
حسین به خواهرش این‌طور گفته که مریم به حسین و محمود، که هر دو کرولال هستند، وعده داده من کار شما را به کسی نمی‌گویم و اگر هم پلیس شما را دستگیر کرد، من برای آزادی شما رضایت می‌دهم.
خواهر حسین ادامه می‌دهد: مریم در اصل مترجم و مربی ناشنوایی حسین و محمود بود. مریم در اظهاراتش گفته من به این دو نفر 400 تومن پول دادم تا رضا را بکشند. در زمان دیگر گفته شوهرم حسین را معتاد کرده بعد به خاطر همین حسین خواسته او را بکشد، در حالی که حسین اصلاً معتاد نبوده است. در مجموع اظهارات متناقض و متفاوتی را ارائه داده بود. پزشکی قانونی نیز گفته رضا بر اثر خفگی فوت کرده، اما مشخص نیست چگونه و با چه چیزی.
در حال حاضر حسین متهم اصلی این قتل مشخص شده و پنج سال است که در زندان به سر می‌برد. حالا فقط دو ماه فرصت دارد تا دیه 280 میلیون تومان را پرداخت کند تا از قصاص خلاص شود.
حمیدرضا بیات، کارشناس حقوقی اداره‌کل بهزیستی استان در این خصوص می‌گوید: حسین به خاطر کرولال‌بودن، مددجوی بهزیستی است و در این خصوص، خدمات قانونی و حقوقی به او داده می‌شود. متاسفانه خانواده حسین پنج سال پیش موضوع را با ما مطرح کردند که البته دیر شده و حکم او به‌عنوان قاتل صادر شده بود.
وی ادامه می‌دهد: ما در آن زمان هیچ مدرک قانونی برای دفاع از حسین نداشتیم و تمام فرآیندهای قانونی نیز طی شده بود و ما تنها توانستیم برای او وکیل دیگری را در نظر بگیریم.
بیات ابراز می‌کند: مشکل دیگری که وجود داشت، مشکلات گفتاری و شنیداری حسین بود که او و دادگاه را در فرایند رسیدگی تاحدودی دچار مشکل می‌کرد.
این کارشناس مسائل حقوقی یادآور می‌شود: متأسفانه حسین در مراحل اول بازجویی در تربت، هرچه خانواده‌اش گفته‌اند، آن‌ها را تکرار می‌کرده است. به گفته خواهر حسین، او نوشتن را با فعل و افعال اشتباهی یاد دارد. با این حال، در روزهای آخر در اظهارات مکتوبش به‌صراحت گفته من رضا را کشته‌ام.
وی ادامه می‌دهد: درنهایت حکم دیوان به قتل عمد او صادر شد و خوشبختانه اولیای دم مقتول گفته بودند با پرداخت دیه از حکم قصاص حسین می‌گذریم. دادگستری شماره معرفی کرده است و خیّران می‌توانند مبالغ موردنظر خود را به آن واریز کنند. میزان دیه به علت اتفاق قتل در ماه محرم، ۲۸۰ میلیون تومان است.
معاون توان‌بخشی بهزیستی تأیید کرد: برای کمک به فرایندهای حقوقیِ ناشنوایان و کسانی که مشکلاتی در تکلم دارند، بهزیستی استان از سال گذشته سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است تا افراد ناشنوای استان بتوانند با فرستادن پیامک به شماره ۰۹۰۲۸۷۷۷۸۵۵، مترجم داشته باشند.
هم‌وطنان و خیّران عزیز می‌توانند مبالغ خیرخواهانۀ خود را به این شماره‌ها واریز کنند:
شماره‌حساب: 0317037071005
شماره‌کارت: 6037697417002414
شماره‌شبا: 180190000000317037071005
captcha