گسترش رباخواری و فسادهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از دوری از قرآن است
کد خبر: 3641929
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
كافی:

گسترش رباخواری و فسادهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از دوری از قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: فرزند مرحوم شیخ كافی تأكید كرد كه اگر فسادهای اخلاقی و اجتماعی، رباخواری در كشور زیاد شده و آمار طلاق و اختلافات خانوادگی روزافزون شده است، همگی به خاطر دوری از قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس،‌ حجت‌الاسلام والمسلمين محسن كافی، فرزند مرحوم شیخ كافی و مدرس حوزه و دانشگاه امروز، 23 شهریورماه در مراسم شانزدهمین جشنواره ملی تجلیل از حافظان كل قرآن كریم مؤسسه بیت‌الاحزان كه در استهبان برگزار شد، با بیان اینكه قرآن دارای یك ظاهر و باطن است، گفت: ظاهر قرآن در شب بعثت خاتم انبیا محمد مصطفی(ع) به منصه ظهور آمد. سه سال ظهور و نزول قرآن تعطیل شد تا سال سوم هجری كه مجدداً نزول قرآن آغاز شد.

تربیت جملات و آیات و سوره‌های قرآنی بر مبنای امر خدا بوده است

وی با یادآوری این نكته كه نزول دفعی قرآن در شب قدر است، گفت: ترتیب آیات و جملات قرآن كریم و سوره‌های آن در اختیار كسی نبوده است بلكه بر مبنای امر خدا مرتب شده‌ است و اجماع شیعه و سنی این است كه ترتیب آیات قرآن با ترتیب نزول است. هر آیه‌ای كه آمد بعد از آیه دیگر قرار گرفت، البته چند تا استثنا هم دارد.

كافی گفت: در قرآنی كه نزد حضرت علی(ع) بود، آیات وحی به ترتیب نزول بود اما قرآنی كه در دست ماست و در دوره عثمانی بدین شكل تدوین شد ترتیب سوره‌ها بعد از سوره حمد كه اولین سوره نازل است، به ترتیب تعداد آیات است تا روزی كه ظهور قطب عالم امكان یوسف زهرا مهدی فاطمه(عج) اتفاق بیفتد.

نخستین وظیفه ما نسبت به قرآن خواندن آن است

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینكه ما چند وظیفه نسبت به ظاهر و باطن قرآن كریم داریم، گفت: نخستین وظیفه ما این است كه خواندن قرآن را یاد بگیریم چرا كه طبق احادیث و روایات اسلامی بهترین مردم كسی است كه قرآن را بلد است و بخواند و همچنین بهترین مردم كسانی هستند كه یا در راه تعلیم قرآن و یا در راه تعلم قران باشند.

برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها حتی روخوانی قرآن هم بلد نیستند

وی با تأكید بر اینكه قرآن انسان‌ساز است به شرط تعلیم و تعلم، از بی‌توجهی‌ها به آموزش قرآن كریم به شدت انتقاد كرد و گفت: برخی از فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های ما برخی‌ها از روی قرآن هم بلد نیستند بخوانند. ما ادعا می‌كنیم پیرو حضرت علی(ع) هستیم كه وجودش قرآن ناطق است و همچنین پیرو امام زمانی هستیم كه نفس نفس كشیدنش هم آیه آیه قرآن است.

تعلیم و تعلم قرآن از اصلی‌ترین وظایف مسلمانان است

كافی، از اصلی‌ترین وظیفه مسلمانان را نسبت به قرآن حفظ و تعلیم و تعلم آن دانست و افزود: دومین وظیفه ما قرائت قرآن و تدبر در آیات آن است كه روایات زیادی در این زمینه داریم.

وی با یادآوری اینكه در احادیث آمده است كه مسلمانان باید روزی 50 آیه قرآن كریم بخوانند، گفت: امام رضا(ع) كه ولی نعمت تمام ایرانیان است، هر سه روز یك بار ختم قرآن می‌كرد. امام حسین(ع) هم یك شب اجازه می‌گیرد تا برای تلاوت قرآن و اقامه نماز زنده بماند.

تنها راه نجات انسان‌ها پناه آوردن به قرآن است

این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینكه تنها راه نجات همین پناه آوردن به قرآن كریم است، گفت: البته باید بدانیم كه خواندن قرآن مقدمه تدبر در آن و آن هم مقدمه عمل به قرآن كریم است كه راه نجات هم فقط در این است و نباید به دنبال كتاب‌های شرقی و غربی برویم چرا كه تنها نسخه شفابخش انسان، قرآن كریم است.

وی، همچنین قرآن را درمان تمام آلام بشری برشمرد و گفت: باید به این نكته توجه داشته باشیم كه یاد گرفتن قرآن، تلاوت و خواندن آن، باید مقدمه عمل به قرآن باشد پس باید به آیه آیه قرآن عمل كنیم.

تمام دردها و مشكلات جامعه ناشی از عمل نكردن به قرآن است

كافی همچنین بر این نكته تأكید كرد كه هر مشكلی در جامعه ما از عمل نكردن به قرآن است و اگر فسادهای اخلاقی و اجتماعی، رباخواری در كشور زیاد شده و آمار طلاق و اختلافات خانوادگی روزافزون شده است همگی به خاطر دوری از قرآن است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه خطاب به مسئولان و علما گفت: درد اصلی مردم را بشناسیم و بدانیم تنها راه نجات و شفابخش آنان كه عمل به قرآن است را در میان زندگی آن‌ها بیاوریم.

ضمانت حفظ توفیق حفظ آیات، عمل به آیات قرآن است

وی در پایان همچنین حافظان قرآن را مورد خطاب قرار داد و گفت: خداوند به شما توفیق داده و سینه شما را ظرف وحی خداوند قرار داده است اما این هم تضمینی نیست بلكه تضمین حفظ این توفیق، عمل به قرآن است.

captcha