نگاهی به فعالیت‌های حسینیه هنر مشهد/محفلی برای هنرجویان مکتب حسینی
کد خبر: 3641959
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴

نگاهی به فعالیت‌های حسینیه هنر مشهد/محفلی برای هنرجویان مکتب حسینی

گروه فرهنگی: حسینیه هنر مشهد از جمله نهادهای مردمی فعال در حوزه هنر متعهد و هنر انقلابی است که با محوریت هنر و با رویکرد مکتب امام حسین(ع) در حال فعالیت و ساماندهی استعدادها در زمینه‌های مختلف هنری از جمله شعر، داستان، مستند، طنز و ... است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسینیه هنر مشهد از جمله نهادهای مردمی فعال در حوزه هنر متعهد و هنر انقلابی است که با محوریت هنر و با رویکرد مکتب امام حسین(ع) در حال فعالیت و ساماندهی استعدادها در زمینه‌های مختلف هنری از جمله شعر، داستان، مستند، طنز و ... است.
این حسینیه از سال 1391 در بلوار شهید مدرس، شماره چهار واقع شده و فعالیتش را آغاز کرده است؛ در مصاحبه با مسئول حسینیه هنر به معرفی این مرکز پرداخته‌ایم.
مهدی ابوالقاسمی، مسئول حسینیه هنر مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص تأسیس این حسینیه، بیان کرد: حسینیه هنر جزیی از مجموعه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب است؛ این دفتر حدود سال 1385 تأسیس شده و سابقه‎ای 10 ساله دارد هم‌اکنون در شهرهای تهران، مشهد، تبریز و سبزوار فعال است.
«حسینیه هنر»، محفلی برای هنرجویان مکتبی
ابوالقاسمی در خصوص عنوان انتخاب شده برای «حسینیه هنر» و کارهایی که در آن انجام می‌شود، عنوان کرد: نگاه ما این بوده که اهالی فرهنگ، هنر و انقلاب بتوانند گردهم بیایند؛ در همین راستا کلمه «هنر» در عنوان این مکان گویای بُعد هنری فعالیت‌ها و کلمه «حسینیه» نشان‌دهنده نوع هنر است. یعنی هنری که به مکتب امام حسین(ع) می‌نگرد؛ هنری به دور از ظلم و ستم.
مسئول حسینیه هنر با بیان اینکه در حسینیه هنر فعالیت‌های متنوعی از جمله دوره‌های آموزشی، پاتوق‌ها و ... انجام می‌شود، ادامه داد: در این حسینیه برنامه‌های متنوعی از جمله برنامه‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب برگزار می‌شود که شاخص‌ترین آن جشنواره مردمی فیلم عمار است؛ برنامه اصلی جشنواره همه ساله در دی‌ماه برگزار می‌شود و فیلم‌های آن نیز در طول سال به مناسبت‌های مختلف اکران می‌شود و از اکران‌کنندگان فیلم‌ها نیز حمایت می‌شود.
آمادگی حسینیه هنر برای اکران فیلم‌های «عمار» در همه مجموعه‌ها 
ابوالقاسمی با اعلام اینکه در بین فیلم‌های جشنواره عمار برای مجموعه‌های دانشجویی، دانش‌آموزی، مساجد و همه کسانی که فعالیت فرهنگی دارند در سنین و جنسیت مختلف محتوا وجود دارد، اظهار کرد: حاضریم برای تمام مناسبت‌های سال، فیلم، مستند، انیمیشن و سایر محتواها را برای نمایش در اختیار این مجموعه‌های فرهنگی و حتی جمع‌های خانوادگی قرار دهیم.
وی در ادامه معرفی برنامه‌های حسینیه هنر به کلاس آموزشی داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی اشاره کرد و افزود: کلاس داستان سعید تشکری، رمان‌نویس و نویسنده خوب و متعهد کشور به صورت هفتگی در حسینیه هنر برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به نویسندگی می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند.
نگاهی به فعالیت‌های حسینیه هنر مشهد/محفلی برای هنرجویان مکتبی
انتشار رمانی با موضوع کشف حجاب توسط هنرجویان حسینیه هنر
ابوالقاسمی در همین راستا از انتشار رمانی با موضوع کشف حجاب و قیام گوهرشاد خبر داد و بیان کرد: کلاس داستان‌نویسی نزدیک یک سال است شکل گرفته و خروجی این کلاس تبدیل به رمانی جمعی توسط هنرجوهای کلاس داستان‌نویسی شده که مراحل پایانی نگارش را می‌گذراند و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال منتشر شود.
مسئول حسینیه هنر با اشاره به حلقه تخصصی داستان که علاوه بر کلاس آموزشی برگزار می‌شود، ادامه داد: این حلقه که هم بُعد آموزشی و هم نقد و بررسی دارد نیز توسط سعید تشکری برگزار می‌شود که عمومی است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار آزاد یا موضوعی خود را ارائه کنند و بخوانند.
 برگزاری کلاس فیلمنامه‌نویسی نیز از دیگر برنامه‌های حسینیه هنر است که ابوالقاسمی درباره آن، افزود: این کلاس نیز در دوره‌های کوتاه‌مدت و در روزهایی که دانش‌آموزان و دانشجویان فراغت بیشتری دارند برگزار می‌شود.
پاتوق‌های اهالی فرهنگ و هنر
مسئول حسینیه هنر در ادامه به معرفی پاتوق‌هایی که در این حسینیه برپا می‌شود پرداخت و بیان کرد: پاتوق‌های اهالی فرهنگ و هنر در چند گروه برگزار می‌شود که البته متولی همه آن‌ها حسینیه هنر نیست اما در محل حسینیه برگزار می شود؛ از جمله این جلسه‌ها، حلقه شعر «آفتابگران‌ها» است که جمع خوبی از جوانان اهل شعر و انقلاب توسط محمدکاظم کاظمی، شاعر برجسته گردهم می‌آیند.
وی با اشاره به دو بعد آموزشی و دورهمی‌بودن پاتوق شعر حسینیه هنر، اضافه کرد: بنابراین این محفل برای عموم علاقه‌مندان قابل استفاده است و می‌توانند آثارشان را برای ارائه و نقد و بررسی به این محفل بیاورند.
ابوالقاسمی در رابطه با محفل‌هایی که با موضوع مستند در حسینیه هنر برگزار می‌شود نیز اظهار کرد: در این حوزه پاتوق انجمن مستندسازان انقلاب اسلامی با حضور فعالان حوزه مستندسازی برپا است و افراد در آن به تبادل اخبار حوزه مستند و نقد و بررسی آثار می‌پردازند.
وی با بیان اینکه محفل طنزپردازان نیز به تازگی در حسینیه هنر شکل گرفته است، عنوان کرد: هنرمندان طنزپرداز پیش‌تر نیز فعالیت داشته‌اند اما پاتوقی که آنان را گردهم آورد وجود نداشت، در همین راستا پاتوق طنز شکل گرفت و هم اکنون جلسه‌های ابتدایی آن، در حال برگزاری است.
معرفی هیئت «لبیک»
مسئول حسینیه هنر در ادامه معرفی برنامه‌های حسینیه هنر مشهد، درباره هیئت حسینیه هنر، «لبیک» افزود: هیئت «لبیک» از هیئت‌های فعال مشهد است و مراسم آن در تمام مناسب‌های مذهبی برگزار می‌شود که تعداد جلسه‌های آن به 50 شب در سال می‌رسد.
وی با اظهار این مطلب که ما در انتخاب سخنران و محتوای مداحی جلسه‌های هیئت «لبیک»، توجه ویژه‌ای داشته‌ایم، ادامه داد: ما سعی کردیم از کسانی استفاده کنیم که در فضای تفکر انقلابی باشند و تاکنون سخنرانانی همچون حسن رحیم‌پور ازغدی، حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت، حجت‌الاسلام رضا روح، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی و ... دعوت شده‌اند.
وی همچنین اضافه کرد: علاوه بر مناسبت‌های ثابت، اگر شخصیتی از تهران در مشهد حضور داشته باشد، از حضورشان استفاده می‌کنیم؛ به مناسبت‌های مختلفی که پیش می‌آید نیز برنامه‌های عمومی خواهیم داشت که از جمله آن‌‌ها می‌توان به برگزاری شب شعر به مناسبت شهادت شهید محسن حججی و دعوت از حسن رحیم‌پور ازغدی به مناسبت چهلمین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی اشاره کرد.
ابوالقاسمی با بیان اینکه سخنرانی‌ها و مداحی‌های هیئت «لبیک» در کانال هیئت «hosseinieh_honar@» بارگذاری می‌شود، بیان کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص عمده برنامه‌های حسینیه هنر مشهد، اعلام فرخوان‌ها و ... نیز از طریق کانال حسینیه هنر مشهد انجام می‌شود.
یادآور می‌شود، پاتوق داستان و پاتوق شعر حسینیه هنر، چهارشنبه هر هفته از ساعت 17 تا 19، پاتوق انجمن مستندسازان انقلاب اسلامی و دوشنبه‌ها از ساعت 17 تا 19، پاتوق طنز سه‌شنبه هر هفته از ساعت 15 تا 17 و کلاس آموزشی داستان‌نویسی نیز شنبه‌ها از ساعت 17 تا 19 برگزار می‌شود؛ سایر دوره‌ها و جلسه‌های حسینیه هنر مشهد نیز از طریق کانال این حسینیه با آی‌دی، hosseinieh_honar_mashhad@ اطلاع‌رسانی می‌شود.
captcha