اربعین پاسدار مفاهیم عاشورایی است
کد خبر: 3641973
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶

اربعین پاسدار مفاهیم عاشورایی است

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار گفت: همانطور که غدیر ضامن و پاسدار دین و رسالت است، اربعین نیز پاسدار و حافظ پیام عاشورا و انتقال‌دهنده آن به آیندگان تاریخ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی تبار، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی «از غدیر تا اربعین» که با موضوع مقصد شناسی اربعین، ظهر امروز 23 شهریورماه در محل تالار پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه سوم سوره مبارکه مائده گفت: این آیه به جریان غدیر اشاره دارد که واقعه غدیر را تبیین می‌کند.
وی افزود: امروز به برکت غدیر، دشمنان و بدخواهان اسلام و منافقان از اینکه بتوانند به دین آسیب برساند، تمام نقشه‌هایشان نقش بر آب شده است.
شریعتی‌تبار اظهار کرد: کامل شدن تمدن دین حیات بخش اسلام از برکات غدیر است، چرا که در این روز نعمت بزرگ دین و رهبری الهی به اوج خود رسید.
وی به نقاط مشترک اربعین و غدیر اشاره کرد و افزود: همانگونه که غدیر کمال رسالت است، اربعین نیز نقطه بلوغ جریان عاشوراست.
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: جریان غدیر و اربعین نه یک جریان صرف تاریخی بلکه یک جریان زنده، مستمر و پویا برای جامعه بشری بوده که باید تعریف، توجه و بازخوانی شود.
شریعتی‌تبار گفت: همانطور که غدیر ضامن و پاسدار دین و رسالت است، اربعین نیز پاسدار و حافظ پیام عاشورا و انتقال‌دهنده آن به آیندگان تاریخ است.
وی تصریح کرد: جامعه امروز نیازمند غدیر به عنوان یک جریان مستمر برای حیات بشر است، چرا که جامعه بشری نیازمند دین است.
در ادامه حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، دبیر شورای سیاست‌گذاری همایش ملی از غدیر تا اربعین بیان کرد: فتنه صدر اسلام پیشگویی قرآن بود.
وی با بیان اینکه عبور از این فتنه زمان طولانی می‌طلبید، ادامه داد: این مدت زمان برای دور شدن از فرد گرایی و خود محوری به سوی حرکت جمعی بر مدار ولایت و سامان پیدا کردن جریان بود.
اصفهانیان افزود: نهال نو پای اربعین ثمره عمیق غدیر است، اما نه غدیری که مورد اختلاف باشد بلکه غدیری که تقارب ادیان را نشانه گرفته است.
وی نسبت به رفتار و نگاه هوشمندانه و دقیق نخبگان در مقوله غدیر تا اربعین تأکید کرد.
وی گفت: همانطور که نبوت با غدیر به اوج بالندگی رسید، عاشورا نیز در اربعین به اوج خود رسید.
شریعتی‌تبار اضافه کرد: جریان غدیر و عاشورا یک جریان مستمر و پایدار برای بشریت است نه یک جریان تاریخی.
وی بیان کرد: جامعه امروز ما نیازمند غدیر است چرا که به دین نیازمند است.
گفتنی است، جلسات کارگروهی با موضوعات تربیتی ـ اجتماعی، فردی و مقصد شناسی جریان اربعین با حضور اساتید برجسته برگزار شد.
captcha