اربعین سکوی پرش به لقاء الله است
کد خبر: 3641978
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵

اربعین سکوی پرش به لقاء الله است

گروه اجتماعی: مدیر موسسه مطالعات راهبردی نور گفت: اربعین حسینی(ع) یک سکوی پرش برای رسیدن به لقاء الله است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمحمدمحسن دعایی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی نور در جلسه کارگروه دومین همایش ملی از غدیر تا اربعین که ظهر امروز 23 شهریورماه در محل تالار طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، در خصوص جایگاه و آموزه عدد چهل، اظهار کرد: عهدی به نام چهل روز برای یک استقامت ورزیدن در آموزه‌های قرآنی و عرفانی و همچنین احادیث بسیار دیده شده است.
وی در ادامه به داستان قوم حضرت موسی و 40 سال سرگردانی این قوم اشاره کرد و گفت: قوم موسی با توبه و انابه به درگاه خدا بعد از 40 سال نجات یافتند و حضرت موسی پس از یک اربعین‌گیری به لقاءالله رسید.
دعایی نسبت به ترویج فرهنگ چله‌نشینی با اقتباس از اربعین سیدالشهداء(ع) و تقویت آن تأکید کرد.
وی تصریح کرد: با اربعین گیری از گناه، چهل روز برای تقویت یک خوبی تلاش کنیم.
در ادامه حجت‌الاسلام عبدالحمید واسطی، معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی نور گفت:مرکز ثقل تربیتی اربعین همان حس حضور بی‌نهایت الهی است.
وی افزود: نیاز به تربیت در دو محور تمرکز روی عبور از خود و تمرکز به خدا محوری و خداگرایی در زندگی است.
واسطی حاجت‌خواهی و تقدس گرایی را در این خصوص لازم برشمرد و اظهار کرد: این دو باید به سمت ارتباط به ملکوت الهی متصل شود.
در بخش دیگر این جلسه حجت‌الاسلام مصطفی احمدی فر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیة(ص) به ابعاد مختلف تربیتی اربعین پرداخت و افزود: موضوع تربیت و بهداشت روانی در پرتو اربعین بسیار گسترده و شامل ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و ... است.
وی گفت: اربعین را یک بعد خلاصه نکنیم، چرا که دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری است که می‌توان در بهداشت جسم و جان از آن استفاده کرد.
همچنین حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) مشهد در خصوص شیعیان اربعینی بیان کرد: چهار محور شامل تحول، اتصال به امام در یک بازه گسترده، دیدن طاعت و طاعت جمعی در مورد تربیت قابل بحث است.
وی گفت: در این سیر عهد به امام و استمرار به این عهد به عنوان وفای به عهد که از فضای تحولی شروع و در فضای تربیتی متصل می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
captcha