پرچم عزای امام حسین(ع)؛ از مشهد تا نورنبرگ
کد خبر: 3642137
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲

پرچم عزای امام حسین(ع)؛ از مشهد تا نورنبرگ

گروه اجتماعی: با نزدیک شدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، همراه با تبرک شدن بر آستان حرم حضرت ثامن‌ الحجج(ع)، راهی کشور آلمان می‌شوند تا یادبودی باشند از تجلی ارادت ایرانیان به خاندان اهل بیت(ع).

ماه ذی الحجه که از غدیر عبور می‌کند، کم کم بوی محرم به مشام می‌رسد و همه عاشقان حسینی(ع) به رسم همه ساله در تکاپوی برپایی بیرق‌های عزای سید و سالار شهیدان هستند. از این رو، برو بیا در بازار پرچم و بیرق عزا این روزها زیاد شده و همه دوستداران اهل‌بیت(ع) ازهر شهر و دیاری می‌آیند تا پرچم و بیرق عزا را از مشهد الرضا(ع) تهیه و با متبرک کردن در حرم خورشید هشتم برای نصب در حسینیه و تکایای شهر و دیار خود ببرند.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آماده شدن برای مراسم عزای سیدالشهدا(ع) ما را بر آن داشت تابه این بازار سری بزنیم و از حال و هوای اینجا خبری بگیریم.
پرچم عزای امام حسین(ع)؛ از مشهد تا نورمبرگ

از خوانندگی تا روضه خوانی/ اهل‌بیت(ع) دستم را گرفتند

مهدی یغمایی ، از کسبه بازار پرچم فروشان در گفت‌وگو با ایکنا از نحوه ورود خود به این کار می‌گوید: 10 سالی هست که مشغول به این کار شدم اما آمدن من به این کار به نصیحت مادرم بود، چراکه در اوایل جوانی با صدای خوشی که داشتم  تصمیم گرفتم که خواننده شوم اما پس از بیماری سخت مادرم به نصیحت ایشان روضه خوانی در مراسم عزای امام حسین(ع) را آغاز کردم.

پرچم عزای امام حسین(ع)؛ از مشهد تا نورمبرگ

وی ادامه می‌دهد: همزمان با این اتفاق مادرم سلامتی خود را بدست آورد و از طرفی برادرم تابستان در بازار رضا(ع) مشغول به کار گلدوزی پرچم شد و من نیز تصمیم گرفتم این کار را به عنوان شغلم انتخاب کنم .
این هنرمند مشهدی که تحصیلات دانشگاهی دارد، می‌گوید: شفای مادرم و سایر عوامل دست به دست هم داد تا از خوانندگی به روضه خوانی و گلدوزی پرچم ائمه اطهار(ع) روی آورم و در این مسیر قرار گیرم.
یغمایی بیان می‌کند: هرچند سود حاصل از این کار 10 درصد بیشتر نیست، اما به لطف خدا و عنایت اهل‌بیت(ع) برکت این کار چرخ زندگی‌ام را می‌چرخاند.
وی درحالی که استادانه طرح خطاط را گلدوزی می‌کند، می‌گوید: طرح اولیه توسط خطاط و نقاش طراحی و نقاشی شده و سپس گلدوزی می‌شود.
یغمایی اظهار می‌کند: حدود دو درصد کار برای کشورهای خارجی از جمله عراق، سوریه، کویت و برخی از کشورهای اروپایی به صورت سفارشی تهیه و ارسال می‌شود.
پرچم عزای امام حسین(ع)؛ از مشهد تا نورنبرگ

پرچم عزای امام حسین(ع)؛ از مشهد تا نورمبرگ

وی که در حال گلدوزی پرچم منقش به نام مبارک ابا عبدالله الحسین(ع) است، ادامه می‌دهد: شیوه گلدوزی سنتی است، اما مشتریان خاص خود را دارد و این پرچم از سوی یک ایرانی مقیم آلمان برای حسینیه الزهرا(س) شهر نورنبرگ سفارش داده شده است، البته قبلاً نیز برای این حسینیه پرچم گلدوزی کرده‌ام.
در ادامه منصور اسدی نیز جوان حدود 25 ساله که یک ماهی هست به این کار مشغول شده می‌گوید: محرم نزدیک است اما بازار تولید و فروش پرچم از یک ماه قبل محرم آغاز شده است.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر چاپ نقش و طرح بر روی پارچه مخمل جدیدترین روش است که در کارگاه اطراف مشهد این کار انجام شده و برای فروش به بازار عرضه می‌شود.
اسدی بیان می کند: تنوع در کار زیاد است و سلایق مشتریان نیز متفاوت، اما در مجموع 95 درصد کار بر روی پارچه مخمل و 5 درصد بر روی ساتن ارائه می‌شود.

پرچم عزای امام حسین(ع)؛ از مشهد تا نورمبرگ

وی در خصوص انواع پرچم اظهار می‌کند: طرح کتیبه، آویز، محراب، طرح درب سوخته، شمسه و سردری که روی آن نوشته شده به مجلس عزای حسین(ع) خوش آمدید از انواع پرچم‌ها است که طراحان با خلاقیت و ایده نو همه ساله در طرح‌های زیبا طراحی می‌کنند.
اسدی از خاطرات مشتریان که برای ادای نذر خود پرچم را برای اهداء به حسینیه تهیه کرده بودند گفت و از برکات حضور در این فضا که تأثیرش آرامش است.
زهرا اسماعیلی
captcha