ساخت زائرسرا؛ سوغات فرهنگی بچه‌های باران برای معلولان/ اختصاص بخشی از مدرسه هنر مسعود کیمیایی به معلولان
کد خبر: 3642165
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

ساخت زائرسرا؛ سوغات فرهنگی بچه‌های باران برای معلولان/ اختصاص بخشی از مدرسه هنر مسعود کیمیایی به معلولان

گروه فرهنگی: عضو هیئت مدیره مؤسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران با اشاره به اینکه تقویت روحیه و خدامحوری معلولان، هدف اصلی مؤسسه بچه‌های باران است، از ساخت اولین آموزشگاه تخصصی هنر خبر داد و افزود: ایجاد زائرسرا برای زائران معلول، سوغات فرهنگی بچه‌های باران به آنها است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مسعود کیمیایی، کارگردان پیشکسوت سینما و فیلمنامه‌نویس و پولاد کیمیایی، بازیگر سینما و تلویزیون، شب گذشته، 24 شهریورماه در مؤسسه خیریه توانمندسازی و هنری بچه‌های باران که به سرپرستی حمید کیانیان، کارگردان و نویسنده تئاتر معلولان اداره می‌شود، حضور یافتند.
در ابتدا مراسم با اجرای، معلولان آغاز شد و در ادامه سمیرا صالح‌زاده، مسئول روابط عمومی و عضو هیئت مدیره مؤسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران با اشاره به تأسیس این مرکز از 9 سال پیش به سرپرستی و کارگردانی حمید کیانیان، ادامه داد: این مجموعه با سبک تئاتر درمانی و با هدف ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس معلولان، فرهنگسازی و تغییر نگرش مردم و مسئولان از ترحم به احترام نسبت به معلول، کارآفرینی و اشتغال‌زایی، تقویت روحیه خودباوری و خدامحوری، فعالیت‌های خود را با 12 نفر آغاز کرد و به لطف خدا هم‌اکنون 106 عضو دارد.
وی در همین راستا اضافه کرد: ما تصمیم داریم با اجرای نمایش‌های بچه‌های باران، پیام عشق، امید و پیام قدرتمند «می‌توانم» را به تمام شهرهای کشور و کشورهای دیگر اشاعه دهیم که در همین راستا بچه‌های باران در 26 شهر کشور بالغ بر 500 اجرا داشته‌اند.
ساخت زائرسرا؛ سوغات فرهنگی بچه‌های باران برای معلولان/اختصاص بخشی از مدرسه هنر مسعود کیمیایی به معلولان
صالح‌زاده با اشاره به امکانات محدود مؤسسه بچه‌های باران، اظهار کرد: متأسفانه ما به خاطر فضای محدودی که در ملکی استیجاری داریم بیش از حدود 40 نفر از بچه‌ها را نمی‌توانیم پوشش دهیم.
تقویت روحیه و خدامحوری معلولان؛ هدف اصلی مؤسسه بچه‌های باران
وی با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت‌های ما با رویکردی اخلاقی و خداجویانه انجام می‌شود، عنوان کرد: کار کردن با بچه‎های معلول سختی‌های خاص خود را دارد، برنامه‌هایی مثل صعود به قلعه هزارپله رودخان با 1200 پله در شهرستان فومن در سال 1394 توسط 22 نفر از اعضای مجموعه با پنج ساعت رفت و برگشت و ثبت رکورد ملی ایران و آسیا، کویرنوردی، حضور در همایش‌ها و جشن‌های مختلف در سراسر کشور، ایجاد بیش از 150 غرفه کارآفرینی از محصولات صنایع دستی، برگزاری تئاترهای مختلف و شرکت در جشنواره‌ها به منظور تقویت روحیه معلولان و شناخت خود و خدامحوری از مهم‌ترین برنامه‌های این مؤسسه به شمار می‌رود.
مسئول روابط عمومی مؤسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران با بیان این مطلب که مؤسسه بچه‌های باران یک خیریه فرهنگی و هنری با رویکردی اخلاقی و خداجویانه است و کار کردن با معلولان سختی‌های خاص خودش را دارد، اظهار کرد: با تمام احترامی که برای سایر مجموعه‌های خیریه قائل هستیم، سبک‌ بسیاری از این مؤسسه‌ها ایجاد ترحم است و با همین سبک توانسته‌اند مشارکت‌های قوی مردمی را جذب کنند.
وی در همین راستا با اشاره به سختی‌های کار فرهنگی آن هم بی‌تزویر و ترحم به خصوص برای بچه‌های معلول در کشور، اضافه کرد: مشارکت‌های مردمی در این خیریه بسیار ضعیف است و این مؤسسه در تمام 9 سال گذشته به همت خود اعضا و با ایده‌ها و کارگردانی حمید کیانیان، اجرای نمایش، برپایی بازارچه، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف و با فروش بلیت‌های نمایش و آثار اعضا مجموعه اداره می‌شود.
صالح‌زاده در ادامه با بیان اینکه این مؤسسه با رویکردی فرهنگی و هنری فضا را برای شکوفایی استعداد معلولان فراهم آورده است، اظهار کرد: جای تأسف و نگرانی است که برخی معلولان، سال‌های سال روی تخت‌های آسایشگاه‌ها خوابیده‌اند در حالی که مؤسسه بچه‌های باران اعلام کرده است که بدون هیچ چشم داشت مالی از معلولان آسایشگاه‌ها تست می‌گیرد تا برای ورود به جامعه و بازار کار با مشکلی همراه نباشند؛ با این وجود، مسئولان آسایشگاه‌ها به دلیل سیاست‌هایی که داشتند قبول نکردند.
ساخت زائرسرا؛ سوغات فرهنگی بچه‌های باران برای معلولان
عضو هیئت مدیره مؤسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران با اشاره به تصمیم این مؤسسه برای تأسیس اولین آموزشگاه تخصصی هنر ویژه معلولان، اظهار کرد: این مؤسسه توسط بچه‌های باران تأسیس می‌شود و هرگونه آموزش‌ از جمله فیلمنامه‌نویسی، بازیگری و ... را ارائه می‌کند، علاوه بر اینکه واحدهای فیزیوتراپی، آب‌درمانی، کاردرمانی، زائرسرا و ... برای همه معلولان سراسر کشور نیز از بخش‌های دیگر آموزشگاه هنر معلولان است تا معلولانی که به مشهد می‌آیند، بتوانند علاوه بر زیارت دستاوردهای فرهنگی خوبی نیز از مشهد به یادگار ببرند.
وی در همین راستا اضافه کرد: ما خوشحال می‌شویم اگر شعبه‌های دیگری از مؤسسه بچه‌های باران در شهرهای دیگر ایجاد شود. 
صالح‌زاده با اشاره به هزینه‌های بسیار سنگین تأسیس آموزشگاه تخصص هنر ویژه معلولان، اضافه کرد: هزینه کل ساخت این آموزشگاه یک میلیارد و 500 میلیون تومان در فاز اول برآورد شده اما شاید هنوز یک دهم آن هم جمع‌آوری نشده است؛ ما پیگیر هستیم با جشن‌های گلریزان در تهران و مشهد که در آینده برگزار خواهد شد، هزینه ساخت این آموزشگاه با کمک خیران و مسئولان تأمین شود.
وی تنها تفاوت معلولان با افراد به ظاهر سالم را اندیشه و تفکر آنان دانست و بیان کرد: چراکه شاهدیم بسیاری از افرادی که به ظاهر سالم هستند در کنج انزوا، افسردگی و باورهای غلط خودشان در منزل هستند و فعالیتی ندارند اما بچه‌های باران ثابت کردند حضور فعالشان در عرصه‌های فرهنگی و هنری در سراسر کشور فراتر از تمام ظواهر و جسم به ظاهر سالم است.
صالح‌زاده با اشاره به کسب مقام‌های اول تا سوم و رتبه‌های برتر جشنواره‌های مختلف تئاتر معلولان، ادامه داد: در چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر در اصفهان که سال گذشته با حضور 35 شهر از ایران و شش کشور آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند، ارمنستان و اوگاندا برگزار شد، بچه‌های باران تنها با دو نمایش خیابانی و صحنه‌ای 16 رتبه برتر را به خود اختصاص دادند.
علی صمدی جوان، کارشناس و مورخ تاریخ که میهمان این مراسم بود، روی سن رفت و از موفقیت‌های خودش به عنوان یک معلول و لزوم توجه معلولان به توانایی‌های بالقوه‌شان گفت. 
صمدی جوان ادامه داد: من عضو کوچکی از جامعه معلولان هستم و معلولیت من جسمی حرکتی، متوسط ، تلفیقی از مادرزادی و از اشتباهات پزشکی است.
وی با اشاره به یک‌سال عقب‌افتادگی‌اش در کلاس اول ابتدایی به علت معلولیت، اظهار کرد: مدیر مدرسه به مادرم گفت فرزندنت را از این مدرسه ببر چون حواس بچه‌ها به او پرت می‌شود اما بعدها روندی که آرزویش را داشتم فراهم شد و من امروز، دارای مدرک لیسانس مدیریت جهانگردی، لیسانس و فوق لیسانس تاریخ معاصر از دانشگاه فردوسی هستم.
وی در ادامه فعالیت‌ها و افتخارهایی که با وجود معلولیت به دست آورده بود، بیان کرد: 18 سال پارابدمینتون بازی کردم، 28 مدال از مسابقات مختلف دارم، در همایش‌های مختلف اجرا می‌کنم، در حوزه مارکتینگ هم فعالیت دارم و مشاور روزنامه خراسان در حوزه مارکتینگ تهاتری هستم علاوه بر این عضو شورای ناظر بر انجمن شاخه خراسان و مدیر روابط عمومی انجمن پارسه هستم که سال گذشته همایش‌های مختلفی به مناسبت مشهد 2017 برگزار کرد.
ساخت زائرسرا؛ سوغات فرهنگی بچه‌های باران برای معلولان/اختصاص بخشی از مدرسه هنر مسعود کیمیایی به معلولان
در ادامه مراسم، با حضور مسعود و پولاد کیمیایی، بچه‌های باران به اجرای نمایشی با موضوع معرفی معلولان، توانایی‌های بزرگ آنان و تغییر نگرش مردم به معلولان پرداختند که مسعود کیمیایی پس از آن حرف دل خود را خطاب به بچه‌های باران این گونه، ابراز کرد: من از صمیم قلب می‌گویم هرچه زیبایی وجود دارد در اینجا است؛ صدای من که 60 سال است در سینما هستم و فیلم‌ می‌سازم به اندازه صدای شما رسا نیست چراکه شما با انسان سروکار دارید و به قلب آدم می‌نشینید.
کیمیایی با بیان اینکه من در واقعیت، اصل و نسب شما هستم، ادامه داد: وقتی شما تلاش می‌کنید همان‌طور که هستید زندگی کنید، هستی‌تان والاترین و از پاکیزه‌ترین تصویرها است چراکه ما امکان اشتباه زیاد داریم اما شما هیچ‌و‌قت اشتباه نمی‌کنید، وقت اشتباه کردن ندارید چون پر از پاکی هستید.
این کارگردان پیشکسوت سینما گفت: از اینکه در این مکان حضور دارم، خیلی خوشحالم و امیدوارم یک فیلم مشهدی با همین بچه‎های معلول بسازم و با هم کار کنیم.
وی با اشاره به تلاش‌های حمید کیانیان برای معلولان، افزود: او آرمان بزرگی دارد که من حسش می‌کنم؛ در تصورم هم نبود که رضا کیانیان برادر بزرگ‌تر و قوی‌تری دارد.
کیمیایی با بیان اینکه من پیش از این با مؤسسه بچه‌های باران و فعالیت‌هایش آشنایی نداشتم، وعده داد که در سفرهای بعدی‌اش به مشهد جلسات مفصل‌تر و بیشتری به بچه‌های باران اختصاص دهد. 
وی از شعبه دو مدرسه فیلمسازی خود در مشهد، خبر داد و عنوان کرد: اگر این اتفاق بیفتد که قطعا همین‌طور است، بخشی از آن به بچه‌های باران اختصاص پیدا می‌کند.
پولاد کیمیایی، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در ادامه، ابراز کرد: انسان بدون مقاومت و تلاش چیزی نیست، اینکه همه دنیا علیه‌ کسی باشند اما مبارزه کند و امید داشته باشد، مهم‌ترین چیز است؛ حس ترحم و غم خیلی بد است.
در ادامه، حمید کیانیان، کارگردان و سرپرست تئاتر و مؤسسه بچه‌های معلول باران، اظهار کرد: 60 درصد هنرمندان سینمای ما مشهدی و 60 درصد دانشگاه هنر اهل خراسان هستند و این منطقه، خطه هنرپروری است.
وی در همین راستا با اشاره به اختصاص زمین برای ساخت آموزشگاه تخصصی هنر ویژه معلولان در مشهد جهت اشتغال‌زایی برای آنان، استفاده از هنر آنان و ... خطاب به مسعود کیمیایی، بیان کرد: ما در آینده برنامه‌های زیادی داریم که همکاری، هم‌فکری و کمک معنوی شما می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد.
یادآور می‌شود، افراد برای مشارکت در طرح زائرسرا و اولین آموزشگاه تخصصی هنر ویژه معلولان می‌توانند مبالغ خود را به شماره کارت رسالت 5041727010000725 و جهت اطلاعت بیشتر با شماره 09379149757 و 09151113886 تماس حاصل فرمایند و برای مراجعه به دفتر مؤسسه بچه‌های باران در مشهد به نشانی ابتدای بزرگراه وکیل‌آباد،بلوار امامت، شماره 12، پلاک 11 حضور یابند.
captcha