ساختار کمیته اعزام بازنگری شود/ تجربیات خوب همراهی قاریان حج 96 با بعثه مقام معظم رهبری/ گلایه از یک اظهارنظر
کد خبر: 3642321
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
قره‌شیخلو:

ساختار کمیته اعزام بازنگری شود/ تجربیات خوب همراهی قاریان حج 96 با بعثه مقام معظم رهبری/ گلایه از یک اظهارنظر

گروه فعالیت‌های قرآنی: قره‌شیخلو، قاری بین‌المللی اعزامی به حج 96 که سرپرستی قاریان حاضر در موسم حج را نیز برعهده داشت، پس از بازگشت به ایران طی نشستی خبری، ضمن ارائه گزارشی از این سفر بر ضرورت اصلاح ساختار کمیته اعزام تاکید کرد.

ساختار کمیته اعزام قاریان اصلاح شود
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست مهدی قره‌شیخلو، به منظور ارائه گزارش از برنامه‌های قرآنی حج 96 امروز، 25 شهریورماه در محل دفتر ریاست سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. مسئول قاریان حاضر در حج 96 اظهار کرد: ما امسال توفیق داشتیم تا به همراه تعدادی از دوستان قرآنی و به دعوت بعثه مقام معظم رهبری برای برنامه‌های حج سال 96 در مراسم حج امسال حضور داشته باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: بعد از اینکه امسال کمیته اعزام از معرفی کاروان نور برای حضور در حج سال 96 خودداری کردند که دلایل آن نیز لااقل برای عموم جامعه قرآنی خیلی مشخص نیست، بعثه مقام معظم رهبری و شخص حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، تدبیر خوبی را انجام دادند تا مراسم حج امسال خالی از جمعیت قرآنیان نباشد و تدبیر ایشان نیز این بود که تعدادی از قرآنیان را به عنوان همکار بعثه مقام معظم رهبری دعوت کردند که در کارهای اجرایی بعثه مشارکت داشته باشند و در کنار آن نیز برنامه‌های قرآنی را نیز انجام دهند.

مسئول گروه قرآنی اعزامی به مراسم حج امسال ادامه داد: اتفاقا این امر تجربه خیلی خوبی بود از این جهت که قرآنیانی که در دوره‌های قبل حضور داشتند،‌ یکی از مشکلاتشان این بود که وقت اضافه زیادی داشتند و در طول سفر هر کدام از قاریان شاید حداکثر پنج یا شش بار تلاوت قرآن داشتند که این به خودی خود آسیبی برای ایشان بود ولی امسال به جهت اینکه ما به صورت همکار دائمی بعثه در مراسم حضور داشتیم و طبق سیستم اداری بعثه از ساعت 8 تا 12 و 16 تا 20 در کارهای اجرایی مشارکت داشتیم، وقت ما تقریبا پر بود و در کنار آن نیز برنامه‌های قرآنی را نیز انجام می‌دادیم. البته وقتی گفته می‌شود در کنار این برنامه‌ها کار قرآنی نیز انجام می‌شد این بدان معنی نیست که کار قرآنی در حاشیه قرار داشت، بلکه در این زمینه برنامه‌های فراوانی نیز اجرا شد.

‌قره‌شیخلو تصریح کرد: ویژگی دیگری که مراسم امسال داشت، این بود که تعداد ما نسبت به سال‌های قبل خیلی کم شده بود که این تعداد شامل شش نفر قاری، یک نفر حافظ و یک گروه تواشیح پنج نفره بود که البته یکی از دوستان حافظ نیز اواخر به جمع ما اضافه شد که مجموعا تعداد ما به 13 نفر رسید. البته در دوره‌های قبل حداقل بیست نفر یا بیشتر به مراسم اعزام می‌شدند ولی ما امسال شاید کمترین تعداد قرآنیان در طول سال‌های بعد از انقلاب را در مراسم حج داشتیم.

وی با بیان اینکه گروه قرآنی حاضر در مراسم امسال تابع سیاست‌های بعثه مام معظم رهبری بود و با توجه به اینکه سال 95 حج تعطیل بود و بعد از یک سال وقفه با توجه به حادثه حج سال 94 امسال مجدد برگزار شده بود، افزود: امسال هم نگرانی‌هایی در این زمینه وجود داشت و هم اینکه دوستان در بعثه خیلی مصر بودند بر اینکه نوع عملکرد همه حجاج ایرانی به نحوی باشد که هیچ بهانه‌ای به دست کسی ندهد تا خدایی ناکرده شاهد اتفاق دیگری مانند گذشته نباشیم به خاطر همین امر ما صد در صد سیاست‌ها و مجموعه سیاست‌گذاری بعثه را دنبال می‌کردیم و سعی می‌کردیم که صد در صد هماهنگ با بعثه عمل کنیم.

ساختار کمیته اعزام قاریان بازنگری شود/ تجربیات خوب همراهی قاریان حج 96 با بعثه مقام معظم رهبری/ گلایه از یک اظهارنظر

مسئول گروه قرآنی اعزامی به مراسم حج امسال اظهار کرد: در زمانی که ما در مراسم حج حضور داشتیم، مصاحبه‌ای از یکی از مسئولان کمیته اعزام صورت گرفته بود که باعث ناراحتی قاریان حاضر در مراسم شد؛ چرا که در این مصاحبه اعلام شده بود که قاریان حاضر در حج امسال، قاریان اعزامی جمهوری اسلامی ایران نیستند! در این زمینه اینکه شخصی یا تشکیلاتی خود را معیار جمهوری اسلامی و ولایت بداند، در حقیقت زمان این نوع تفکر و برخورد گذشته است و ما هم که آنجا بودیم به دعوت بعثه مقام معظم رهبری اعزام شده بودیم و در چارچوب فعالیت‌های بعثه عمل می‌کردیم.

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه گفت: امسال به هر دلیلی از سوی کمیته اعزام صلاح دیده نشد تا قاریان به مراسم حج اعزام شوند، ولی اینکه زحمات دیگران زیر سؤال برود و اعلام شود که افراد اعزام شده، قاریان اعزامی جمهوری اسلامی ایران نیستند، درست نیست.

قره‌شیخلو با بیان اینکه تا آخرین شبی که بنده در عربستان حضور داشتم، بیش از 210 برنامه قرآنی اجرا کردیم که شاید برنامه روزانه ما به 13 اجرای قرآنی می‌رسید. در این زمینه می‌طلبید تا از سوی برخی مسئولان برای دوستانی که اعزام شده بودند و این برنامه‌های فراوان قرآنی را علیرغم همکاری با بعثه در مورد مسائل اجرایی اجرا کردند، آرزوی توفیق داشته باشند نه اینکه تنها خود را معیار همه چیز بدانیم و اینطور فکر و بیان کنیم که چون ما این افراد و قاریان را اعزام نکرده‌ایم، پس این افراد قاریان اعزامی جمهوری اسلامی نیستند.

مسئول گروه قرآنی اعزامی به مراسم حج امسال ادامه داد: این امر باعث دلخوری دوستان قرآنی ما در مراسم حج شد، بنده یک اعتراض و انتقاد نیز نسبت به جامعه قرآنی دارم؛ چراکه نسبت به این عملکردها و موضع‌گیری‌ها هیچ موقع واکنشی نشان نمی‌دهند و این باعث خجالت و شرمندگی است که جامعه قرآنی تا این حد نسبت به اتفاقات پیرامون خود بی‌تفاوت و کم‌توجه است.

وی با بیان اینکه این نوع برخورد از سوی برخی مسئولان درست نیست، تصریح کرد: به نظر بنده اولا باید ساختار کمیته اعزام اصلاح شود؛ چراکه کمیته از روز اولی که تشکیل شد، همانطور که از نام آن پیداست یک کمیته بود یعنی نماینده دستگاه‌های مختلف قرآنی در آن حضور داشتند و یک خرد جمعی بر آن حاکم بود که البته الآن سال‌هاست که این‌گونه نیست و تقریبا خود کسانی که آنجا مسئولیت دارند، یک تنه تصمیم می‌گیرند و برنامه‌ریزی می‌کنند.
قره‌شیخلو با اشاره به اینکه باید ساختار این کمیته حتما اصلاح شده و به همان اصل خود یعنی کمیته‌ای بودن بازگردد، افزود: یعنی دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی که در کشور فعالیت می‌کنند و ظرفیت‌ها را می‌دانند در این کمیته حضور داشته باشند تا یک عقل جمعی بر آن حاکم باشد؛ چراکه ما تاکنون از برخی تک‌روی‌ها و بی‌تدبیری‌ها کم ضربه نخورده‌ایم، البته این بحث به وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی برمی‌گردد که به نظر بنده در این حوزه طی این سال‌ها بسیار کوتاهی و کم‌توجهی کرده است؛ از اصلی‌ترین وظایف این شورا این بود که در آن ساختارها اصلاح و بازبینی شود که متأسفانه تاکنون در این زمینه فعالیتی در شورا صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های بعثه مقام معظم رهبری در مراسم امسال این بود که به نحوی برنامه‌ریزی شود تا بهانه‌ای به دست کسی داده نشود تا مراسم حج آرام و با امنیت کامل برگزار شود که همین اتفاق نیز افتاد، تصریح کرد: برنامه‌های گروه قرآنی حاضر در مراسم امسال شامل دو بخش بود که یک بخش برنامه‌های داخلی ما بود که در داخل کاروان‌ها و نیز از سوی خود بعثه طراحی و مدیریت می‌شد که این برنامه‌ها با حجم سنگینی اجرا شد و تا روز 16 شهریورماه که بنده به کشور بازگشتم بیش از 210 برنامه در قالب محافل انس با قرآن، مراسم انس و معرفت در کاروان‌ها، همایش‌ها و سمینارهای بعثه مقام معظم رهبری برگزار ‌شد که هم‌اکنون نیز دوستان قرآنی در مکه و مدینه حضور دارند و بنده فکر می‌کنم که شاید آمار برنامه‌های امسال ما به حدود سیصد برنامه قرآنی خواهد رسید.
مسئول گروه قرآنی اعزامی به مراسم حج امسال با بیان اینکه این برنامه‌ها شامل تلاوت قرآن، اجرای برنامه جمع‌خوانی توسط گروه تواشیح مشکات و اجرای برنامه توسط حافظان قرآن بود، تصریح کرد: نوع دوم برنامه‌های ما برنامه‌هایی بود که هر ساله در مسجدالحرام برگزار می‌شد که امسال با توجه به حساسیت‌هایی که وجود داشت، با هماهنگی که با بعثه داشتیم قرار شد تا برنامه خود را طی یک شب به صورت آزمایشی در مسجدالحرام اجرا کنیم که اگر اجازه دادند، برنامه‌های خود را اجرا کنیم و اگر این اجازه صادر نشد، حساسیت نشان ندهیم و با توجه به حساسیت‌هایی که وجود داشت، خیلی اصرار بر این کار نداشته باشیم.
قره‌شیخلو اظهار کرد: در این زمینه گروه قرآنی حاضر در مراسم حج شب سوم ذیحجه در مسجدالحرام حضور پیدا کرده و برنامه خود را با تواشیح اسماءالحسنی آغاز کرد که در اواخر اجرای برنامه تواشیح، پلیس عربستان دخالت کرد و اجازه اجرای ادامه برنامه را نداد که این امر نیز باعث شد که ما نیز به دلیل حساسیت‌های موجود اصراری بر ادامه برنامه نداشته باشیم. همچنین، در ادامه نیز بنا بر این شد تا ما امسال در مسجدالحرام به صورت مجموعه‌ای جلسه نداشته باشیم ولی قرآنیان به صورت انفرادی در گوشه‌های مختلف مسجدالحرام تلاوت قرآن داشتند.
مسئول گروه قرآنی اعزامی به مراسم حج امسال با بیان اینکه بنده در مجموع کار گروه قرآنی حاضر در مراسم حج امسال را موفق ارزیابی می‌کنم و فکر می‌کنم که نظر بعثه مقام معظم رهبری نیز همین باشد، اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه قرآنیان حاضر در مراسم در اجرای برنامه‌‌های مختلف با بعثه مقام معظم رهبری همکاری داشتند، تجربه خوبی برای ایشان کسب شد. تیم امسال به خاطر حساسیت‌هایی که وجود داشت تقریبا با سال‌های قبل متفاوت بود البته با توجه به زمان زیادی که حجاج در مکه و مدینه دارند، می‌توان برنامه‌های مختلفی از جمله اصلاح قرائت نماز حجاج، تشکیل جلسات ختم قرآن و ... را ویژه حجاج اجرا کرد. همچنین، در مراسم امسال برنامه‌های مختلفی همچون ترتیل‌خوانی نیم جزء از قرآن که هر شب اجرا می‌شد، بحث اذان‌گاهی و تلاوت قرآن و اذان در این هنگام، برنامه قرائت دعاهای تعقیبات نماز و ... نیز از سوی قرآنیان حاضر در مراسم اجرا شد. 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۱۲:۲۹
0
1
به تحقق این امر باید کمک‌های لازم صورت گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۱۴:۰۹
0
1
با سلام
بالاخره یکی از قرآنیان دل به دریا زد و جرات کرد که از شورای پر قدرت انتقاد کنه. واقعا جای تبریک فراوان داره. امیدوارم این سد شکسته شه و همه بتونند از این شورا انتقاد کنند. ان شاالله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۱۵:۵۲
0
1
برداشت من از این صحبت ها این بود که یکی از دلایل کشتار ۵۰۰ نفری از هموطنانمان در حج سال ۹۴ یک سری تک روی ها و بی تدبیری ها بوده که باعث شده بهانه به دست کسانی داده شود. خواهش من از ایکنا اینه که ته قضیه رو در بیاره و اگر ریاست محترم سازمان دارالقرآن اطلاعاتی در این زمینه دارند لطفا دادستان کل کشور، وزارت اطلاعات و خانواده قربانیان رو در جریان دلیل قربانی شدن عزیزانشان قرار دهید.
آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۲۱:۱۲
0
0
خب شکر خدا که یکی از قرآنیان بالاخره سد عدم انتقاد رو شکست به نظر بنده برخی به دنبال انحصار اعزام در حج به نفع خود هستند قرآنیان باید واکنش نشان دهند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۱:۲۸
0
0
اما بنظر بنده اصلا چنین برداشتی نمی شود کرد و منظور استاد قره شیخلو این نیست
ظاهرا شما قدری ناراحت هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۱:۳۷
0
1
انشالله دوستان ماجور باشند اما اینکه عزیزان بدون در نظر گرفتن دیگر ظرفیت های قویتر و صرفا به دلیل ارتباط بهتر با بعثه بعضا برای بار چندم اعزام شوند هم تصدیق بفرمایید اصلا عادلانه نیست بالاخره خیلی دیگر از افراد اگه آزمون برقرار بود اولویت داشتند....
captcha