شکل‌گیری اولین پارلمان جوانان/ مساجد تقویت کننده هویت دینی و ملی بودند
کد خبر: 3642680
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
تندگویان:

شکل‌گیری اولین پارلمان جوانان/ مساجد تقویت کننده هویت دینی و ملی بودند

گروه جامعه: معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه اوایل سال آینده شاهد شکل‌گیری اولین پارلمان جوانان خواهیم بود، فاصله گرفتن از دین و ملیت را از جمله علل کم رنگ شدن هویت در جوانان به عنوان مهم‌ترین مشکل آنان ارزیابی و عنوان کرد: در گذشته تمام پایگاه‌های نوجوانان و جوانان در مساجد شکل می‌گرفت.

محمدمهدی تندگویان، معاون جدید ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از مهم‌ترین معضلاتی که امروز جامعه جوانان با آن درگیر است را کم رنگ شدن هویت در جوانان دانست و گفت: وقتی جوان هویت وجودی انسانی و جایگاه ارزشمند خود را نیابد دچار تنش و ناهنجاری می‌شود.

وی فاصله گرفتن از دین و ملیت را از جمله علل کم رنگ شدن هویت در جوانان ارزیابی و عنوان کرد: در گذشته تمام پایگاه‌های نوجوانان و جوانان در مساجد شکل می‌گرفت؛ بافت مسجد یک مدل پایگاه برای حضور جوانان بود که در برخی موارد تبدیل به جریانات خاص نیز می‌شد.

تندگویان با بیان اینکه در گذشته حضور نوجوانان و جوانان در مساجد از رونق خاصی برخوردار بود، تصریح کرد: این کاهش حضور جوانان در مساجد به تغییر فرهنگ و سبک زندگی آنان بازمی‌گردد، چرا که محله محوری، مسجد محوری و شیخوخیت در روستاها و محلات از بین رفت و شاکله‌ها از هم گسسته شده است؛ در مقابل فضای مجازی شکل گرفت که با استفاده نامناسب از آن بسیاری از بنیان‌ها در موقعیت
خطر قرار گرفتند.

فضای مجازی ساماندهی و مدیریت نشده است

معاون ساماندهی امور جوانان با ابراز تأسف از اینکه نتوانستیم یک سامانه مناسب برای بهره برداری از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ایجاد کنیم، اظهار کرد: فعالیت‌های شکل گرفته در فضای مجازی بعضا نه تنها به شکل‌گیری هویت ایرانی اسلامی در جوانان کمک نمی‌کند بلکه در تعارض با آن نیز هست.

تندگویان خداباوری را در نسل پیش بسیار قوی‌تر از نسل امروز دانست و گفت: مقصر اصلی در این زمینه پیگیری امور با پژوهش‌های صرفا علمی و جامعه شناسانه فاقد دین است و نتیجه آن از دست رفتن بسیاری از پایگاه‌های خانوادگی و گروهی است که احیا کردن آن نیز بسیار دشوار است.

از قدرت کافی برای نظارت بر دستگاه‌های مسئول برخوردار نیستیم

وی لازمه حل این معضل را فعالیت برخی نهادهایی دانست که وزارت ورزش و جوانان بر آنان نمی‌تواند مدیریتی داشته باشد و گفت:  نهادهایی هستند که قوانین آنان توسط این وزارتخانه تصویب نمی‌شود، بودجه و اعتبار آنان در اختیار ما نیست و جایگاه‌های جداگانه‌ای برای تصمیم گیری دارند و با وجود اینکه در شورای عالی جوانان مصوبات کلی کشوری وجود دارد اما درعمل از سوی این نهادها اجرایی نمی‌شود چرا که ما حق نظارتی بر آنان نمی‌توانیم داشته باشیم.

تندگویان ادامه داد: حل این مشکل و ساماندهی آن می‌تواند در مجلس در قالب برنامه‌های بلندمدت پیگیری شود چرا که ما به عنوان یک معاونت زیر مجموعه یک وزارتخانه نمی‌توانیم برای سایر وزارتخانه‌ها دستورالعمل تولید کنیم و آنان نیز موظف به اجرا باشند. این امر نیاز به قانون گذاری، پیگیری و توبیخ در صورت اجرایی نشدن قوانین دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: این عدم وجود نظارت از جانب معاونت یک موضوع بین بخشی است و نهادهای فرادستی باید ورود پیدا کنند. در زمینه فرهنگ نیز همین مشکل وجود دارد چرا که نهادهای فرهنگی مختلفی وجود دارند که به موازی کاری می‌پردازند و علی رغم هماهنگی‌هایی که ایجاد می‌شود در اجرا با مشکل برخورد می‌کنند.

ایجاد مجلس جوانان  

این عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود به مهم‌ترین اقداماتی که دنبال خواهد کرد اشاره و عنوان کرد: مجلس جوانان مصوب بوده و باید تا کنون شاهد عملیاتی شدن آن بودیم اما بنا به دلایلی هنوز شکل نگرفته است. این مجلس مشابه پارلمان‌های دانش‌آموزی و دانشجویی موجود است اما می‌تواند بسیار توانمندتر باشد.

تندگویان با اشاره به وجود دفاتر معاونت جوانان و مؤسسات مردم نهاد در استان‌ها اظهار کرد: اکنون باید یک مدلی از انتخابات جوانان را برگزار کنیم و موضوع مجمع ملی جوانان نیز زیر مجموعه این مجلس قرار گیرد. در این راستا باید شاهد شکل گیری انتخابات جوانان در کشور همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی باشیم با این تفاوت که رأی دهندگان صرفا جوانان خواهند بود.

دارا بودن خاصیت تولید لایحه

وی نخبگان و مستعدان را از جمله نامزدهای جوانان هر استان دانست که توسط مؤسسات مردم نهاد و دفاتر معاونت معرفی می‌شوند و گفت: تعداد تشکیل جلسات این مجلس باید مورد بحث قرار گیرد و مصوبات و خروجی آن به عنوان دستورالعمل‌هایی برای معاونت جوانان قرار گیرد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با این امر موافق است و این مجلس می‌تواند  خاصیت تولید لایحه برای ارسال به مجلس شورای اسلامی را داشته باشد.

معاون ساماندهی امور جوانان در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه بخش‌هایی از این مهم پیش از ورود وی به معاونت انجام گرفته است، گفت: شاکله‌هایی از این مجمع شکل گرفته و مؤسسات مردم نهاد نیز در حال فعالیت هستند؛ در حال حاضر باید وارد مرحله اجرا برای نحوه انتخابات شویم. تا پایان امسال باید کارهای اجرایی صورت گیرد و اوایل سال آینده شاهد شکل گیری اولین پارلمان جوانان باشیم.
captcha