روایت جان‌باختگان 13 کشور در فاجعه منا
کد خبر: 3642684
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴

روایت جان‌باختگان 13 کشور در فاجعه منا

گروه فرهنگی: کارگردان برجسته انیمیشن از اتمام ساخت اثری 54 قسمتی با عنوان «مومنان مهاجر» در اسفندماه 96 خبر داد و گفت: در این انیمیشن به داستان مسلمانان 13 کشور جهان همچون پاکستان، افغانستان، آفریقا، میانمار و ... که در حادثه منا جان خود را از دست داده‌اند، پرداخته شده است.

سیدعلی پورحسینی، کارگردان برجسته انیمیشن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، از اتمام ساخت انیمیشن 54 قسمتی «مومنان مهاجر» در اسفندماه 96  خبر داد و اظهار کرد: این انیمیشن که به صورت خودجوش شکل گرفته؛ به داستان مسلمانان 13 کشور همچون پاکستان، افغانستان، آفریقا و... که در حادثه منا جان خود را از دست داده‌اند، می‌پردازد که از این 54 قسمت، 15 قسمت به بررسی و به نوعی معرفی شهدای فرهیخته ایرانی فاجعه منا اختصاص یافته است.
وی گفت: داستان این انیمیشن از آنجایی آغاز می‌شود که پسری نقاش، پدر خود را در حادثه منا گم می‌کند و از شهادت و یا زنده بودن پدرش بی‌اطلاع است؛ به همین دلیل شروع به طراحی چهره پدر می‌کند که در پایان، نقاشی زنده می‌شود و با دادن اطلاعاتی از مکان شهادت دیگر مسائل را مشخص می‌کند. بر همین اساس پسر با طراحی دیگر چهره‌های فاجعه منا و سفر به کشورهای مختلف با آداب و رسوم متفاوتی آشنا می‌شود و برای حل مشکلات این خانواده‌ها در داستان تلاش‌های بسیاری می‌کند.
روایت جان‌باختگان 13 کشور در فاجعه منا
وی از طراحی کاراکتر رضا کیانیان، بازیگر برجسته کشور در این اثر خبر داد و افزود: با نزدیک شدن به سالگرد فاجعه منا، مرحله پیش تولید «مومنان مهاجر» آغاز و به مدت 3 الی 4 ماه به طول انجامید. در این اثر حتی شخصیت‌هایی که به طور غیرمستقیم با این واقعه در ارتباط بوده‌اند نیز طراحی شدند که از جمله آن می‌توان به کاراکتر رضا کیانیان بازیگر برجسته کشور که بعد از حادثه منا طوماری را با امضای هنرمندان به سازمان ملل ارسال کردند، اشاره کرد که ایشان بعد از دیدن کاراکترشان در این انیمیشن بسیار از این کار خوشحال شدند.
ترجمه «مومنان مهاجر» به چند زبان دیگر با همکاری جامعةالمصطفی(ص)
وی از ترجمه «مومنان مهاجر» به چند زبان مختلف با همکاری جامعةالمصطفی(ص) و حوزه علمیه خبر داد و تصریح کرد: با رایزنی‌هایی که با این دو بخش انجام داده‌ایم نگاهی فراملی به پخش این اثر در شبکه‌های خانگی و دیگر کشورها علاوه بر رسانه ملی داریم.
وی با اشاره به تیم 9 نفره سازنده این انیمیشن، عنوان کرد: ساخت این اثر که همچنان ادامه دارد؛ از سه مرحله پژوهش، پیش تولید و تولید تشکیل شده که تنها 11 ماه به منظور تحقیق، پژوهش میدانی و انتخاب شهدای فرهیخته و قهرمانان کشورهای مختلف که در زمان زندگی خود تأثیرگذار بودند و فقدان آن‌ها برای مردم درد بزرگی به شمار می‌رود، اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه «مومنان مهاجر» اثری جهادی به شمار می‌رود، بیان کرد: هر قسمت از این انیمیشن حدود 25 دقیقه است که با مقایسه این اثر با دیگر انیمیشن‌های ساخته شده هم رده خودش؛ می‌توان گفت هر دقیقه از این کار حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان هزینه دارد اما اعضای تیم سازنده این انیمیشن تا به امروز به صورت خودجوش و انقلابی برای این اثر تلاش کرده‌اند و با توجه به اینکه برخی از اعضا، خود، تعدادی از عزیزانشان را در حادثه منا از دست داده‌اند، با جان و دل کار را جلو می‌برند و حتی در زمان طراحی کاراکترها اشک می‌ریزند. 
وی ابراز کرد: نباید به فاجعه منا با چشم یک تیتر خبری تنها در روزهای ابتدایی این اتفاق نگاه کرد، با نگاهی چند روزه به اتفاقاتی که در جامعه ما رخ می‌دهد هیچگاه پیشرفت نخواهیم کرد، اگر 20 سال هم از این حادثه بگذرد، این واقعه باز هم تازه است، چرا که می‌توان المان‌هایی را از این رخداد بیرون کشید که باعث بیداری و بصیرت مسلمین جهان خواهد شد.  
captcha