هزینه‌های هنگفت مسابقات چه سودی به حال فرهنگ قرآنی کشور دارد
کد خبر: 3643227
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
یادداشت وارده؛

هزینه‌های هنگفت مسابقات چه سودی به حال فرهنگ قرآنی کشور دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و مدرس قرآن کریم به بهانه چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، نکاتی را در مورد کلیت مسابقات قرآن بیان کرده است و از مباحثی مانند اینکه چه میزان از این بودجه صرف آموزش و پرورش حافظان و قاریان کشور می‌شود؟ آیا نباید به اساتیدی که این حافظان و قاریان را پرورش می‌دهند، دست مریزاد گفت و آن‌ها را هم در دریافت این بودجه سهیم کرد؟ سخن به میان آورده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدمجتبی سادات‌فاطمی، قاری و مدرس قرآن کریم به بهانه برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف و امور خیریه، یادداشتی را در اختیار ایکنای خراسان رضوی قرار داده است که تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
بسمه‌تعالی
طبق نظر اکثر حافظان، قاریان و پیشکسوتان قرآنی کشور، سبک و سیاق انتخاب افراد ممتاز حافظ و قاری از طریق مسابقات قرآن، کاری است نه چندان عادلانه که بعضا ناعادلانه هم ارزیابی می‌شود.
این که هر از چندگاهی چند صد نفر حافظ و قاری دور هم جمع شوند و به رقابت بپردازند تا یک نفر از بین آن‌ها رتبه اول را کسب کند، چندین اشکال عمده دارد:
1 ـ استرس مسابقات بسیار زیاد است و فشار روحی زیادی را به افراد وارد می‌نماید که در آینده، بعضا از نظر روحی و روانی و همچنین جسمی مشکلاتی را برای ایشان به همراه دارد.
2 ـ انتخاب یک نفر و حتی چند نفر در هر رشته برای اعزام به مسابقات بین‌المللی کشورهای مختلف با این روال جوابگو نیست و در سال‌های اخیر مشخص شده است که افراد منتخب، با این آیین‌نامه صاحب رتبه برتر می‌شوند، ولی در کشورهای دیگر که چنین آیین‌نامه‌ای ندارند و اصلا شاید این روش را قبول ندارند هیچ رتبه‌ای را کسب نمی‌کنند. البته اساتید زیادی در داخل کشور هم هستند که این آیین‌نامه را قابل قبول نمی‌دانند.
3 ـ از بین این همه افراد که در مسابقات شرکت می‌کنند، فقط حدود بیست نفر رتبه‌ها را کسب کرده و هدایایی دریافت می‌کنند و بقیه افراد می‌مانند تا سال بعد، که البته بعضا خودشان هم می دانند که سال‌های بعد هم همین روال ادامه دارد و همین نفرات مقام‌ها را کسب می‌کنند و شاید نفر اول و دوم مثلا در مسابقات بین‌المللی(آن هم فقط ایران و مالزی) مقام اول را کسب کنند و از دور مسابقات بیرون بروند و در غیر این صورت باز هم سال بعد شرکت می‌کنند(حتی بهتر از سال قبل و با معافیت از شرکت در مسابقات شهرستان و استان) و تا نوبت به نفرات بعدی برسد، احتمالا یا صدایشان و یا سنشان برای شرکت در مسابقات یاری نخواهد کرد و سال‌های سال با تحمل رنج‌های زیاد در کسب تعالیم قرآنی و استفاده از اساتید ممتاز و هزینه‌های زیاد، هیچ بهره‌ای از این مسابقات نمی‌برند و صاحب هیچ‌گونه امتیازی نخواهند شد.
4 ـ هزینه‌های انجام مسابقات در سطوح مختلف شهرستان، استان و کشور، در قالب اجرای مسابقات(دکور، سالن، سیستم صوتی، فیلمبرداری، داوری، اسکان، پذیرایی، رفت و آمد و ...)، هزینه‌هایی هنگفت است که می‌توان آن را خرج ارتقاء سطح کیفی و کمی حافظان و قاریان قرآن در سراسر کشور کرد.
5 ـ این هزینه‌های هنگفت چه سودی به حال فرهنگ قرآنی کشور دارد؟ چه میزان از این بودجه صرف آموزش و پرورش حافظان و قاریان کشور می‌شود؟ آیا نباید به اساتیدی که این حافظان و قاریان را پرورش می دهند، دست مریزاد گفت و آن‌ها را هم در دریافت این بودجه سهیم کرد؟ اساتید ناشناسی که در شهرستان‌ها با زحمت فراوان و بدون هیچ چشم‌داشتی وقت خود را صرف آموزش نوجوانان و جوانان این مرز و بوم می‌کنند و حافظان و قاریان ممتاز را تحویل اجتماع قرآنی می‌دهند و بعضا از جیب خود هم هزینه می‌کنند، نباید مورد تقدیر قرار گیرند؟ این همه هزینه برای انتخاب چند نفر خاص، آن هم به صورت کاملا ناعادلانه زیاد نیست؟ تا کی می‌خواهیم صورت مسئله را عوض کنیم و با تغییر آیین‌نامه‌ها خودمان را گول بزنیم؟ آیا در مصر که قرائت قرآن ما وامدار قراء ممتاز و درجه یک آن است، مسابقه برگزار می‌کنند؟ آیا مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی و ... با هم مسابقه دادند و نفرات برتر مشخص شدند؟
پیشنهاد: طرح ارزیابی حافظان، قاریان و مدرسان قرآن کریم که توسط شورای عالی قرآن اجرا می‌شود را به صورت گسترده‌تر و با انگیزه مادی و معنوی گسترش دهیم تا همه این رقابت‌های ناسالم و پراسترس جای خود را به رفاقت‌ها و تلاوت‌های ناب بدهد.
می‌توان برای انگیزه دادن به حافظان و قاریان ممتاز کشور، آن‌ها را با همین ارزیابی به درجات ممتاز و عالی و خوب تقسیم کرد و بودجه مسابقات را به صورت ماهیانه در اختیار آن‌ها قرار داد تا اگر تا سال آینده معلومات و سطح تلاوتشان ارتقاء یافته بود، حقوقشان نیز بیشتر شود و در صورت عکس آن، حقوقشان کم شود تا انگیزه‌ای برای پیشرفتشان باشد. ضمنا می توان برای اساتیدی که در جای جای این سرزمین به آموزش نوجوانان می‌پردازند نیز بودجه‌ای در نظر گرفت تا ایشان نیز به جای آژانس‌های مسافرتی، صاحبان هتل‌ها، دکوراتورها و ... بهره‌ای از بودجه قرآنی کشور ببرند. این خلاصه‌ای بود از نظرات اینجانب که البته می‌دانم مسئولان هیچ وقعی به آن نمی‌نهند، چون منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد!!!                                                                                              
سیدمجتبی سادات‌فاطمی
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
محمدیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۲:۴۱
4
0
سلام جناب فاطمی
اگر این مسابقات نبود شما هم الان هیچ اسم و رسمی نداشتید
مسابقات با عث ترویج و توسعه فرهنگ درست قرآنیست
پاسخ ها
محسن میرزایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۴:۱۹
سلام دوست عزیز
استاد فاطمی حرفی از اینکه اسم و رسم دارن یا ندارن نزدن.
مقداری واقع بین باشیم....
مسابقاتی که در حال برگزاری هست فقط جنبه رقابتی داره.....
محسن میرزایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۴:۲۱
سلام
الفاتحه
اسم رسم شد توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی........!!؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۲۱:۳۷
0
3
سلام جملات آخر استاد حرف دل همه ما است بنده در یکی از شهرستانها مربی حفظ هستم همین که مسابقات فرا می رسد از اساتید مرکز استان برای داوری دعوت می کنند و بعد شروع به تعریف و تمجید از خودشان که ما مسابقات رو برگزار کردیم
محسن میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۴:۱۲
0
2
با سلام و احترام خدمت استاد عزیزم
حقیقتی بسیار تلخ....
مسابقات....
چه مسیر سختی رو باید رفت (که اگر تو این مسیر طعمه شیطان نشی)تا بلکه اگر شرایط و موقعیت ها باعث بشن نفر اول مسابقاتی در سطح کشور بشی اونوقت هست که بگن این تلاوت تاثیر گزاری داره....
متاسفانه معیار تاثیر گزاری تلاوت شده مسابقات و نفس و ریتم های غنایی و ..........
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۲:۲۱
0
1
استاد الاساتید حاج سید مجتبی سادات فاطمی اسم و رسمشان را از مقام آوردن در مسابقات به دست نیاورده اند . اسم و رسم ایشان به خاطر ده ها شاگردی است که پرورده اند و هر کدام از شاگردانشان ، اکنون وزنه ای در عرصه قرائت قرآن جمهوری اسلامی ایران هستند . کسانی امثال حامد شاکرنژاد و سید جواد حسینی اگر مسابقات نبود هم خوشخوان و مشهور بودند .

جای تاسف است که کسانی که در عمرشان حتی یک شاگرد در تراز شاگردان درجه دو و سه استاد فاطمی پرورش نداده اند ، به تئوریسین های قرآنی کشور تبدیل شده اند و نظرات بی پایه و اساس خود را وحی منزل و فصل الخطاب قلمداد می کنند .
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۶ - ۱۸:۳۱
0
0
با سلام
به عنوان یکی از مسئولین اجرایی مسابقات قرآن باید بگویم که با پیشنهاد استاد کاملا موافقم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۱۷:۰۹
0
0
احتمالا چون ایشان چون علم خود را بروز نکرده و راهی در داوری حتی مسابقات شهرستان و استان ندارند این حرف ها را میزنند.
اگر میبینید امروز میتوانیم در زمینه قرآن حرفی برای گفتن داشنه باشیم تماما مدیون مسابقات و حضور امثال استاد شاه میوه و ابوالقاسمی و... هستیم.
خادم
|
Netherlands
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۱۱:۵۳
0
0
دوست عزیز ، از چیزی که اطلاع ندارید سخن نگویید . استاد فاطمی سالهای سال و قبل از اساتیدی که نام بردید در سطح مسابقات مختلف داوری کرده اند و بعد به دلیل اینکه این نوع از مسابقات را باعث تضعیف و سرخوردگی شرکت کنندگان در مسابقات می دانستند ، داوری را کنار گذاشتند . پیشنهادات و انتقادات ایشان هم مکرر به مسئولین اوقاف اعلام شده است ولی به قول خودشان چون منافع بعضی ها به خطر می افتد ، وقعی به آن نمی نهند ! شما هم بهتر است مستحضر باشید ایشان مدیر مرکز آموزش نخبگان قرآنی مشهد هستند و شاگردان ایشان بیش از بیست مقام ممتاز بین المللی را تاکنون کسب کرده اند که رکوردی دست نیافتنی برای دیگر اساتید بنام کشور است . شاگردانی همچون حاج حامد و حاج حمید شاکرنژاد ، حاج سید جواد حسینی ، حاج حمیدرضا احمدی وفا ، حاج محمد مشمول ، حاج حامد علیزاده و ... . ضمنا همین امسال سه نفر از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین المللی کشورهای مختلف از شاگردان ایشان بودند . آقای مجتبی فردفانی نفر اول مسابقات بین المللی ایران که امسال نیز در مسابقات بین المللی دانشجویان کشورهای اسلامی مقام اول را کسب نمودند . آقای مختار دهقان که مقام دوم مسابقات بین المللی مالزی را کسب کردند و آقای امید حسینی نژاد نماینده ایران در مسابقات ترکیه .
captcha