به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، علیرضا فداکار رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با دیوان وقف شیعی عراق، کار مرمت و بازسازی خشتها و کتیبههای تاریخی ایوان مصفای نجف و گلدستههای حرم از یک ماه پیش و همزمان با روز «دحو الارض» آغاز شده و با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت است.
وی افزود: براساس این طرح، خشتهای آسیب دیده حرم مطهر که در زمان نادرشاه و بهدست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود پس از قرنها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت میشود.
فداکار با بیان اینکه پیشبینی میشود طرح مرمت ایوان و گلدستهها ظرف 18 ماه و در سه فاز عملیاتی به پایان برسد، گفت: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.
وی افزود: در فاز نخست اجرای طرح، حاشیه جنوبی ایوان و گلدسته جنوبی در 4 مرحله مرمت خواهدشد که به همین منظور، بخشهای در حال مرمت با بنرهای منقوش به تصویر ایوان در ابعاد واقعی پوشانده شده است.
فداکار گفت: در فاز دوم طرح نیز حاشیه و گلدسته شمالی ایوان و در فاز سوم نیز بخش اصلی و مرکزی ایوان تاریخی نجف مرمت و بازسازی میشود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف درباره فرآیند اجرای طرح اظهار کرد: پس از اتمام طرح «یا علی 1» که با هدف ترمیم گنبد حرم مطهر علوی صورت گرفت و سال گذشته از آن رونمایی شد، در طرح «یا علی 2» با هدف ترمیم ایوان و گلدستهها، خشتهای مسی آسیب دیده و کتیبههای تاریخی که منقوش به اشعار فارسی و ترکی است، ترمیم میشود.
وی گفت: به این منظور کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات با اختصاص کدهای شناسه به هر خشت آسیب دیده، آن را از ایوان جدا کرده و پس از عملیات ترمیم، با روکشی از طلا به قطر حدود 10میکرون، آبکاری و دوباره در محل خود نصب خواهند کرد.
جزئیات تاریخی ایوان نجف
لازم به ذکر است: خشتهای کنونی ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی مربوط به سال ١١٥٥ هجرى ودوران نادرشاه باز مىگردد. این آذین طلاى گنبد ومنارهها و ایوان حرم نجف اشرف به سال ١١٥٥ هجرى بازگشته که به دستور نادر شاه افشار این اقدام صورت گرفته است. این نوع آذین با طلا در آن هنگام براى دومین بار در تاریخ صورت مىپذیرفت.
نخستین بار آذین ساختن گنبد مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد از سوى شاه عباس صفوى بود که در سال ١٠١٠ هجرى آغاز و در سال ١١١٦ هجرى پایان گرفت صورت و کتیبه گریو آن به خط زیباى علیرضا عباسى خط نگار مشهور دوران خود بوجود آمد.
بادهاى شنى و ریزگردها در طول سه قرن، بر لایه بسیار نازکى از طلا که بر روى خشتهاى مسى پوشانیده شده است (در حدود ١٢ میکرون) در طول این سه قرن گذشته موجب نازک شدن و گاه تا حد رسیدن به مس زیرین شده است.
از سوى دیگر، درگیریهاى نظامى در دوران صدام و نیز رخداد حرم پس از سقوط، و تیراندازیها، تعداد زیادى از خشتها را سوراخ کرده است.
علاوه بر این از آنجا که در دوران عثمانیان حاکم بر عراق، که به حدود بیش از یک قرن پیش و دوران عبدالحمید عثمانى به سال ١٣٢٣هجرى باز مىگردد، به علل خاص ساختمانى و جز اینها، بخشى از خشتهاى مناره شمالى فروریخت که مجددا جایگذارى شد لیکن هم اکنون اگر در عکسها دقت کنید از جاى خود خارج شده است.
باز از سوى دیگر کتیبههاى ایوان و پیرامون طوق اتاقک مناره در قسمت مینا کارى شده آن، رنگ پریده و آسیب دیده شده است. تمام این موارد، آستانه علوى را بر این داشت که پس از گنبد، دست به این پروژه عظیم بزند که در نوع خود یکى از اقدامات مهم بشمار مىآید.
گفتنى است که همچون سایر موارد، افتخار این پروژه عظیم تاریخى و مهم به دست هنرمندان، استادکاران ومهندسین ایرانى صورت مىپذیرد که مدیریت اجراى آن از سوى ستاد بازسازى عتبات عالیات است.