وی ادامه داد: به طور مثال به ناگاه متوجه میشویم که ماه محرم در پیش است و باید نیروهای فعال و متخصص در عرصه موسیقی مرثیه و عزا را بسیج کنیم که در یک بازه زمانی بسیار کوتاه با صرف هزینههایی که به دلیل شتابزدگی گزاف نیز خواهند بود برای تأمین خوراک فرهنگی جامعه، به امر تولید آثار متعددی در حوزه موسیقی عاشورا، اربعین و امثال آن بپردازند که البته شاید تولیدات رشد کمی داشته باشند اما در اغلب موارد، آنها فاقد کیفیت لازم هستند.
خانچی تصریح کرد: مسئله مهم اینجاست که در این عرصه و شاید در بسیاری از عرصههای هنری که قرار است در خدمت تبیین و اشاعه فرهنگ اسلامی، قرآنی و شیعی قرار بگیرند برنامهریزی بلندمدت نداریم در حالی که باید موقعیت خود را به عنوان یکی از کشورهای اسلامی تأثیرگذار حداقل در منطقه در زمینه هنر نافذی همچون موسیقی به تثبیت برسانیم.
این هنرمند خواننده در ادامه گفت: پرسش دیگری که مطرح میشود این است که چرا با وجود اقبالی که در زمینه موسیقی پاپ میان مردم وجود دارد از این ظرفیت موجود در زمینه موسیقی که به مقولات دینی، اسلامی میپردازند نهایت استفاده را نمیکنیم؟ بسیار دیده شده است که خوانندهای که قصد ورود به دنیای موسیقی پاپ را دارد یکی دو اثر ابتدایی خود را اختصاص به مضامین ارزشی و دینی و انسانی میدهد و گویا این کار تنها به این دلیل اتفاق میافتد که او به ادامه فعالیت حرفهای خود در این عرصه مشروعیت ببخشد؛ در ادامه وقتی سراغی از فعالیتهای حرفهای آن خواننده که اتفاقاً محبوبیت زیادی نیز میان مخاطبان پیدا کرده است میگیریم، با کمال تعجب میبینیم که او به خاطر جذب اسپانسر و حامی مالی به جهت آلبومهایی که قرار است عرضه نماید متوسل به مضامین و محتوایی شده است که دیگر هیچ سنخیتی با مبانی و مبادی دینی، اعتقادی و ارزشی ندارد.
وی افزود: توجیهی هم که به میان میآید این است که سرمایهگذار به این شرط از اثر من حمایت میکند که پیرامون این موضوعات دمدستی و عامهپسند باشد؛ چراکه پرداختن به موضوعات دینی و ارزشی ریسک بالایی دارد و از آنجا که معمولاً مخاطبان خاص خود را دارد لذا اثر موسیقایی در زمان عرضه به بازار، ممکن است با شکست تجاری مواجه شود.
خواننده آلبوم موسیقی «اربعین» تأکید کرد: چیزی که من به عنوان یک فعال در عرصه موسیقی دینی و ارزشی از آن سر درنمیآورم اینکه اساساً چرا باید کار فلان خواننده محبوب پاپ به اینجا بکشد که سرمایهگذار او فردی باشد که با اندیشههای کاسبکارانه پای در عرصه تولید موسیقی گذاشته است و مگر ما نهاد فرهنگی، انقلابی و ارزشی کم داریم که پای کار بیایند و با حمایت همهجانبه از فعالان در این عرصه، زمینه را برای به خدمت درآمدن چنین قابلیت و محبوبیتی در راستای نشر موسیقی دینی و ارزشی فراهم کند؟
وی در پایان گفت: به نظرم همه این مسائل و
مشکلاتی که در عرصه موسیقی با رویکرد ارزشی و دینی با وجود داعیهای که داریم،
شاهد آن هستیم و با این واقعیت که کشورهایی همچون لبنان و سوریه در تولید چنین موسیقی
با محتوای مورد نظر توفیق بیشتری دارند ناشی از همین عدم انسجام و برنامهریزی
اصولی است؛ به تصور من اگر با این حجم هزینههای متفرقه که در عرصه موسیقی در حال
انجام است برنامهریزی هدفمندی از سوی نهادهای متولی صورت گیرد در آینده نزدیک
تبدیل به یک کشور الگوی در زمینه تولیدات موسیقی با مضامین دینی و ارزشی منبعث از
تفکر ناب شیعی در منطقه و حتی جهان خواهیم شد.