روایت‌گری دفاع مقدس در صحن‌ غدیر برای زائران غیر ایرانی/ نمایش رزمی «مقاومت تا ظهور» در پادگان شهید کاوه
کد خبر: 3643410
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

روایت‌گری دفاع مقدس در صحن‌ غدیر برای زائران غیر ایرانی/ نمایش رزمی «مقاومت تا ظهور» در پادگان شهید کاوه

گروه فرهنگی: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از ویژه برنامه‌هایی به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد و عنوان کرد: علاوه بر نواختن زنگ روایتگری در مدارس، برنامه‌های متنوعی چون برگزاری جشنواره‌های مختلف و روایت‌گری دفاع مقدس در صحن‌ غدیر برای زائران غیر ایرانی را خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اکبر نجاتی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ظهر امروز 27 شهریورماه، در خصوص برنامه‌های این سازمان در هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: برنامه‌های متنوع و پرمحتوایی را برای هفته دفاع مقدس تدارک دیده‌ایم.
وی ادامه داد: دشمن در 31 شهریورماه 1359 هجوم سراسری به میهن اسلامی را آغاز کرد و به دنبال براندازی پرچم اسلام در جمهوری اسلامی ایران بود و خواستار قطع ریشه این نهال از آغاز راه بود؛ اما ملت ما با رهبری امام خمینی(ره) با استفاده از فرهنگ عاشورایی و با وحدتی که در امت اسلامی ایجاد شد در میدان نبرد حضور پیدا کرد و نگذاشتند که این اتفاق به سرانجام برسد.
نجاتی با اشاره به اینکه ملت ایران توانستند تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند، گفت: ملت ایران با وحدت و یکپارچگی توانستند تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند و سربلند از جنگ هشت ساله بیرون بیایند.
شعار هفته دفاع مقدس، من انقلابی‌ام
نجاتی با نامگذاری هفته دفاع مقدس به «ایام الله» و شعار هفته دفاع مقدس به نام من انقلابی‌ام، بیان کرد: هر روز از هفته دفاع مقدس به عناوینی نامگذاری شده است. جمعه اولین روز هفته دفاع مقدس، «با نام معنویت، اقتدار نیروهای مسلح، وحدت ملی و سلامت»، شنبه اول مهرماه، «علم و فناوری، جوانان و سربازان»، یکشنبه دوم مهر، «ماه ولایتمداری، همبستگی ملی و دفاع همه جانبه»، دوشنبه سوم مهرماه، «اقتصاد مقاومتی خودباوری، پشتیبانی مردمی و اصناف»، سه‌شنبه چهار مهرماه، «بصیرت‌افزایی، دشمن‌شناسی، بیداری  اسلامی و استکبارستیزی»، چهارشنبه پنج مهرماه، «رزمندگان، پیشکسوتان، زنان اسوه‌های صبر و مقاومت»، پنج‌شنبه شش مهرماه، «شهیدان جانبازان، آزادگان و ایثارگران» و جمعه هفت مهر، «ماه فرماندهان عزت مداران و حماسه آفرینان» نام‌گذاری شد. 
وی با اشاره به برنامه روز اول هفته دفاع مقدس ابراز کرد: در روز اول، رژه نیروهای مسلح در مشهد و سراسر استان برگزار می‌شود. در حقیقت نیروهای مسلح توانمندی و اقتدار خود را با این رژه به نمایش می‌گذارند تا دشمن بداند نیروهای مسلح قوی و با تجهیز پیشرفته‌ترین سلاح‌ها از  کشور حفاظت می‌کنند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: همچنین نیروهای مسلح با برگزاری این رژه پیامی برای محرومین و مستضعفین جهان دارند که جمهوری اسلامی با چنین نیروهای قوی و مقتدری در مقابل استکبار جهانی ایستاده و همیشه آماده دفاع است.
وی با اشاره به نزدیکی ماه محرم ادامه داد: با توجه به نزدیکی به ماه محرم قطعا رژه نیروهای مسلح حال و هوای عاشورایی دارند و نمادهای حرم و عاشورا توسط رژه دهنده‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.
نجاتی با اشاره به برگزاری رژه توسط 55 گروهان از نیروهای مسلح در مشهد، افزود: رژه موتوری نیز خواهیم داشت و تعدادی از نماینده‌های هیئت مذهبی نیز در روز رژه حضور خواهند داشت. همچنین نیروهای مسلح در نماز جمعه در سراسر کشور شرکت خواهند کرد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به برنامه‌های دومین روز از هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: با توجه به اینکه شنبه اول مهرماه، روز بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز عالی است علاوه بر زنگ مهر، زنگ مقاومت نیز زده خواهد شد. در واقع برنامه‌های مختلفی و متنوعی نیز در مدارس و دانشگاه‌ها ویژه دفاع مقدس همزمان برگزار می‌شود؛ همچنین از سربازان نمونه نیروهای مسلح تقدیر و از دستاوردهای صنایع دفاعی و نظامی کشور نیز رونمایی می‌شود.
نجاتی با اشاره به ادامه برنامه‌ها در روزهای بعدی هفته دفاع مقدس، ابراز کرد: در ادامه برنامه‌ها، روز یکشنبه، دوم مهرماه، دبیر ستاد هفته دفاع مقدس و فرماندهان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان دیدار خواهند داشت و تجدید میثاق با ولایت و رهبری دارند.
وی گفت: همچنین موضوعاتی از قبیل اهمیت پدافند غیرعامل، مقابله با ترفندهای دشمن، همدلی و همبستگی، تشریح تأثیر روحانیت در جبهه و همراهی با رزمندگان مواردی هستند که در برنامه‌های هفته دفاع مقدس به آنها خواهیم پرداخت.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: روز دوشنبه در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس بر روی موضوعاتی با محوریت توجه به نقش اقتصاد مقاومتی و خودباوری در تولید با نگاه به مدیریت جهادی و انقلابی و تأثیر اصناف و پشتیبانی مردمی در کم‌رنگ کردن تهدیدات دشمن در دفاع مقدس کار خواهد شد.
نجاتی با اشاره به بصیرت‌افزایی و بیداری اسلامی، اظهار کرد: بسته‌های محتوایی با مضامین دفاع مقدس به مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ارائه داده‌ایم تا معلمین و اساتید و ائمه جماعات نیز نقشی در بصیرت‌افزایی و بیداری اسلامی نسل جوان داشته باشند.
وی همچنین برنامه‌ بزرگداشت حصر آبادان توسط لشگر 77 ثامن الائمه در قرارگاه ثامن الائمه را از اقدامات روز چهارم هفته دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: از رزمندگان و جهادگران عملیات ثامن الائمه تقدیر خواهد شد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تأکید بر نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز کرد: 50 درصد نقش دفاعی جنگ بر عهده زنان بوده است. زنان با همراهی و اداره خانواده امکان حضور رزمنده‌ها در جبهه‌ها را فراهم آوردن لذا در این هفته از این بانوان نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.
نجاتی گفت: با حضور نیروهای مسلح همراه با مردم خانواده‌های شهدا مراسم غبارروبی از مزار شهدا و تجلیل از خانواده‌های آزاده و جانباز و شهدا، در روز ششم هفته دفاع مقدس را خواهیم داشت.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به برنامه‌های روز آخر هفته دفاع مقدس، عنوان کرد: با مصادف بودن روز آخر هفته دفاع مقدس با سالروز شهادت شهیدان ولی الله فلاحی، شهید جواد فکوری شهید موسی نامجو، شهید یوسف کلاهدوز و شهید محمد جهان آرا، بزرگداشت فرماندهان شهید را خواهیم داشت؛ همچنین برخی از فرماندهان دفاع مقدس قبل از خطبه‌های نماز جمعه نیز سخنرانی خواهند کرد.
بیش از هزار برنامه با مضامین دفاع مقدس در سطح استان
نجاتی با تأکید بر اینکه بیش از هزار برنامه در سطح استان برگزار خواهد شد، گفت: تولید و توزیع مجموعه نمایشگاهی «ملکوت جنگ» که در آن 25 پوستر با موضوع محرم و دفاع مقدس طراحی و چاپ شده از 28 شهریورماه در مدارس و ادارات توزیع خواهد شد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: همچنین تهیه و تولید محتوا با موضوع محرم و دفاع مقدس جهت ارائه به حلقه‌های صالحین، رونمایی از عکس و صوت دفاع مقدس، برگزاری همایش انقلابی با شعار «من انقلابی‌ام»، رونمایی از چند کتاب با موضوع دفاع مقدس تحت عنوان «تو هم می‌توانی قهرمان باشی»، « تا آسمان فاصله»، «راز چشمان غدیر» و رونمایی از مناجات‌نامه شهدا به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در هفته دفاع مقدس است.
وی همچنین از برپایی نمایش رزمی «مقاومت تا ظهور» در پادگان شهید کاوه خبر داد و گفت: این نمایش از 25 شهریورماه در حال اجرا است و قرار است که تا اولین روز از هفته دفاع مقدس ادامه داشته باشد.
نجاتی با اشاره به برنامه‌هایی با صدا و سیما اظهار کرد: پخش برنامه روایت مکتوب از کتاب‌های دفاع مقدس در سیما خراسان رضوی و خوانش کتاب در برنامه‌های رادیو نیز از جمله برنامه‌های هماهنگ شده با صدا و سیما است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: همچنین پیشنهاد برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها را به مسئولان و مدیران دانشگاهی داده‌ایم و امیدواریم این کار نیز به نتیجه برسد.
برنامه‌های آموزش و پرورش در هفته دفاع مقدس
نجاتی ادامه داد: زنگ روایت‌گری در مدارس با ارائه محتوا از کتاب‌های دفاع مقدس و معرفی شهیدان توسط معلمان یکی دیگر از برنامه‌های هفته دفاع مقدس است؛ همچنین سرگذشت پژوهی از شهیدان محلات نیز به مدارس پیشنهاد داده شده است که اگر به نتیجه برسد در قالب کتاب‌ به چاپ خواهد رسید.
وی در مورد برنامه‌های آموزش و پرورش در هفته دفاع مقدس بیان کرد: تئاتر مدرسه، دل نوشته‌های پایداری از جمله مواردی است که توسط آموزش و پرورش اجرا خواهد شد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: یادواره قاری و مداحان دفاع مقدس توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد اجرا می‌شود، همچنین یادواره بانوان شهید توسط بسیج بانوان نیز اجرا خواهد شد.
نجاتی ادامه داد: برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی با موضوع مقاومت، کودک و خانواده و رونمایی از نشریه الکترونیکی توسط دانشگاه علمی و کاربردی تهیه شده است. همچنین یادواره شهدا محله و برگزاری جلسه روشنگری در مساجد که توسط سپاه امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.
برنامه‌های آستان قدس رضوی در هفته دفاع مقدس
وی در خصوص برنامه‌های آستان قدس در هفته دفاع مقدس اظهار کرد: برگزاری جشنواره «افلاکیان خاکی»، برگزاری جلسات تدبر در آیات جهاد و شهادت، برگزاری حلقه‌های معرفت با موضوع دفاع مقدس از جمله برنامه‌هایی است که آستان قدس رضوی برای هفته دفاع مقدس تدارک دیده است؛ همچنین برای اولین بار برنامه‌ روایت‌گری دفاع مقدس در صحن‌های غدیر برای زائران غیر ایرانی و در صحن‌ جمهوری برای زائران و مجاوران برگزار خواهد شد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همچنین از اکران فیلم سینمایی با موضوع دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس در پردیس سینمایی هویزه مخصوص فعالان دانشجویی و دانش‌آموزی همراه با روایت‌گری بعد از فیلم نیز خبر داد.

captcha