مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ فروکش کردن تب تند مسابقات قرآن
کد خبر: 3643492
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ فروکش کردن تب تند مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: صفحات معارفی خبرگزاری‌ها امروز بیشتر خبرهای خود را بر حول هفتمین دور گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با کشور اتریش، مراسم یادبود «سرداران بی‌سر» چینش کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در حالی که تنها یک روز از پایان چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن پشت سر گذاشته شده است، شاهد کمتر خبری از این رویداد بزرگ قرآنی در صفحات معارفی رسانه‌ها در روز 27 شهریورماه بودیم. 
صفحات معارفی خبرگزاری‌های امروز 27 شهریورماه بیشتر به انتشار خبرهایی در مورد برگزاری هفتمین دوره گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها، مراسم یادبود سرداران بی‌سرو ... پرداخته بودند. در ادامه نگاهی به رویدادهای معارفی رسانه‌ها انداخته‌ایم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز دوشنبه 27 شهریورماه پنج خبر بر روی خروجی قرار داده است. خبرهایی که همچون روزهای گذشته با صوت ترتیل استاد پرهیزکار شروع شده و با تفسیر آیاتی از کلام‌الله مجید توسط حجت‌الاسلام محسن قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن آن را بسته است. خبرنگار این صفحه خبرگزاری فارس امروز به سراغ بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «شیطان و آدم» که در 23 آبان ماه سال 1370 ایراد شده است، رفته و این مطلب را با عنوان «کسانی که پیامبر(ص) آنها را از مسجد بیرون کرد» بر روی خروجی قرار داده است. 
خبرنگار این صفحه پس از گذشت حدود 10 روز از پایان بخش آقایان مسابقات سراسری قرآن، گفت‌وگویی با تنها دارنده رتبه ممتاز چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن در این دوره انجام داده است. سید مصطفی حسینی، دارنده رتبه ممتاز مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت در این گفت‌وگو بیشتر بر حرفه‌ای نبودن جریان تلاوت در کشور اشاره کرده و در گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس گفته است؛ « قاری بودن در مصر یک حرفه بسیار بالا و سطح بالایی است و رسیدگی مسئولان کشوری به آنها بسیار زیاد است و در کشور مصر به صورت حرفه‌ای‌تر به مقوله تلاوت قرآن نگاه می‌شود. ازاین‌رو قاریان مصری حرفه‌ای‌تر از قاریان ایرانی می‌شوند درصورتی‌که در حال حاضر توانایی‌های قاریان ایرانی از قاریان مصری واقعاً بالاتر است.»
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز همچنین جدول کرسی‌های تلاوت موسسه قرآنی نفحات‌القرآن را نیز منتشر کرده است. 
خبر دیگر این صفحه نیز به اضافه شدن روز مباهله در کتاب‌ قرآن پایه ششم ابتدایی اختصاص یافته است. فارس برای انتشار این خبر به سراغ رضا نباتی،‌ مؤلف کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی مدارس رفته است. وی در گفت‌وگوی خود به آوردن بخشی با عنوان «فاتحان بی‌سپاه» در کتاب قرآن پایه ششم ابتدایی اشاره کرده و افزوده است؛ «تأکید بر روی روز مباهله به منزله تأکید بر وحدت شیعه و سنی است چرا که در این روز حقانیت دعوت پیامبر اعظم(ص) به اثبات رسید و بسیاری از غیرمسلمانان نیز به این امر اذعان کردند».
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم تا ساعت 14 امروز شش خبر را مخابره کرده است. شروع فعالیت روز دوشنبه این صفحه با انتشار خبری از همایش شیرخوارگان حسینی(ع) بوده که در آن جزئیات این همایش ذکر شده است. 
دیدار حجت‌الاسلام انصاریان با اسقف اعظم اوکراین، یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در این صفحه است. خبری مبسوط که در آن مشروح گفت‌وگوی این دو عالم دینی بیان شده است. تسنیم در این خبر، آن بخش از صحبت‌های حجت‌الاسلام انصاریان که در آن به نقش انتقال فرهنگ در تقویت ارتباط اسلام و مسیحیت اشاره داشته را در پیشانی خبر قرار داده است. 
بیان جزئیاتی از رشته «طراحی پوستر» جشنواره قرآنی آیات یکی دیگر از عناوین خبری صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم در روز دوشنبه بوده است. انتشار سخنان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم یادبود «سرداران بی‌سر» خبر دیگر این صفحه است.
آغاز ثبت نام دوره‌های غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن دارالقرآن خانه قرآن از دیگر عناوین خبری این صفحه بوده است. آخرین خبر این صفحه تا ساعت 14 روز 27 شهریورماه نیز به اضافه شدن درس مباهله به کتاب قرآن پایه ششم ابتدایی اختصاص یافته است. خبرنگار تسنیم در این خبر کوتاه که در قالب گفت‌وگویی کوتاه با «رضا نباتی» تنظیم شده است، در جستجوی اهداف این کار بوده است.
ایسنا 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران امروز و تا ساعت 14 هفت خبر بر روی خروجی قرار داده است که هیچ کدام از آنها در زمره خبرهای قرآنی قرار نگرفته و بیشتر دینی و معارفی هستند.
این خبرگزاری همچون خبرگزاری تسنیم به انتشار صحبت‌های آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم یادبود «سرداران بی‌سر» پرداخته است. همچنین خبر دیدار حجت‌الاسلام انصاریان با اسقف اعظم اوکراین دیگر خبری این خبرگزاری است. خبرنگار ایسنا برخلاف تسنیم که ابعاد فرهنگی در این خبر پررنگ کرده بود، آن بخش از صحبت‌های حجت‌الاسلام انصاریان که به دفاع از اسلام پرداخته است را پررنگ کرده است، ایسنا این خبر را با عنوان «اسلام دین جنگ و اسلحه نیست / پیروان مسیح، آبروی پیامبرشان را حفظ کنند» بر روی خروجی قرار داده است.
صحبت‌های حجت‎الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه علمیه خواهران کشور در همایشی با عنوان « دومین همایش ملی فضای مجازی حوزه علمیه خواهران» یکی دیگر از خبرهای امروز خبرگزاری دانشجویان ایران است. دیگر خبر این صفحه پیش خبری از برگزاری مراسم بزرگداشت، کریم مجتهدی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است. 
هفتمین دور گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با کشور اتریش با موضوع «انسان، طبیعت و آزادی» برگزار شده است که خبرگزاری ایسنا سه خبر از آن مخابره کرده است. انتشار صحبت‌های آیت‌الله تسخیری و آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد از جمله این خبرها هست.
مهر 
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز سه خبر منتشر کرده است، دو خبر از خبرها مربوط به موسسه مهد قرآن و آزمون ترنم وحی و خبر سوم نیز از دارالقرآن خانه کارگر نقل شده است.
بر همین اساس خبرگزاری مهر در این صفحه ابتدا از آغاز ثبت نام دوره‌های تلفنی دارالقرآن خانه کارگر خبر داده است و در ادامه خبر مربوط به معرفی برگزیدگان مرحله کشوری نهمین دوره آزمون حفظ کل ترنم وحی موسسه مهد قرآن را منتشر کرده است. این خبرگزاری در ادامه خبرهای این روز خود نیز به تشریح دستاوردهای نهمین دوره آزمون ترنم وحی از زبان مدیر موسسه مهد قرآن پرداخته است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در این روز هیچ خبر قرآنی منتشر نکرده و به انتشار سه خبر معارفی پرداخته است.
صفحه معارف ایرنا دو خبر از خبرهای منتشر شده در این روز را به هفتمین اجلاس گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش اختصاص داده و خبر سوم نیز گفت‌وگوی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلام در جمع خبرنگاران در استان گلستان است.
ایرنا از هفتمین اجلاس گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش به انعکاس صحبت‌های آیت‌الله تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام و حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام پرداخته است.
ایرنا بخشی از صحبت‌های آیت‌الله تسخیری که به راه‌های هموار کردن صلح بشری پرداخته است را پررنگ کرده است. همچنین قسمت‌هایی از صحبت‌های حجت‌الاسلام یونسی که به بیان علل شکل‌گیری فجایع امروزی پرداخته است را منتشر کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در صفحه قرآن و عترت خود شش خبر را بر روی خروجی خود قرار داده است که از این بین یک خبر قرآنی و سایر اخبار معارفی هستند. تنها خبر قرآنی این صفحه مربوط به پیش خبر رونمایی از اولین قرآن کریم به سبک نسخ اصیل ایرانی است.
وقف حسینیه‌ای به ارزش 40 میلیارد ریال در تهران و فعالیت دو هزار مرکز فرهنگی در امامزادگان دو خبر دیگر این خبرگزاری در صفحه قرآن و عترت است. علاوه بر اینها ذکر حدیثی از رسول اکرم(ص) در مورد مقام شهدا در عالم ملکوت و انتشار زندگی‌نامه شهید «رضا یوسفی» از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است.
این صفحه همچنین صوت زیارت عاشورا با صدای میثم مطیعی را برای دانلود علاقه‌مندان بارگذاری کرده است. صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در بخش روزشمار محرم، به داستان ورود کاروان حسینی به منزلگاه «ذوحُسم» و اتفاقاتی که در این منزلگاه برای این کاروان به وقع پیوسته پرداخته است.
آریا
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری آریا امروز دوشنبه 27 شهریورماه بعد از یک هفته اقدام به انتشار یک خبر کرده است. این خبر گفت‌وگویی با سیدمرتضی سادات فاطمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان است که به بیان مباحثی در زمینه مفاهیم قرآن پرداخته است. 
این پیشکسوت قرآنی کشور در گفت‌وگوی خود که خبرگزاری آریا آن را به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد منتشر کرده است، به تشنه بودن جامعه امروزی نسبت به مفاهیم قرآنی اشاره کرده است. 
ایبنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری کتاب امروز سه خبر منتشر کرده است. معرفی کتاب «مهدباوری در ایران» و اهداف تدوین این کتاب به مناسبت انتشار این کتاب یکی از خبرهای امروز این خبرگزاری است. همچنین گفت‌وگو با محمد جعفری نویسنده کتاب «المبدی» یکی دیگر از خبرهای امروز ایبناست.
انتشار خبری مبنی بر اهدای 20 قرآن نفیس به کتابخانه آستان قدس خبر دیگر این خبرگزاری است.  
میزان
این خبرگزاری امروز دوشنبه 27 شهریورماه هیچ خبر معارفی را مخابره نکرده است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۹:۲۴
0
0
جستجو و بررسی موجب ارتقاء موضوع مد نظر می‌‌شود
captcha