برپایی سقاخانه و چهل‌منبری؛ آیین‌های محرم بروجرد
کد خبر: 3643856
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷

برپایی سقاخانه و چهل‌منبری؛ آیین‌های محرم بروجرد

گروه اجتماعی: مراسم عزاداری محرم رنگ و بوی خاصی دارد و در بروجرد مراسم‌ها و آئین‌های مختلفی برگزار می‌شود که برپایی سقاخانه‌ها و چهل منبری ‌از آیین‌های شهر بروجرد است که در ایام ماه محرم ویژه بانوان برگزار می‏‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، یکی دیگر از مراسمی که در این ایام برگزار می‌شود، در عصر روز تاسوعاست که در این روز بانوان چهل عدد شمع را در چهل سقاخانه روشن م‌ کنند که به آن آیین چهل منبر می‌گویند.
محرم که از راه می‌رسد، دل‌ها همه کربلایی می‌شوند ارادتمندان و عاشقان سید الشهدا(ع) خود را برای رسیدن محرم ماه حزن و اندوه آماده می‌کنند، این روزها شهر و روستا، بالا شهر و پایین شهر معنا ندارد، همه با برافراشتن پرچم‌های سیاه آماده رسیدن محرم شده‌اند.
 کوچه‌ها و خیابان‌های بروجرد را که قدم می‌زنی، می‌بینی که بسیاری از خانه‌ها در حال نصب پارچه‌های سیاه هستند و سقاخانه خود را برای ایام محرم آماده می‌کنند و با پرچمی سیاه بر روی درب منزل اعلام می‌کنند که بانوان در شب‌های محرم می‌توانند در سقاخانه‌ها عزاداری کنند.
دیوارها و محله‌ها، مغازه‌ها و خانه‌ها در حال سیاهپوش شدن هستند تا بار دیگر در ماه عزای سرور و سالار شهیدان بر سر و سینه بزنند و با برگزاری آئین‌های عاشورا در واقع عاشقانه‌های خود را در وصف امام حسین(ع) بیان کنند.
صدای نوحه‌ها آرام آرام به گوش می‌رسد، کودکان، نوجوانان، جوانان، پیرغلامان و همه و همه خود را برای ماه محرم، ماه ارادت به پسر فاطمه(س)آماده می‌کنند و با دل و جان حسینیه‌ها، مساجد و تکیه‌ها را برای پذیرایی از عزادارن مهیا می‌کنند.
این روزها در بازار بروجرد صدای نوحه و مداحی‌های محرمی دل‌ها را کربلایی می‌کند، این روزها ارادتمندان امام حسین(ع) آرزو دارند ایام عزارداری محرم را در بین‌الحرمین و حرم امام حسین(ع) باشند اما از راه دور سلام داده و عاشقانه اردات خود را نشان می‌دهند.
پرچم‌های سیاه، طبل، لباس مشکی، گلاب، شمع، زنجیر، سنج، سربندهای منقش به نام ائمه‌اطهار(ع) در بازار چیده شده و کودکان بی‌تاب رسیدن این ماه هستند تا با پوشیدن لباس‌های مشکی و طبل به دست راهی هیئت‌ها شده و با سینه‌زنی و زنجیرزنی اردات و عشق خود را به امام حسین(ع) نشان دهند.
در هر گوشه از شهرها، مراسم عزاداری محرم رنگ و بوی خاصی دارد و در بروجرد مراسم‌ها و آئین‌های مختلفی برگزار می‌شود که سقاخانه‌ها یکی‌از آیین‌های شهر بروجرد است که در ایام ماه محرم بانوان بروجردی با حضور در سقاخانه‌ها به عزارداری می‌پردازند.
یکی دیگر از مراسمی که در این ایام برگزار می‌شود، در عصر روز تاسوعاست که در این روز بانوان چهل عدد شمع را در چهل سقاخانه روشن م‌ کنند که به آن آیین چهل منبر می‌گویند.
منبع: بازتاب بروجرد
captcha