رخداد انقلاب‌های بزرگ در سایه صنعت چاپ/وزارت ارشاد نمی‌تواند به تنهایی حوزه صنعت چاپ را تکفل کند
کد خبر: 3643905
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
صالحی عنوان کرد:

رخداد انقلاب‌های بزرگ در سایه صنعت چاپ/وزارت ارشاد نمی‌تواند به تنهایی حوزه صنعت چاپ را تکفل کند

گروه ادب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزارت ارشاد نمی‌تواند به تنهایی حوزه صنعت چاپ را تکفل کند، گفت: انقلاب‌های بزرگ جهان در سایه صنعت چاپ رخ داد؛ از این رو باید آن را شروع انقلاب‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بدانیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز 28 شهریورماه در آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ نقطه عطف و فصل دوم زندگی بشری است، اگر کشف آتش را به عنوان نقطه اول بدانیم، چاپ فصل دوم اتفاقات زندگی انسان است و با این اتفاقات، بشر وارد زندگی علمی، اجتماعی و آموزشی شد.
وی با بیان اینکه بدون چاپ انقلاب‌های روسیه، فرانسه و ... شکل نمی‌گرفت، افزود: چاپ فصل شروع انقلاب‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود؛ از این‌رو باید آن را جزئی از انقلاب صنعتی خواند. در بخش دیگر که انقلاب الکترونیکی و مخابراتی است و در قرن بیستم رخ داد، این انقلاب با صنعت چاپ پیوند خورد و در قرن اخیر شاهد انقلاب ارتباطات هستیم که بر صنعت چاپ اثرگذار بوده است.
صالحی با بیان اینکه اگر کشف دوم و ماندگار بشر پس از آتش، چاپ بوده، سخن اغراق‌آمیزی نیست، عنوان کرد: چاپ سه ضلع و بخش دارد که یک فرا است؛ هم در حوزه فرهنگ، فرافرهنگ است و هم در حوزه هنر، فراهنر است و خلاقیت‌ها و زیبایی‌شناسی انسان در چاپ تبلور می‌یابد؛ همچنین فراصنعت و فرااقتصاد است و بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی با چاپ ارتباط دارد.

رخداد انقلاب‌های بزرگ در سایه صنعت چاپ

وی در ادامه تصریح کرد: حوزه صنعت چاپ در جهان، بیش از 800 میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد و در صنعت بسته‌بندی و تولید نیز ارزش افزوده برای کالاهای مختلف دارد.امروز چاپ به عنوان یک فرافرهنگ، فراصنعت و فراهنر جایگاه بسیار مهم و جدی و اساسی در حوزه‌های مختلف زندگی بشری دارد و هر روز که می‌گذرد، بر اهمیت این صنعت افزوده می‌شود و همه اینها ایجاب می‌کند که صنعت چاپ و حوزه‌های فرهنگ و هنر چاپ را جدی‌تر بگیریم.
وزیر ارشاد گفت: حوزه چاپ در ایران با حدود 5 هزار مجوز و 50 هزار شاغل مستقیم و ده‌ها هزار شاغل غیرمستقیم می‌تواند یکی از نکته‌های قابل توجه در حیطه هنر، فرهنگ و صنعت باشد. خوشبختانه گام‌های جدی و رو به جلویی در این زمینه برداشته شده اما این به معنای رضایت نیست، هر چند با ارائه تسهیلات و تسهیل صدور مجوزها، شاهد روند نزولی واردات کالاهای چاپی به کشورمان و افزایش صادرات در این حوزه هستیم، اما این امر راضی‌کننده نیست؛ چرا که ظرفیت زیادی در این راستا وجود دارد.
صالحی ادامه داد: ایران و خلاقیت ایرانی و فرصت کم‌بدیل در حوزه چاپ، این نگاه را در دسترس می‌کند که صنعت چاپ ایران می‌تواند در منطقه، حرف اول را بزند و حتی در جهان نیز جای پایی باز کند. برای این اتفاق باید مقولات مختلفی دست به دست هم دهند و حوزه منافع و کسب و کار تسهیل شود و دولت نیز کمک‌هایی را در تصویب لوایح انجام دهد.

رخداد انقلاب‌های بزرگ در سایه صنعت چاپ

وی با اشاره به اصلاحات ساختاری در حوزه صنعت چاپ بیان کرد: در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که بودم، معتقد بودم، حوزه چاپ باید اصلاح ساختاری شود و پس از ماه‌ها پژوهش، منتج بر این شد که وزارت ارشاد نمی‌تواند به تنهایی حوزه صنعت چاپ را تکفل کند؛ از این رو مقدمات اصلاح آن فراهم شده و در هیئت دولت مراحل نهایی خود را می‌کند.
وزیر ارشاد یادآور شد: صنعت چاپ، صنعتی حاشیه‌ای نیست و صنعتی است که در متن قرار دارد و از لحاظ اقتصادی پردامنه است و امیدواریم تسهیلاتی متناسب با آن ارائه شود.
در پایان این مراسم، برگزیدگان مسابقات آثار چاپی هفدهمین جشنواره صنعت چاپ در بخش‌های چاپ بسته‌بندی، چاپ نشر، چاپ امنیتی و چاپ تبلیغاتی معرفی شدند. که بر اساس نظر هیئت داوران در بخش چاپ بسته‌بندی مهناز حسنی خیرآبادی از شرکت فام تک صنعت چاپ، امیر کشانی از شرکت صنایع لمینت و بسته‌بندی نفیس کارآفرین، امیرحسین رزاقی از چاپ بسته‌بندی فرارنگ آریا، کمال فتحی بیطرف از شرکت آرتا پلاست و محمدعلی آقایی‌زاده نیکجو از شرکت نقشینه چاپ تبریز به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.
همچنین رضا منصوری از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، علیرضا سمیعی‌زاده از شرکت رایانه افق، سید احسان لاجوردی از شرکت چاپ رایانه افق، سید محمد معالج از شرکت چاپ دایره سفید و حسین حق‌شناس از موسسه مطبوعاتی همشهری به عنوان برگزیدگان بخش چاپ نشر معرفی شدند.

رخداد انقلاب‌های بزرگ در سایه صنعت چاپ

در بخش چاپ امنیتی بر اساس اعلام نظر هیات داوران مهدی علیدادی از شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران و سید محمود سلیمانی وندآذر از سازمان تولید اسکناس و مسکوک به عنوان نفرات برگزیده این بخش انتخاب شدند.
در بخش چاپ تبلیغاتی نیز امیر کشانی از مجتمع چاپ و بسته‌بندی ماتریس نقش‌آفرین، مجید شکوهی کتابچی از شرکت اندیشه ایده تابان و داریوش سرمدی از مجتمع چاپ سرمدی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.  
بر اساس اعلام هیئت داوران این معاونت دوره از جشنواره میریونس جعفری از چاپ جامی، سیدخلیل سیدین افرمجانی از صحافی سیدین، سیدرضا کروبی از چاپ اختر شمال، خیراله محبوبی از چاپ کامل برچسب و رضا انصاری از لیتوگرافی ارغوان به عنوان پیشکسوتان استان تهران انتخاب شدند.
همچنین پیشکسوتان استان‌ها نیز عبارتند از: میرحسین مجابی از چاپ اتحاد، حسین ربیعی از چاپ اندیشه، حسین بیاتی از چاپ بیاتی، محمود ناظران‌پور از تدراکات چاپ، حسین زاهدنیا از چاپ زاهدنیا، صمد قلعه‌ای از چاپ سپهر، علی سنجری از چاپ سنجری، محمود خادم شمس از چاپ شمس ارومیه، ابراهیم عرب از چاپ نزاری و اسداله فلاحت پیشه از چاپ بازرگان.

رخداد انقلاب‌های بزرگ در سایه صنعت چاپ

با اعلام نظر هیئت داوران، نباتچیان از آسان پک قزوین به عنوان واحد صنعتی نمونه و رستگار از شرکت رادسیس پوشش به عنوان نوآور برتر جشنواره شناخته شدند.

captcha