مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ همایش شیرخوارگان حسینی؛ سرتیتر اخبار امروز
کد خبر: 3643976
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ همایش شیرخوارگان حسینی؛ سرتیتر اخبار امروز

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ اخبار معارفی امروز اغلب خبرگزاری‌ها بیشتر مربوط به ایام ماه محرم‌الحرام و معطوف بر پوشش نشست خبری برگزاری همایش سراسری شیرخوارگان حسینی بود.

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ همایش شیرخوارگان حسینی؛ سرتیتر اخبار امروز
 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اخبار حوزه معارفی و قرآنی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز سه‌شنبه، 28 شهریورماه بیشتر مربوط به ایام ماه محرم‌الحرام و معطوف بر پوشش نشست خبری برگزاری همایش سراسری شیرخوارگان حسینی بود.
فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طی امروز سه‌شنبه، 28 شهریورماه و تا ساعت 14 تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تعداد سه خبر از این اخبار در حوزه قرآنی قرار دارد.
ترتیل صفحه 177 قرآن کریم با صدای شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم که خبر معمول این صفحه از خبرگزاری فارس طی این ایام است، گفت‌و‌گو با مجتبی علیرضا‌لو، فینالیست رشته حفظ کل مسابقات سراسری قرآن‌ با عنوان «مرحله حفظ استقامتی فقط برای من برگزار شد» و انتشار سخنان محمد‌مهدی عزیززاده، مسئول دبیر‌خانه کمیسیون تبلیغ و ترویج وزارت ارشاد در برنامه رصد، اخبار قرآنی امروز این صفحه هستند.
همچنین، اختتامیه جشنواره «نوای نور» در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود و نیز رشته‌های جشنواره «شکوه شکیبایی» افزایش یافت، دو خبر دیگر صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس هستند که مربوط به حوزه عترت و نزدیکی ایام ماه محرم‌الحرام است.
خبر گفت‌و‌گو با مجتبی علیرضا‌لو، فینالیست رشته حفظ کل قرآن مسابقات سراسری قرآن‌ با عنوان «مرحله حفظ استقامتی فقط برای من برگزار شد» به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده است که در بخشی از آن به گلایه علیرضالو از برگزاری ناعادلانه مسابقه حفظ استقامتی پرداخته شده است. در بخشی از سخنان علیرضالو آمده است: «پس از برگزاری مرحله فینال مسابقات در صحن اصلی رقابت‌ها شرکت‌کنندگان در سالن جانبی برای مسابقه حفظ استقامتی آماده شدند و طبق اعلام قبلی باید هر شرکت‌کننده به سه سؤال سه‌صفحه‌ای به صورت پشت سر هم پاسخ می‌داد. وی ادامه داد: اولین نفری که باید در مقابل سه داور این رقابت قرار می‌گرفت من بودم و به عنوان نفر نخست به سه سؤال داوران به صورت پیوسته و پشت سر‌هم پاسخ دادم».
علیرضا‌لو از تغییر روند مسابقات پس از ارائه محفوظاتش در رشته حفظ مقاومتی خبر داد و گفت: اما پس از پایان مسابقه من، داوران احساس کردند با این روند زمان مسابقه بسیار طولانی می‌شود زیرا مسابقه من به تنهایی حدود 30 دقیقه طول کشید و از اینجا روند مسابقه تغییر کرد.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم نیز تاکنون تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که خبر آغازین امروز این صفحه، خبر سروده‌ حیدر توکل در وصف غلامرضا سازگار است. همچنین، باید به این نکته اشاره کرد که تنها یکی از این اخبار مربوط به حوزه قرآنی است و شش خبر دیگر بیشتر در حوزه عترت و برنامه‌های مختلف ماه محرم‌الحرام است.
اعلام فراخوان دریافت اعتراضات به نحوه برگزاری مسابقات قرآن از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی تنها خبر قرآنی امروز خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت است.
البته طی روزهای گذشته، این سرویس خبری خبرگزاری تسنیم اهتمام خود را بر روی بررسی حواشی و نقاط ضعف چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم نهاده است و توانسته تا نظر مخاطبان را نسبت به برخی کاستی‌ها جلب کند.
سروده‌ حیدر توکل در وصف غلامرضا سازگار، نشست خبری همایش شیرخوارگان حسینی آغاز شد، ویژگی اشعار سازگار در بیان میرشکاک، سروده‌ای تقدیم به پیرغلامان سیدالشهدا(ع)، شهید حججی به عنوان شهید شاخص هیأت‌های محرّم معرفی شد و برخی شعرای آئینی برای جذب مخاطب مضمون را فدای سبک کرده‌اند، اخبار دیگر این صفحه را شامل می‌شوند که در بیشتر در حوزه عترت قرار دارند.
نکته‌ای که در رابطه با صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم قابل ذکر است این است که هر سه تیتر اصلی این صفحه مربوط به روز 26 شهریورماه است و تا این لحظه هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا نیز تا این لحظه تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منعکس کرده است که این تعداد نسبت به اخبار روز گذشته این صفحه در این ساعت با کاهش رو به رو شده است. همچنین، هیچ‌کدام از اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری دانشجویان مربوط به حوزه قرآنی نبوده و بیشتر شامل اخباری مربوط به آئین مختلف ایام ماه محرم‌الحرام است.
خبر آئین سنتی طشت‌گذاری - مسجد جامع اردبیل همراه با تصاویری در این رابطه، پیام تسلیت رهبری در پی درگذشت حجت‌الاسلام معصومی،‌ گردهمایی شیرخوارگان حسینی در ۴۱ کشور جهان (پوشش نشست خبری مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع)) و هیئت عزاداری حسینی خبرنگاران کشور بنیان‌گذاری شد، چهار خبر این صفحه از خبرگزاری ایسنا هستند که در حوزه قرآنی قرار نمی‌گیرند.
با توجه به نزدیکی ایام محرم‌الحرام بیشتر اخبار معارفی خبرگزاری‌های کشور تحت‌الشعاع این ایام قرار دارد که خبرگزاری دانشجویان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز مربوط به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی با عنوان لازمه احیای فرهنگ قرآنی، احیای فرهنگ وقف و انفاق است که مربوط به روز 20 شهریورماه می شود. خبرگزاری مهر که از خبرگزاری‌های مهم کشور است این روزها اخبار خیلی کمی را در صفحه قرآن و متون دینی خود منتشر می‌کند که از مسئولان این خبرگزاری انتظار می‌رود در راستای افزایش هرچه بیشتر اخبار تخصصی قرآنی خود در این صفحه تلاش کنند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز و تا این لحظه تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منعکس کرده است که تنها یک خبر از این تعداد مربوط  به حوزه قرآنی و با عنوان «هیات پایش دستگاه‌های قرآنی به درمان‌گری و التیام بخشی می‌پردازد» در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، رئیس هیات پایش دستگاه های قرآنی کشور است.
همچنین، نمی‌توان به اسم نوآوری موجب انحراف در مداحی شد، ویژگی‌های محرم امسال فوق‌العاده است، گردهمایی شیرخوارگان حسینی در ایران و 41 کشور جهان و رفع آسیب‌های اجتماعی مورد توجه مبلغان مذهبی در ایام محرم قرار گیرد نیز چهار خبر دیگر امروز خبرگزاری ایرنا در صفحه معارف هستند.
باید اشاره کرد که که تعداد اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری جمهوری اسلامی نسبت به روز گذشته افزایش داشته و یک خبر قرآنی نیز برخلاف روز گذشته که هیچ خبری از حوزه قرآنی میان اخبار معارفی ایرنا نبود، در میان آن‌ها قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این ساعت چهار خبر را بر روی خروجی خود انعکاس داده است. حدیث امام حسن عسکری(ع) درباره آداب شادی کردن، بیست و هشتم ذی‌الحجه؛ امام حسین(ع) خطبه مشهور خود را ایراد کرد، گلچین مداحی‌های محرم و شهادت امام حسین(ع) و زندگی‌نامه شهید ایران‌زاد، چهار خبر امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که بیشتر این اخبار نیز مربوط به حوزه عترت و اخباری در رابطه با ایام ماه محرم‌الحرام است.
آریا
خبرگزاری آریا که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت دارد، طی امروز و تاکنون هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خود قرار نداده است.
این خبرگزاری روز گذشته نیز پس از مدت یک هفته یک خبر را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خود قرار داده بود که انتظار می‌رود تا این خبرگزاری که زیر نظر یک سازمان و نهاد فرهنگی فعالیت دارد نسبت به پوشش بیشتر اخبار قرآنی اهتمام بیشتری داشته باشد.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند نیز طی امروز و تا این لحظه تنها یک خبر را با عنوان «کربلا حیات شیعه و حضرت علی اصغر(ع) حیات کربلاست/ برگزاری پانزدهمین همایش شیرخوارگان حسینی در مصلای امام خمینی(ره)» منتشر کرده است که این خبر نیز مربوط به حوزه قرآنی نیست.
روزنامه کیهان
روزنامه کیهان در صفحه معارف خود به انتشار مطلبی با عنوان « نقش ایمان به رستاخیز در زندگی دنیوی» به قلم اکبر معتمدی پرداخته است.
در بخشی از این مطلب معنوی آمده است: «آموزه‌های اسلامی بر موضوعاتی چون توحید و نبوت و معاد به عنوان اصول دین اسلام تأکید دارد؛ زیرا این اصول است که مسیر زندگی و سبک آن را تحت تأثیر شگرفی قرار می‌دهد. باور انسان به رستاخیز و معاد به عنوان مقصد حرکت و تلاش‌ها، تمامی زندگی شخص را دگرگون می‌کند. این‌گونه است که نمی‌تواند کاری را بی‌ملاحظه هدف انجام دهد و یا از کاری بی‌توجه به آثار آن در هدف، فرار کند. نویسنده در این مطلب با استناد به آموزه‌های قرآنی گوشه‌ای از آثار ایمان به معاد را در سبک زندگی دنیوی شخص تبیین کرده است».
captcha