قرابت حوزه و هنر؛ حاصل تلاش وافر «نجابتی»
کد خبر: 3644089
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲

قرابت حوزه و هنر؛ حاصل تلاش وافر «نجابتی»

گروه هنر: معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: شهر مقدس قم یک جغرافیا نیست بلکه یک جریان تفکری در جهان شیعه است و مسعود نجابتی توانست با حضور مؤثر خود در این شهر زمینه آشنایی و قرابت حوزه‌های علمیه با عالم هنر را فراهم نماید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در مراسم تجلیل از مسعود نجابتی؛ هنرمند متعهد انقلابی که عصر امروز سه‌شنبه 28 شهریور به همت سازمان هنری و رسانه‌ای اوج و تحت عنوان «نجابت خط» برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین وافی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: هنر خوشنویسی و خط از جمله هنرهای متعالی مورد تأیید اسلام و شریعت مجمدی(ص) است که در قرون متمادی در خدمت کتابت قرآن و نشر معارف اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: حدیثی مشهور از حضرت محمد(ص) منقول است که «الْخَطُّ الْحَسَنُ يَزيدُ الْحَقَّ وَضَحاً» به این معنی که «خط زیبا بر جلوه حق می‌افزاید.» از این حدیث نبوی می‌توان به این نتیجه دست یافت که هنر خط و خوشنویسی با وجود همه شرافت و عزتی که برای تمامی هنرها قائلیم از جایگاه و مرتبه‌ای والاتر برخوردار است که خوشبختانه استاد مسعود نجابتی سال‌های متمادی به این هنر شریف مشغول است.

وافی جریان هنر متعالی را در تمامی فنون آن به اشکال مختلف برآمده از دین و آئین معرفی کرد و گفت: مهم در عرصه فعالیت‌های هنری اصالت هنرمند است. اینکه با چه قصد و نیتی به آفرینش هنری مبادرت می‌ورزد و باید در مورد مسعود نجابتی این مسئله را اعلام کنم که او به هنر اصیل ایرانی در خدمت شعائر و موازین بحق اسلامی و دینی قائل و پیابند است.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در پایان سخنان خود گفت: شخصیت هنری استاد نجابتی از جنبه دیگری نیز حائز اهمیت است و آن اینکه ایشان با استفاده از ذوق و قریحه ذاتی و تخصص هنری که آن را در اختیار دارند پای در شهر مقدس قم گذاشته و توانستند حلقه واسطی باشد به منظور آشنایی بدنه فقاهت اسلامی و شیعی و حوزه‌های علمیه با شکل و فرمی از هنر متعالی؛ قم یک جغرافیا نیست بلکه یک جریان تفکری در جهان شیعه است و تلاش‌های او موجب شد که این جریان تفکری با گونه‌ای از هنر شریف و نجیب در خدمت اهداف متعالی اسلام آشنایی بیشتری پیدا کند.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم همچنین محمد رجبی دوانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در مورد زمینه آشنایی خود با مسعود نجابتی، ویژگی فعالیت‌های هنری او در حوزه خوشنویسی، طراحی گرافیک و نشانه‌نوشته‌های اسلامی و شیعی مطالبی را ایراد کرد و در ادامه و پیش از مراسم تقدیر، مسعود نجابتی در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از سازمان اوج به منظور برگزاری چنین مراسمی در مورد روند فعالیت‌های هنری خود تا به امروز مطالبی را عنوان کرد.

captcha