نمایشگاه کتاب تبریز یک جشنواره فراگیر فرهنگی است
کد خبر: 3644147
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

نمایشگاه کتاب تبریز یک جشنواره فراگیر فرهنگی است

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، گفت: نمایشگاه کتاب تبریز در حقیقت یک جشنواره فراگیر فرهنگی است و پرداختن شبکه‌های اجتماعی به نمایشگاه کتاب و برنامه‌های آن این نمایشگاه را به یک رویداد فرهنگی برجسته در استان تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، محمدمحمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عصر روز گذشته 28 شهریورماه در نشست هم اندیشی برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، با تاکید بر توسعه فرهنگی اظهار کرد: در این نشست باید تصمیمات زیربنایی و مبتنی بر غایت اندیشی اتخاذ شود تا نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی مهم دچار خدشه نشود چرا که توسعه فرهنگی زیربنای دیگر توسعه هاست.

وی، با بیان اینکه رشد و رونق در بخش‌های دیگر منوط به بهبود زیرساخت‌های فرهنگی است، گفت: اگر بخواهیم جریان توسعه همه جانبه به پیش برود، باید فعالیت‌های ما مبتنی بر انگاره‌ها و رویکرد فرهنگی و برخوردار از  پیوست فرهنگی باشد.

محمدپور، گفت: بین تولید فکر و اندیشه کالاهای فرهنگی و مصرف آنها نسبت منطقی و قانع کننده ای نداریم، زیرا که تولیدات فرهنگی ما مخاطب محور نیست و بر اساس نیاز مخاطب عرضه و تقاضا صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در ادامه تصریح کرد: با مصرف کالاهای فرهنگی دانش و آگاهی‌های عمومی عمیق می شود  و رشد فرهنگی تدریجی هم رخ می‌دهد، و این  میسر نخواهد شد، مگر اینکه ذائقه ها را براساس تولیدات فرهنگی تغییر دهیم .

وی، اظهار کرد: توسعه فرهنگی اساس توسعه پایدار و همه جانبه است و برای اینکه گفتمان فرهنگی در جامعه رواج داشته باشد،  زیرساختها و اقتضائاتی را می طلبد.

محمدپور، با اشاره به اینکه تحولات فرهنگی پرشتاب است، اما حرکت‌ها و اقدامات فرهنگی تدریجی و زمان بر است. گفت : وظیفه نخبگان  فرهنگی شناسایی و ترسیم افق‌های توسعه فرهنگی است چرا که در تعمیق و تحقق آگاهی‌های عمومی سهم تعیین کننده و اثرگذاری دارند.

وی، تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم در مسیر سعادت ایران زمین قدم برداریم باید دستگاه‌های حاکمیتی و متولیان فرهنگی با همراهی و همدلی نخبگان فرهنگی، مصرف فرهنگی را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: رسالت ما فراهم کردن بستری مناسب برای تولید اندیشه است تا متخصصان و پژوهشگران به راحتی بتوانند به منابع مکتوب دسترسی داشته باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب تبریز از  نظر ساخت، حجم و فروش دومین نمایشگاه کشوری بعد از نمایشگاه تهران تلقی می‌شود، گفت: این نمایشگاه با هدف حمایت از حقوق تولید کننده و مصرف کننده برپا می شود و از این طریق بخش فرهنگ نقش خود را در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند و حضور ناشران و بازدیدکنندگان از این رویداد فرهنگی و ملی در پیشرفت اقتصادی و گردشگری استان  تاثیر بسزایی دارد.

محمدپور عنوان کرد: نمایشگاه کتاب تبریز در حقیقت یک جشنواره فراگیر فرهنگی است و در حاشیه  چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، ٥٠ عنوان برنامه جنبی اجرا شد که پرداخت شبکه‌های اجتماعی به نمایشگاه کتاب و برنامه‌های آن این نمایشگاه را یه یک رویداد فرهنگی برجسته در استان  تبدیل کرد.

وی ضمن اشاره به رویداد تبریز ٢٠١٨ گفت: در پانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب باید بخش خارجی و بین‌المللی آن تقویت شود و کیفیت نمایشگاه  بخاطر حضور کشورهای همجوار باید بالا برود.

captcha