چهره‌های تکراری در مسابقات سراسری قرآن و نگرانی از یک آسیب
کد خبر: 3644175
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
مسابقات قرآن در بوته نقد؛‌

چهره‌های تکراری در مسابقات سراسری قرآن و نگرانی از یک آسیب

گروه مسابقات: آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن در برخی رشته‌ها به گونه‌ای تعریف شده است که راه را برای حضور چندین‌باره باز گذاشته و شاهدیم که چهره‌های تکراری هرساله در رشته حفظ 10 جزء و 20 جزء، رتبه‌های برتر را بین خود دست به دست می‌کنند.

چهره‌های تکراری و نگرانی از نگاهی کاسبانه برخی به مسابقات سراسری قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی امسال چهلمین دوره خود را پشت سر گذاشت که تا قبل از آغاز آن و حتی در حین برگزاری، بر روی این موضوع که چهل‌ساله شده است، مانور بسیار زیادی داده و برگزاری این تعداد دوره را نشان‌دهنده کمال مسابقات می‌دانستند.

در اینکه مسابقات سراسری قرآن کریم هر سال به کمال خود نزدیک‌تر می‌شود، شکی وجود ندارد، اما اینکه اگر در یک دوره برخی کاستی‌های به چشم ‌می‌خورد، آن را صرفاً به ساختار نسبت دهیم هم چندان مطلوب نخواهد بود، نسبت دادن تمام نواقص به ساختارها و بَری دانستن اجرائیات و محتواها از هر نقصی می‌تواند به مانعی محکم برای رسیدن مسابقات به کمال تبدیل شود. 

یکی از مواردی که در این دوره علاوه بر تمام ضعف‌ها و قوت‌های ساختاری و فنی و محتوایی شاهد آن بودیم، آیین نامه مسابقات بود؛ امسال شاهد برخی ضعف‌ها در آیین‌نامه مسابقات بودیم، ضعف‌هایی که اگر برطرف نشود در سال‌های آینده می‌تواند به رویه‌ای آسیب‌زا برای قاریان و حتی اهداف مسابقات تبدیل شود.

از جمله مواردی که به نظر می‌رسد، آیین‌نامه آن نیاز به بررسی بیشتر دارد، آیین‌نامه رشته‌های حفظ 10 و 20 جزء قرآن کریم است. آیین‌نامه این رشته‌ها از ضعف بسیار بزرگی رنج می‌برد که عدم اصلاح آن و به تعویق انداختن این اصلاح همراه با مشکلاتی خواهد بود.

براساس آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن کریم، نفرات برتر و حتی ممتازین در این رشته‌ها سال بعد نیز می‌توانند در همان رشته در مسابقات حضور یابند تا این جای کار شاید هیچ مشکلی به نظر نرسد؛ چرا که در سایر رشته‌ها نیز رویه به همین صورت است. اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که افراد برتر و حتی ممتازین این رشته‌ها چند سالی می‌شود، تکراری بوده به طوری که رتبه‌های ممتاز، عالی و شایسته تقدیر بین چند نفر خاص دست به دست می‌شود و ورود به جمع برترین‌های این رشته‌ها برای دیگر افراد به سختی صورت می‌گیرد.

شاید این موضوع در رشته‌هایی نظیر حفظ کل، قرائت و رشته‌هایی از این دست که شرکت‌کنندگان در این رشته‌ها و نفرات برگزیده آن به مسابقات بین‌المللی راه می‌یابند، مفید به نظر برسد، اما در رشته‌هایی همچون حفظ 10 و 20 جزء قرآن که انتهای حضور یک شرکت‌کننده در مسابقات، مرحله کشوری است، می‌تواند محل ایراد باشد. این ایراد وارده طی سال‌های اخیر و بعد از استقرار سطح‌بندی به جای رتبه‌بندی خود را نشان داده است. 

نگاهی به نفرات برتر رشته‌های حفظ 10 و 20 جزء قرآن کریم در یکی دو سال اخیر نشان می‌دهد که نفرات ممتاز، عالی و شایسته تقدیر این دو رشته تا حدود زیادی مشابه بوده‌اند و شاهد خروج و ورود زیادی در نفرات برگزیده این رشته‌ها نبوده‌ایم.

اگرچه شرکت‌کنندگان در این رشته‌ها بعد از یکی دو سال راه حافظ کل قرآن شدن را در پیش می‌گیرند، اما با توجه به تسلط در این دو رشته ترجیح می‌دهند به جای ارتقاء رشته رقابتی خود، در رشته‌هایی که صاحب توان بیشتری هستند، حضور یابند. کما اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگان در این رشته‌ها این اعتقاد را دارند که به راهی برای صرفاً دریافت جایزه نقدی مسابقات تبدیل شده است و راه برای ورود افراد بیشتر در این رشته تنگ و تنگ‌تر شده و هر سال شاهد حضور عده‌ای خاص و دست به دست شدن عناوین، ممتاز، عالی و شایسته تقدیر در بین آنها باشیم. 

به نظر می‌رسد حداقل کاری که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند در این زمینه انجام دهد، محرومیت یک تا چند ساله نفرات ممتاز، عالی و شایسته تقدیر رشته‌هایی نظیر حفظ 10 و 20 جزء قرآن کریم از همان رشته باشد تا انگیزه‌ها در افرادی که به تازگی راه حفظ قرآن و حضور در مسابقات را پیدا کرده‌اند از بین نرود.

در همین گزارش امکان نام بردن از تک تک این افراد که چند سالی است رتبه‌های اول در دستانشان جابه‌جا می‌شود، بود که از ذکر اسامی این حافظان عزیز چشم‌پوشی کرده و امیدواریم که مرکز امور قرآنی در جهت رفع این مشکل برآید.

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۳:۵۴
0
0
احسنت به شما
امیدواریم که این انتقادات راهگشا و مفید واقع گردد
این تفکیک موجبات رشد شرکت کنندگان به جهت افزایش انگیزه ان ها خواهد بود.
ممتاز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۶:۲۷
0
0
سلام
این نگرانی شما برای رشته های ۱۰ و ۲۰ جالبه
چرا برای رشته ترتیل. اذان. دعاخوانی. واز همه مهمتر حفظ کل و قرائت این نگرانی وجود نداره؟
بگذارید دلیل واقعیش رو من به شما عرض کنم چون همه عزیزان دارن هرساله خودآزمایی میکنن.
کسی ممتاز و عالی و ... میشه که تلاش بیشتری کرده
اجتنبوا کثیرا من الظن .....دوستان
به نظر من ناکامی دوستانی که فکر میکنن ممتازین برای جایزه شرکت میکنن با تلاش و ممارست تبدیل به خوش بینی و موفقیت فردای این بزرگواران میشه
اگر هم این تعبیر متعلق به کارشناس ایکنا هست پیشنهاد میکنم مطالعه بیشتری بفرمایند. لطفا انتشار بدید اگر به دنبال حقید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۰۹:۱۵
به نظر من پردازش خوبی صورت گرفته نسبت به این قضیه ...
این نگرانی برای این در مورد رشته قرائت و حفظ کل وجود نداره که خروجی این مسابقات رقابت بین المللیه
یعنی افرادی که میان فینال به غیر از اونهایی که میرن بین المللی ایران بقیه می تونن شرکت کنن
این یعنی تو این دو رشته خروجی وجود داره
اماتوی حفظ 10 و 20 و البته ترتیل و ... خروجی وجود نداره
بینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۲۳:۴۹
0
0
متاسفم برات ایکنا.
به جای اینکه مروج پیشرفت باشی توهم دنبال حذف افتادی
البته ایکنا اراک اینجوریه .......اراااااااااک........ شهر نظرهای بلند
میدونی چیه که حالمو بد میکنه؟ کسایی که تا نوک دماغشونو میبینن!!!!!
محافظه کار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۲۳:۵۴
0
0
آفرین آفرین ایکنای محافظه کار
تودوران مسابقات که کلا سایلنت بودید که نکنه مسئولین خدای نکرده ازتون ناراحت بشن
حالا شدید دایه عزیزتر از مادر
ای محافظه کار
پردازشگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۲۱:۱۳
0
0
سلام
به نظر من پردازش خوبی صورت نگرفته چقدر خوب بود که درهای مسابقات بین المللی رو بازمیکردن به جای حذف نخبگان
البته قطعا آقای حسینی علمی کار میکنن که به حرف بعضی دوستان غیر متخصص عمل نمیکنند خدا رحم کرده کارشناس ایکنا تصمیم گیر مسابقات نشده وگرنه سال دیگه همه رو حذف میکرد
پردازشگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۲۳:۰۷
0
0
سلام ایکنا سانسور گر
چرا نصف نظراتمو نذاشتی تو سایت..... لامشکل من دوباره برات می فرستم که کارشناس محترم مطالعه کنه
پردازشگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۷ - ۱۳:۲۹
0
0
بازم که سانسور کردی . خدا بهت رحم کنه کارشناس
روز حسرت دست پایت شهادت میدهد
captcha