کانون اشتغال و کارآفرینی مساجد؛ مصداق خیرخواهی نوین با محوریت مسجد
کد خبر: 3644248
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
آقاجانی تشریح کرد:

کانون اشتغال و کارآفرینی مساجد؛ مصداق خیرخواهی نوین با محوریت مسجد

گروه اجتماعی: مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی راه‌اندازی کانون‌های اشتغال و کارآفرینی مساجد گفت: این طرح حلقه وصل بیکاران، روحانیان، معتمدین محل و خیرین است و به نوعی مصداق خیرخواهی نوین با محوریت مساجد خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، محمدرضا آقاجانی، مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان مرکزی، در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان اراک که امروز، 29 شهریورماه در فرمانداری برگزار شد، گفت: یکی از زیربنایی‌ترین ساز و کارهای توسعه اجتماعی شهر، توانمندسازی عموم شهرنشینان با استفاده از امکانات، فضاهای باز و عمومی شهر مانند کتابخانه، فرهنگسرا، مساجد  و .. در قالب کانون‌ها، باشگاه‌ها و تشکل‌های مردمی است.
وی ادامه داد: کانون‌های اشتغال و کارآفرینی به محیط یا کانونی اطلاق می‌شود که گروهی از افراد بـا یکدیگر در تعامل بوده و در جهت ایجاد و پیشرفت ایده‌ها و فرصت‌ها برای حصول منافع اقتصادی و اجتماعی تلاش می‌کنند البته این کانون‌ها از نظر ماهوی انواع و اشکال متفاوتی دارند و بـا توجـه بـه محـل فعالیت و استقرارشان تعریف می‌شوند که در ایران این کانون‌ها ابتدا در دانشـگاه‌ها پدیـد آمدنـد.
آقاجانی افزود: اگر بپـذیریم کـه هویت افراد در روابط اجتماعی و شغلی شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود، کانون‌های اشتغال و کارآفرینی با مجموعه روابطی که بین افراد برقرار می‌کنند، این تثبیت هویت را تقویت می‌کنند. 
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری از جوانان دانش‌آموخته، بـدلیل شـرایط و کیفیـت زندگی، فقر اقتصادی و عدم برخورداری از مهارت‌های لازم ایـن امکـان را ندارنـد کـه از اسـتعدادهای خود استفاده کنند و از طرف دیگر افراد سرمایه‌گذار و خیری وجود دارند کـه علاقه‌مند به صرف بخشی از درآمد خود در امور عام المنفعه هستند اما بـا مصـادیق نـوین خیرخواهی آشنایی ندارند و یا به هر دلیلی نمی‌توانند کمک خود را بـه افراد نیازمند برسانند وظیفه نهادهای اجتماعی اسـت کـه بـا ایجـاد و توسـعه کـانون‌هـای اشـتغال و کارآفرینی به عنوان حلقه‌ رابط بین بیکاران، کارآفرینان، خیرین و سرمایه‌داران وارد عمل شوند.
وی افزود: در همین راستا سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از سازمان‌های فعال در امر اشتغال کشور و با توجه به فعالیت‌های گسترده و چشمگیر آن در زمینه توسعه و گسترش فرهنگ کار، اشتغال و کارآفرینی و همچنین مأموریت ذاتی سازمان، درصدد به انجام رساندن طـرح مطالعاتی راه‌اندازی کانون‌های اشتغال و کارآفرینی مساجد است. 
آقاجانی تأکید کرد: این طرح با هدف کمک به کاهش بیکاری و افزایش اشتغال مولد و پایدار، پر رنگ شدن نقش مساجد در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، توسعه و گسترش فرهنگ اشتغال و کارآفرینی در محلات، بهره‌مندی افراد تحت پوشش از فرصت‌های برابر و آماده‌سازی آنها برای ورود به بازار کار، کمک به شناسایی افراد خلاق، نوآور و مبتکر در سطح محلات شهر و افزایش پیوند و هم افزایی اجتماعی و تعاون در میان ساکنان محلات اجرایی می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه یکی از کارآمدترین روش‌های کاهش نرخ بیکاری، «راه‌اندازی کانون‌های اشتغال و کارآفرینی مساجد» است ادامه داد: از این طریق می‌توان امیدوار بود که جهشی نو و چشمگیر در امر توسعه و گسترش اشتغال و کارآفرینی در سطح محلات صورت گیرد و علاوه بر کاهش بیکاری محلات و افزایش درآمد مردم، زمینه را برای مشارکت فعال شهروندان و برجسته شدن نقش مساجد در شکل‌گیری روابط اجتماعی مبتنی بر اعتماد و همدلی فراهم کند.
آقاجانی با بیان اینکه این طرح برای اولـین بار در کشور اجرا می‌شود ادامه داد: در حال حاضر برخی از مساجد در امر پرداخت اعتبارات مالی خرد در برخی از محلات فعالیت می‌کنند. این وام‌ها ناچیز و برای اموری نظیر ازدواج و ... است که کانون‌های اشتغال و کارآفرینی مساجد می‌تواند این خدمات را گسترده و کاربردی کند. در این طرح روحانیون، سرمایه‌داران، بیکاران، خیرین، معتمدین محل ساکنین محله، کارآفرینان اقتصادی، کارآفرینان اجتماعی، بسیجیان، صاحبان صنایع سازمان‌ها و ادارات دولتی تشکل‌های غیردولتی در قالب یک شبکه اجتماعی با هدف مشترک کاهش بیکاری از طریق درآمد حلال، افزایش تعاون، تقویت روحیه با هم مشارکت خواهند داشت.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی افزود: تشکیل گروه‌های داوطلب مردمی در محله‌های شهر با همیاری مساجد به عنوان تسهیل‌گر و معتمد مردم محل از مهمترین دستاوردهای این طرح است. این کانون‌ها به منظور سهولت برقراری ارتباط شهروندان یک محله بـا خیـرین، معتمدین، سرمایه‌گذاران، خبرگان و کارآفرینان محله و نهادهای دولتی و ... در سطح محله تشکیل می‌شوند. 
آقاجانی در پایان تأکید کرد: یکی از نتایج ملموس اجرای این پـروژه ایجـاد بانک اطلاعاتی جامع از مشخصات اقتصادی و فرهنگی محلات مختلف است که از این طریق مسئولان امر به راحتی قادر خواهند بود نقاط بحران‌زا را شناسایی و به رفع مشکلات مبادرت کنند، از دیگر نتـایج بلند مـدت اجـرای ایـن پروژه می‌توان به مواردی نظیر تقویت و نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی، خوداشتغالی، ایده‌سازی و تعاون در میان شهروندان محلات اشاره کرد. این طرح شامل فاز مطالعاتی که تا تدوین فرایند و ساختار اجرایی لازم در جهت اجرای چارچوب پیشنهادی 6 مرحله را طی می‌کند و 12 ماه زمان نیاز دارد و در صورت تأمین اعتبار با مشارکت دستگاه‌ها وارد فاز اجرایی می‌شود.
captcha