تأکید بر انتقال مفاهیم ایثار و شهادت به کودکان در همایش ««ستاره باران»
کد خبر: 3644297
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶

تأکید بر انتقال مفاهیم ایثار و شهادت به کودکان در همایش ««ستاره باران»

گروه فرهنگی: همایش «ستاره باران» با محوریت بررسی چرایی و چگونگی انتقال مفاهیم ایثار و شهادت به کودکان در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش «ستاره باران» با محوریت بررسی چرایی و چگونگی انتقال مفاهیم ایثار و شهادت به کودکان صبح امروز، 29 شهریورماه در مرکز فرهنگی ـ هنری شماره هفت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد برگزار شد.
در این همایش، زهراسادات ترحمی، مشاور بانوان اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به تشکیل کمیته‌هایی در جهت بررسی راهکارها و ترویج سبک زندگی اسلامی با بهره‌گیری از الگوهای دفاع مقدس اظهار کرد: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، اداره کل آموزش و پرورش استان، اداره کل بهزیستی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بانوان ایثارگر فعال در این کمیته عضو هستند؛ برگزاری همایش ستاره باران نیز از تصمیم‌های این کمیته بوده است.
ترحمی با اظهار این مطلب که آموزش کودکان در همه کشورها برای رسیدن به جامعه‌ای سالم و پیشرفته، در اولویت است، ادامه داد: مهم‌ترین بخش آموزش نیز انتقال روحیه فداکاری، ایثار و شهادت است؛ ما باید به کودکان بیاموزیم که این دیگرخواهی است که انسان را از سایر مخلوقات متمایز می‌کند.
وی با بیان اینکه کودکان بدون روحیه فداکاری قادر به فعالیت‌های اجتماعی نخواهند بود، اضافه کرد: آموزش‌های ما در حوزه ایثار و شهادت باید مستمر باشد و به یک همایش ختم نشود که در همین راستا، بهره‌مندی از گروه‌های مجازی برای تبادل تجربه‌ها و آشنایی با زندگینامه شهیدان برای آموزش به کودکان و نوجوانان از برنامه‌های پیش روست.
مرتضی آجیل‌چی، مسئول قرارگاه رسانه‌ای و عملیات نرم فاتحین حسینیه فرهنگی قرآن و عترت مشهد با اشاره به لزوم توجه به مسائل کودکان و تاثیر آن در تدوین آینده جامعه مطرح کرد: در تربیت کودک، دو نگاه با مبنای اصل لذت و مسئولیت وجود دارد که هرکدام آثار و نتایجی را برای کودک و جامعه در پی خواهند داشت.
وی در تبیین آثار تربیت کودک بر اساس اصل لذت، ادامه داد: متکی بودن به دیگران، بی‌مسئولیتی، خستگی و تنبلی، سست عنصری، ترسو بودن، آینده‌نگر نبودن، خودخواهی، مستبد و مستکبر بودن و حرف‌زدن بدون عمل از نتایج تربیت کودک با این روش است.
مسئول قرارگاه فاتحین با اشاره به آثار اخلاقی تربیت کودک بر اساس اصل مسئولیت، توضیح داد: خودباوری، مسئولیت‌پذیری، مجاهد و مبارز بودن، دارای ثبات قدم بودن، خطرپذیری، سخت‌کوشی، آینده‌نگری، مهربان و دلسوز بودن، خداباوری، عالم و اهل عمل بودن نیز آثار تربیت بر اساس اصل مسئولیت است.
آجیل‌چی با عنوان این مطلب که برای تربیت کودک بر اساس اصل مسئولیت به تربیتی نیاز داریم که بتواند برای زندگی آینه‌اش برنامه داشته باشد، ادامه داد: در این راستا باید برای کودک الگوسازی کنیم تا او بر اساس الگو در زندگی پیش برود، برای زندگی‌اش چارچوبی تعیین کند و در آن ساختار تصمیم‌گیری کند.
دفاع مقدس؛ بهترین الگوی تربیتی
وی دفاع مقدس و رفتارهایی که رزمندگان از خود بروز دادند را بهترین الگو برای تربیت کودکان دانست و توضیح داد: اگر انسان آبدیده پرورش پیدا کند، می‌تواند در مواقع سخت به خوبی تصمیمی بگیرد؛ امروز امکان انتقال و درک مفاهیم دفاع مقدس به زبان امروز برای کودکان وجود دارد و باید از این ظرفیت و امکان استفاده کرد.
دفاع مقدس با روحیه کودکان منافاتی ندارد
رؤیا حسینی، مشاور امور بانوان بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خراسان رضوی و دبیر کمیته بانوان شورای هماهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی نیز با بیان این مطلب که بیان آموزه‌های دفاع مقدس در مدارس و مهدکودک‌ها هیچ منافاتی با روحیه لطیف کودک و نوجوان ندارد، توضیح داد: در قصه شنگول و منگول مفاهیم ظلم‌ستیزی، دفاع، ایثار مادرانه، همدلی و ... وجود دارد و یا در موضوع آشنا کردن کودکان با نحوه کار گیاهان، وقتی معلمان می‌گویند گل سرخ برای دفاع از خودش خار دارد، مفهومی ارزشی عنوان می‌شود؛ بیان مفاهیم دفاع مقدس نیز به همین راحتی است.
وی بیان کرد: ما سعی داریم همایش‌هایی مانند ستاره باران با موضوع معرفی الگوها برای کودک و نوجوان را به صورت ماهانه برگزار کنیم.
گفتنی است، اجرای قصه‌خوانی توسط اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدحسین زاهدی و تقدیر از این کودک قصه‌گو نیز از برنامه‌ای این همایش بود.

captcha