مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) تکرار صرف نیست/ همراهی با قافله امام حسین(ع)
کد خبر: 3644435
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
استاد حوزه علمیه قم:

مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) تکرار صرف نیست/ همراهی با قافله امام حسین(ع)

گروه معارف: استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که تکرار ماه محرم مثل ماه رمضان در هر سال، تکرارِ صرف نیست که توشه‌ای در آن نباشد؛ این راه، راهِ ارزشمند و عمیق است و می‌طلبد که انسان یک عمر تلاش کند تا در این راه قرار بگیرد و با قافله امام حسین و با کسانی که دنیا را پشت سر گذاشتند و به حقیقت توجه کردند، همراه بشود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی حسینیان از اساتید حوزه علمیه قم و عضو هیئت‌ علمی مؤسسه آینده روشن 29 شهریور در جمع اعضای این مؤسسه با بیان این‌که ماه محرم را در پیش داریم و برای همراه‌شدن با قافله و کاروان امام حسین(ع) تمهیداتی لازم است، بیان کرد: تکرار ماه محرم مثل ماه رمضان در هر سال، تکرارِ صرف نیست که توشه‌ای در آن نباشد؛ این راه، راهِ ارزشمند و عمیق است و می‌طلبد که انسان یک عمر تلاش کند تا در این راه قرار بگیرد و با قافله امام حسین و با کسانی که دنیا را پشت سر گذاشتند و به حقیقت توجه کردند، همراه بشود.
وی با تأکید بر این‌که اگر انسان بتواند تلاش کند تا پایان عمرش به این قافله برسد خیلی کار مهمی انجام داده است، ابراز داشت: این قافلۀ نورانی هر کدامشان اسوه‌اند. ما همیشه می‌گوییم یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما ولی همیشه و همه ساله باید فکر کنیم، کار کنیم و تلاش کنیم تا به این قافله برسیم.
عضو هیأت‌ علمی مؤسسه آینده روشن با اشاره به وفاداریِ یاران امام حسین، گفت: این قافله از مدینه به همراه ابی عبدالله حرکت کردند و به مکه آمدند و از مکه خارج شدند تا اینکه این روزها به نزدیکی‌های کربلا رسیدند؛ مگر دشمن آرام می‌نشیند؟ اگر نبود وفاداریِ یاران امام حسین(ع)، دشمن این قافله را در راه منهدم می‌کرد و یا در مکه از پای درمی‌آورد؛ اما دشمن در این مسیر طولانی هیچ آسیبی نتوانست به امام بزند.
وی با اشاره به ثابت‌ قدمی، از خود گذشتگی، شجاعت و مقاومت مثال‌زدنی و تاریخ‌سازِ یاران امام حسین در روز عاشورا مانند عابس بن ابی شبیب، قیس بن مصهر صیدوانی، حیبیب بن مظاهر اسدی و علی اکبر، اظهار داشت: چنین انسان‌هایی در این قافله امام بودند و توانستند ندای امام را تا به امروز برسانند. این قافله، یک قافله حساسی است؛ آیا ما می‌توانیم به این قافله برسیم و همراه بشویم و آن را درک کنیم و در کنار این قافله قرار بگیریم؟ 
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نکند ما از کسانی باشیم که از امام فاصله گرفتند و ایشان را تنها گذاشتند و به یاری‌شان نیامدند؛ کسانی که امام در موردشان فرمودند «خَذَلتْنا شيعَتُنا». مبادا از آن‌هایی باشیم که «افئدتهم تهوی الیك و سیوفهم غداً مشهورة علیك؛ دل‌هایشان به سوی تو متمایل است و اما فردا شمشیرهایشان علیه تو سر از نیام برخواهد آورد.» مبادا از آن‌هایی باشیم که امام فرمود: اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آن‌هاست، تا زمانی که زندگی‌شان می‌چرخد دین‌دار هستند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى‌شوند.
وی با اشاره به روایت امام موسی بن جعفر(ع) بیان داشت: حضرت به موسى بن بكر واسطى فرمودند: «لَو مَيَّزتُ شِيعَتي لَم أجِدْهُم إلاّ واصِفَةً، و لَوِ امتَحَنتُهُم لَما وَجَدتُهُم إلاّ مُرتَدِّينَ، و لَو تَمَحَّصتُهُم لَما خَلُصَ مِنَ الألفِ واحِدٌ، و لَو غَربَلتُهُم غَربَلَةً لَم يَبقَ مِنهُم إلاّ ما كانَ لي، إنّهُم طالَ مَا اتَّكَوا عَلَى الأرائكِ فقالوا: نحنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ! إنّما شِيعَةُ عَلِيٍّ مَن صَدَّقَ قَولَهُ فِعلُهُ؛ اگر شيعيان خود را جدا و مشخص كنم، در ميان آنان جز اهل حرف پيدا نكنم و اگر آنان را بيازمايم، همگى مرتدّ از كار درآيند و اگر آنان را سره و ناسره كنم، از هر هزار نفر يك نفر خالص پيدا نشود، و اگر ايشان را از غربال بگذرانم، جز آن كه متعلّق به من است كسى باقى نماند. آن‌ها مدت‌هاست كه بر اريكه‌ها لميده‌اند و مى‌گويند: ما شيعه على هستيم، در حالی كه شيعه على فقط كسى است كه كردار او مؤيّد گفتارش باشد و کارش، حرفش را تصدیق کند».
حسینیان در پایان تصریح کرد: با چه اطمینانی ادعای شیعه‌بودن داریم؟ اگر ملاک حضرت از شیعه‌بودن این است، واقعا فقط باید به حال خود گریه کنیم. باید خیلی تلاش کنیم تا به قافله امام حسین(ع) برسیم و با آن همراه شویم.
captcha