حوزه اختیارات مجامع عمومی اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها جدی گرفته شود
کد خبر: 3644456
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
مرادی:

حوزه اختیارات مجامع عمومی اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها جدی گرفته شود

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی ما دخالت‌های بلاوجه هیئت رسیدگی در امور غیر حاکمیتی است، گفت: حوزه اختیارات مجامع عمومی اتحادیه‌ها در سطح استان باید جدی گرفته شود.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پیرو انتشار مصاحبه حسین بهبودی، عضو هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت کشور با اشاره به جلسه اخیر این هیئت در سازمان دارالقرآن با عنوان «مصوبات مجمع اتحادیه واحد استانی تا ۳ سال آینده تغییر نمی‌کند» در بخش اخبار عمومی این خبرگزاری، گفت: این امر در حوزه اختیارات هیئت رسیدگی نیست و نمی‌توانند همچنین مصوبه‌ای داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه اتحادیه‌های استانی می‌توانند با تشکیل مجمع عمومی اساسنامه و حتی اعضای هیئت مدیره و بازرسی مدغم را با وجود اینکه سه ساله است با دلیل متقن تغییر دهند، اظهار کرد: این در حوزه اختیارات مجمع عمومی است.
مرادی عنوان کرد: مجمع عمومی در هر تشکیلات غیر دولتی عالی‌ترین رکن است. درست است که اعضای هیئت مدیره و بازرسی به مدت سه سال تعیین شده‌اند، اما شاید بخواهند در اثنای کار تغییراتی دهند و هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی نمی‌تواند مصوبه‌ای داشته باشد مبنی بر اینکه مجامع عمومی تا سه سال آینده نتوانند اساسنامه خود را تغییر دهند و یا اعضای هیئت مدیره و بازرسی را نتوانند تغییر دهند.
نگاه آقایان به مجامع عمومی استانی تشریفاتی است
وی بیان کرد: مجمع عمومی اتحادیه می‌تواند در سطح استان تشکیل شود و در حوزه اختیاراتش است که می‌تواند اعضای هیئت مدیره و بازرسی را تغییر دهد و همچنین مصوباتی که در اساسنامه است مجمع می‌تواند بررسی کند و حتی انحلال اتحادیه جزو اختیارات مجمع عمومی است و هیئت رسیدگی نمی‌تواند در آن دخالت کند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما دخالت‌های بلاوجه هیئت رسیدگی در امور غیر حاکمیتی است.
وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به گفته‌ حسین بهبودی «اعمال تغییرات در افراد واجد شرایط برای حضور در انتخابات اتحادیه مدغم درست نیست؛ چرا‌که در این صورت عدالت برقرار نشده و انتخابات سایر استان‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد»، ادامه داد: عدالت در همان ابتدای کار ذبح شد. هنگامی که قبل از تشکیل مجامع عمومی اعلام تغییرات در موادی از اساسنامه کردید و عده‌ای توانستند در انتخابات شرکت کنند و رأی آوردند و سپس آن ابلاغیه را کان لم یکن اعلام کرده و گفتید این افراد علی‌رغم انتخاب توسط مجمع عمومی باید از هیئت مدیره و بازرسی‌های مدغم خارج شوند، اینجا عدالت را زیر سؤال برده و انتخابات را تحت شعاع قرار داده‌اید.
مرادی بیان کرد: مصوبه و ابلاغیه دوم مردادماه به استان‌ها از سوی کمیته مرکزی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی از نظر ما به قوت خود باقی است و استان‌هایی که بر آن مبنا انتخاباتشان را برگزار کرده‌اند، قانونی است و هیچ تغییری صورت نمی‌گیرد و هیئت رسیدگی در موارد غیر حاکمیتی چون انتخاب ویژگی افراد به عنوان هیئت مدیره و بازرسی نباید دخالت کند، چون در انتخابات دوره‌های بعدی براساس ضوابطی که تعیین شده است، خود هیئت مدیره اتحادیه‌ها هستند که افراد واجد شرایط را تشخیص می‌دهند.
نمایندگان تشکل‌های قرآنی در شورای توسعه نسبت به احقاق حقوق اتحادیه‌های استانی اقدام کنند
وی با اشاره به حدود 59 ماده اساسنامه، ادامه داد: امور حاکمیتی محدود است، نمی‌توان اساسنامه‌ای با این ماده‌ها باشد و تنها 10 مورد غیر ستاره‌دار باشد و آن هم مواردی باشد که اهمیت پایین دارد و آن هنگام جایگاه مجمع عمومی چیست و اینکه چه مواردی باید تصویب شود.
مرادی با تأکید بر اینکه نگاه آقایان به مجامع عمومی استانی تشریفاتی است، اضافه کرد: این مواردی است که هیئت رسیدگی باید در آن دقت نظر داشته باشند و انتظار ما این است که افرادی که آنجا هستند و بعضا نیز افراد با سابقه در امور قرآنی هستند، باید مصوباتشان دقیق باشد.
وی تأکید کرد: همچنین تشکل‌های قرآنی سه نماینده در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور دارد و از آنها می‌خواهیم که نسبت به احقاق حقوق اتحادیه‌های استانی و دخالت‌های بی‌وجه هیئت رسیدگی در امور داخلی اتحادیه‌ها اقدام کنند و سکوت نکنند.
مطالب مرتبط
captcha